Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Hiszpańskie radary na polskie lotniska

Radar AVIA-W, który zostanie zastąpiony przez hiszpański system
Radar AVIA-W, który zostanie zastąpiony przez hiszpański system
Autor. 3 Brygada Radiotechniczna

Agencja Uzbrojenia poinformowała, że dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty na dostawę sprzętu 15 systemów radarowych kontroli rejonu lotniska (RKRL) Drawa. Zwycięzcą przetargu została hiszpańska firma INDRA SISTEMAS S.A.

Przetarg został ogłoszony przez Agencję Uzbrojenia w lipcu 2023 roku. To już drugie postępowanie na ten sprzęt, pierwsze (z marca 2022 r.), zostało unieważnione ze względu na brak odpowiedniej oferty.

Przetarg dokładnie dotyczył procedury zakupu 15 systemów radarowej kontroli rejonu lotniska (RKRL) Drawa, w tym ośmiu w zamówieniu podstawowym i siedmiu w ramach prawa opcji, wraz z wykonaniem niezbędnej infrastruktury (w tym robót budowlanych) związanych z montażem i funkcjonowaniem RKRL oraz przeprowadzeniem szkoleń, dostawą niezbędnej dokumentacji i pakietu logistycznego.

Reklama

Systemy radarowe Drawa mają zastąpić obecnie wykorzystywane urządzenia typu Avia-W. Radarowy system kontroli rejonu lotniska ma być oparty na trójwspółrzędnej stacji radiolokacyjnej pracującej w paśmie S, która miała być wyposażona w system IFF Mk XIIA z modem S oraz wojskowy odbiornik systemu GPS z modułem SAASM. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne” oraz „NATO Secret”.

Jak informuje Agencja Uzbrojenia, w postępowaniu uczestniczyły dwie oferty spełniające wszystkie wymagania zamawiającego określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia i nie podlegały odrzuceniu.

Czytaj też

Były to propozycje INDRA SISTEMAS S.A. pochodząca z Hiszpanii oraz niemiecki HENSOLDT SENSORS GmbH. Najkorzystniejsza oferta pochodziła z hiszpańskiego przedsiębiorstwa, która otrzymała 100pkt na 100 możliwych do zdobycia. Oceniane były: cena (waga 55), okres gwarancji (waga 20), wymagania fakultatywne (waga 5) i wymagania premiowane (waga 20). Obie oferty zdobyły maksymalną liczbę punktów w trzech ostatnich kategoriach, niemiecka otrzymała natomiast mniej - bo 33,38 punktów za cenę, podczas gdy hiszpańska była korzystniejsza cenowo i otrzymała 55 punktów.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Bart patriota

    Myślałem, że my mamy dobre radary..

    1. Otas

      Tak jakbyś porównywał samochód rajdowy z dostawczakiem ... niby to i to jest autem :P My nie produkujemy radarów tego typu.

    2. andys

      W Polsce wyprodukowano cała serie radarów tego typu - były to radary Avia oznaczqane - Avia -A, Avia -B, Avia_c itd. Radary pracowały w Polsce ale , ale były również eksportowane. W chwili obecnej oferta firmy PITRawar, przedstawi0na na ich stronie internetowej, jest bardzo skromna.

  2. Dawid83

    A to PIT RADWAR już nie produkuje radarów klasy światowej, że musimy je zamawiać z Hiszpanii???

  3. Nico44

    Do wszystkich ekspertów przez małe e Polska nie produkuje systemów radarowych kontroli rejonu lotniska dla tego trzeba kupować zagraniczne a wyprodukowanie od podstaw tego typu radaru razem z działającym prototypem zajmie ponad 15 lat

  4. ands

    najwięcej punktów w przetargu można było zdobyć za radary z ciepłych krajów, bo na Testy nad Bałtyk nikt z decydentów nie chce jeździć

    1. Essex

      Dlatego ze PITRadwar to manufaktura. Zrobienie radarow zsjeloby im 10 lat w cenie ze xlota. Zawsze tak jest, wychwalanie firmy ktora nic nie sprzedaje poza nasz MON a jak przychodzi co do czego to okazuje die ze to zwykly PR dla nsiwnych..

  5. Granat

    Jednak można zrobić przetarg jak się chce. Najlepszy wygrał i jest taniej.

  6. michmu

    na tutejszych łamach niedawno czytałem artykuł o bogatym portfelu produktów PIT-Radwar - w tym również cywilnych radarów zarówno morskich, jak i lotniczych. i co - znikneło w pomroce dziejów? szkoda

  7. rwd

    Polskie radary są tak dobre, że trzeba było kupić hiszpańskie.

    1. Podszeregowy

      Polskie radary są polskie, dlatego trzeba było kupić hiszpańskie, skoro znów jesteśmy "praworządni".

    2. MiP

      Podszeregowy a gdzie była twoja krytyka gdy poprzedni rząd w 2020 roku kupował radary z Węgier ?? Tych Węgier które są sojusznikami Putina wtedy zagraniczne radary były dobre a dzisiaj też zagraniczne są złe ??????

    3. Monkey

      @rwd: Jeśli masz rację, to dlaczego Polacy, chociażby PGZ nie startowali?