Przemysł Zbrojeniowy
Indie: 56 nowych samolotów C-295MW dla sił powietrznych
Indyjskie siły powietrzne zyskają zastrzyk nowoczesności jeśli chodzi o średnie samoloty transportowe przystosowane do przerzutu wojska i ładunków. Władze w New Delhi zdecydowały się pozyskać maszyny C-295MW, z czego część z nich powstanie w Hiszpanii, a część już w Indiach we współpracy z lokalnym przemysłem.
Indie pozyskają 56 samolotów transportowych C-295MW (Airbus Defence and Space), które zasilą zasoby tamtejszych sił powietrznych. Oficjalnie indyjskie ministerstwo obrony wskazuje, że 16 gotowych maszyn ma być dostarczonych z Hiszpanii i to w przeciągu 48 miesięcy od podpisania umowy z producentem. Kolejnych 40 wyprodukowanych w Indiach, w ramach konsorcjum zawiązanego między Airbus Defence and Space i Tata Advanced Systems Limited (TASL), w ciągu dziesięciu lat od podpisania wspomnianej umowy. Takie hybrydowe podejście do pozyskania i produkcji C-295MW nie zaskakuje, gdyż władze indyjskie od dłuższego czasu są zwolennikami strategii „Make in India” polegającej na budowaniu kooperacji między własnym przemysłem zbrojeniowym i partnerami zagranicznymi. Kontrakt na C-295MW uznaje się przy tym za możliwość zwiększenia kompetencji w obrębie przemysłu lotniczego, w tym również wobec mniejszych i średnich indyjskich prywatnych firm.
Docelowo, zdobywanie kompetencji przez krajowy przemysł ma zapewnić Indiom większą samodzielność strategiczną, która byłaby mniej narażona na zawirowania wokół łańcuchów dostaw. To właśnie leży u podstaw myślenia o projekcie Atmanirbhar Bharat Abhiyan – czyli samodzielna inicjatywa Indii. Nie ukrywa się także, że w perspektywie długookresowej widzi się też możliwości lokowania nowych zdolności eksportowych w przestrzeni własnych rozwiązań technologicznych. Szczególnie, że oprócz podnoszenia kompetencji własnych firm, zakłada się rozwój dodatkowych miejsc pracy w wyspecjalizowanych segmentach przemysłu zbrojeniowego oraz właśnie lotniczego. Szczególnie, że w Indiach ma powstać niejako po raz pierwszy gotowa maszyna i to przy udziale prywatnego sektora. Już teraz mówi się wprost, że wszystkie nowe samoloty dla sił powietrznych pozyskane w ramach kontraktu mają być wyposażone w krajowe wyposażenie do walki radioelektronicznej w ramach pakietu Electronic Warfare Suite.
Resort obrony Indii zaznaczył w swoim komunikacie, że planowane jest też stworzenie w tym państwie centrum obsługi maszyn C-295. Dzięki tej inwestycji ma powstać hub technologiczny dla tych maszyn wykorzystywanych w całym regionie. W przypadku pozyskania C-295MW przez Indie wskazuje się też na kwestię zobowiązań offsetowych, co ma być także impulsem dla tamtejszej gospodarki. Pojawienie się C-295MW w siłach powietrznych Indii ma dopełnić proces odchodzenia od już wysoce wysłużonych (zaczęto je wprowadzać już ok. 60 lat temu) maszyn (Avro) Hawker Siddeley HS 748. Plany wymiany starszych maszyn są w Indiach rozpatrywane już od niemal dziesięciu lat. C-295MW ma zapewnić indyjskim wojskowym możliwość zastosowania nowoczesnej maszyny o ładowności 5-10 ton, do szybkiego przerzutu żołnierzy oraz ładunków.
JR