Przemysł Zbrojeniowy
Eurosatory 2018: Lekki wóz bojowy Fox od Jankela

Brytyjska firma Jankel zademonstrowała podczas Eurosatory 2018 lekki wóz bojowy Fox określany jako pojazd szybkiej reakcji. Bazujący na Toyota Land Cruiser 79 pojazd przeznaczony jest dla wojsk specjalnych, aeromobilnych i rozpoznania.
Zobacz też: Raport specjalny Defence24.pl z targów Eurosatory 2018
W porównaniu z bazową platformą wóz oferuje większą moc silnika, ładowność, mobilność oraz sprawność hamulców. Pojazd została zbudowany w sposób umożliwiający transport lotniczy śmigłowcami CH-47. Wóz dostępny jest w różnych wersjach.

Fox może być wyposażony w uzbrojenie na głównej obrotnicy pod postacią 7,62 mm lub 12,7 mm karabinu maszynowego lub 40 mm granatnika maszynowego. Możliwe jest zastosowanie dodatkowych stanowisk z 7,62 mmm karabinami maszynowymi. Żywotne strefy pojazdu mogą zostać opancerzone zgodnie ze standardem NATO STANAG 4569 poziom 1. Osłonę czynną mogą zapewniać wyrzutnie granatów dymnych.

Opcje silnikowe obejmują 4,2 L turbodoładowany sześciocylindrowy silnik diesla, 4,5 L turbodoładowany diesel V8 lub 4 L silnik benzynowy V6. Dostępne są zarówno manualna, jak i automatyczna skrzynia biegów. Maksymalna prędkość wozu to 140 km/h, zasięg to 1200 km. Silniki są przystosowane do operowania na paliwie gorszej jakości.

mosze
Podstawą dla tych pojazdów w brytyjskiej armii od lat były wozy Land Rovera. Niestety firma pod przewodnictwem indyjskiej Taty skupiła się na rozwijaniu luksusowych bulwarówek dla bogaczy i nie ma już czasu na produkcję użytkowych samochodów dla służb. Więc podstawą stał się największy konkurent. Smutne to, bo kończy się jakaś epoka...