Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Fiński transporter ze wsparciem finansowym UE

Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii

Komisja Europejska przyznała 60 milionów euro programowi fińskiego kołowego transportera opancerzonego CAVS w ramach pierwszej fazy programu wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego poprzez wspólne zakupy (EDIRPA).

Informacja dotycząca wyboru projektów do wsparcia w ramach pierwszej fazy programu wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego poprzez wspólne zakupy (EDIRPA) Komisja Europejska ogłosiła 14 listopada. Wśród nich znalazł się ten dotyczący pozyskiwania, wsparcia oraz rozwoju fińskich transporterów opancerzonych Patria 6x6 określony jako CAVS, w którym obecnie uczestniczy Finlandia, Szwecja, Łotwa oraz Niemcy.

W przyszłości zamierza się tworzyć kolejne wersje specjalistyczne fińskiego transportera, który dotychczas został już zamówiony przez Finlandię, Łotwę oraz Szwecję w liczbie ponad 750 egzemplarzy. W przypadku Niemiec jeszcze nie zdecydowano się oficjalnie na wybór Patrii 6x6 jako następcy rodzimych wozów Fuchs, ale jeżeli to nastąpi, można spekulować o potencjalnie kolejnym 1000 zamówionych wozów. Wsparcie środkami z UE jeszcze bardziej napędzi chęć kooperacji wspomnianych krajów w ramach programu CAVS, skoro możliwe jest przynajmniej częściowej zmniejszenie kosztów związanych z ich zakupem. Niewykluczone jest, że z czasem dołączą do niego kolejne państwa.

Program CAVS został szybko i sprawnie zrealizowany pod przewodnictwem Finlandii i dzięki doskonałej współpracy między Patria a krajami uczestniczącymi w programie. Wspólny program umożliwia rozwój platformy pojazdu Patria 6×6, a także opłacalność wsparcia cyklu życia, szybkie zakupy i kompatybilność sprzętu, wzmacniając współpracę obronną w Europie. Otrzymane teraz fundusze EDIRPA jeszcze bardziej wypromują program.
Jussi Järvinen, wiceprezes wykonawczy fińskiego oddziału Patria.
Reklama

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacji, jak i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Czytaj też

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze