Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

F-16 z nowym systemem walki elektronicznej coraz bliżej. Będą również w polskich?

Viper Shield
Wizualizacja F-16 chronionego przez system Viper Shield
Autor. L3Harris

Zakończyła się kwalifikacja bezpieczeństwa lotu samolotu F-16 z systemem walki elektronicznej Viper Shield – poinformował producent tego ostatniego, firma L3Harris Technologies.

Na początku listopada 2024 roku system Viper Shield przeszedł serię testów środowiskowych i prób elektrycznych, obejmujących swoim zakresem integralność strukturalną, bezpieczeństwo termiczne i elektryczne oraz wpływ na aerodynamikę płatowca. Wykazał odporność w warunkach standardowych manewrów oraz przy maksymalnych dopuszczalnych przeciążeniach. Po zamontowaniu na pokładzie F-16 jest więc bezpieczny, niezawodny i skuteczny w działaniu. Były to wszystko próby naziemne bądź w środowisku wirtualnym a teraz ma rozpocząć się ostatnia faza testów, próby w locie.

System Viper Shield to jedyny na razie jedyny nowy cyfrowy system walki elektronicznej stworzony dla F-16, który otrzymał finansowanie i jest aktualnie produkowany. Zapewnia pilotom i dowodzącym operacjami lotniczymi świadomość sytuacyjną w zakresie zagrożeń elektronicznych, pomagając im identyfikować, lokalizować i przeciwdziałać zagrożeniom w celu zwiększenia poziomu przeżywalności i skuteczności działania w najbardziej wymagających środowiskach.

Czytaj też

Produkcja Viper Shield ruszyła we wrześniu tego roku, natomiast obecnie trwające testy mają umożliwić integrację systemu z samolotami od początku roku 2025. System powstał z myślą o maszynach najnowszych, produkowanych obecnie wersji Block 70 i Block 72. Jak na razie ma więc zostać zintegrowany z samolotami sześciu państw, które zamówiły do w ostatnim czasie i w takich wersjach. Są to: Bahrajn, Słowacja, Bułgaria, Maroko, Tajwan i Jordania.

Reklama

System powstał nie tylko z myślą o zabudowywaniu do wewnętrznie w nowych samolotach F-16, ale także o oferowaniu go do starszych wersji F-16C/D w formie zasobnika podwieszanego, w ramach pakietu modernizacyjnego V. W tej konfiguracji ma on oferować dokładnie takie same możliwości jak przy zabudowaniu w F-16 Block70/72.

Czytaj też

Dzięki temu system ma szansę powstać w znacznie większej liczbie niż liczba F-16 produkowanych na nowej linii w Greenville w Karolinie Południowej. Viper Shield to propozycja także dla Polski, która obecnie rozważa modernizację swojej floty 48 F-16C/D Jastrząb o pakiet F-16V.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. szymon25

    chyba miedzy 18 a 16 letnie

  2. kowalsky

    Czy 25-letnie płatowce (bo tyle zdaje się mają nasze F-16) "wytrzymają" te technologiczne modyfikacje?

    1. Takijeden

      A czemu mają nie wytrzymać? Te samoloty cały czas są serwisowane i to nie są pierwsze modernizowane F-16,.

  3. Takijeden

    Pytanie o lepsze: ten system, czy system IVEWS, na który będzie trzeba nieco dłużej poczekać. Moim zdaniem powinniśmy wybrać system o jak największych możliwościach.