Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: Dwa wcielenia Tatry 815

Wyrzutnia BM-21 MT 4x4 Fot. Paweł K. Malicki
Wyrzutnia BM-21 MT 4x4 Fot. Paweł K. Malicki

Czeski przemysł zbrojeniowy zaprezentował w Paryżu kilka interesujących produktów, w tym dwa diametralnie różne wcielenia podwozia Tatra T815-7. Tradycyjne zastosowanie, to wykorzystanie jako nośnika systemu rakietowego BM-21 MT 4x4 kalibru 122 mm. Znacznie ciekawsze jest jednak wykorzystanie tego samego podwozia jako bazy dla debiutującego na Eurosatory 2018 pojazdu opancerzonego noszącego nazwę Patriot. W Polsce odmiana tej konstrukcji znana jest jako Husar, jest proponowana Siłom Zbrojnym RP we współpracy H.Cegielski-Poznań oraz Tatry w programie Pegaz.

Patriot 4x4 czyli Husar po francusku

Pojazd opancerzony Tatra T815-7 Patriot w układzie 4x4 to jedna z najmłodszych konstrukcji w tym segmencie na rynku. W Paryżu zaprezentowano prototyp, natomiast trzy egzemplarze produkcyjne, przeznaczone do promocji na rynku krajowym i zagranicznym. Załoga wozu to w prezentowanej konfiguracji sześć osób (dowódca, kierowca i czterech żołnierzy). Oczywiście różnych konfiguracji może powstać więcej w zależności od życzenia zamawiającego. Na dachu można też zamontować różnego typu zdalnie sterowane moduły uzbrojenia, natomiast pancerz zapewnia ochronę balistyczną STANAG 4569 Level 3 oraz ochronę przed detonacją na poziomie 2a/2b wg. Tego samego standardu.

image
Pojazd opancerzony Tatra T815-7 Patriot 4x4 Fot. Paweł K. Malicki

W pojeździe wykorzystano sprawdzone podwozie ciężarówek linii T815-7 oferowanych przez Tatrę – centralna rura szkieletowa z półosiami napędowymi zawieszonymi niezależnie z wahaczami i amortyzatorami pneumatycznymi. Na Patriocie 4x4 zastosowano opony o rozmiarze 14.00 R20 z instalacją do ich pompowania ze stanowiska kierowcy i prześwitem regulowanym do 390 mm. Maszyna posiada masę własną 11 900 kg, ładowność 1600 kg i DMC 13 500 kg (a konstrukcyjnie nawet do 15 000 kg). Napęd może stanowić silnik Cummins o mocy 285 KM (210 kW) chłodzony wodą albo Diesel Tatra o mocy 407 KM (300kW) chłodzony powietrzem. Wraz z automatyczną skrzynią biegów umożliwia to rozpędzenie tego pojazdu opancerzonego do 110 km/h i osiągnięcie zasięgu 400 km.

Mający swoją paryska premierę w bieżącym roku pojazd Patriot 4x4 był prezentowany już w ubiegłym roku na IDET 2017 oraz MSPO 2017 w wariancie oznaczonym Husar. Husar jest oferowany przez firmę H. Cegielski-Poznań SA we współpracy z Tatrą Siłom Zbrojnym RP w związku z programem pojazdów wielozadaniowych Pegaz. Jednocześnie czeska firma poszukuje obecnie klientów zagranicznych w tym prężnie rozwijającym się sektorze rynku.

Grad w nowej odsłonie na podwoziu Tatra

Drugim prezentowanym podczas Eurosatory 2018 wcieleniem podwozia Tatr 815 był system rakietowy BM-21 MT 4x4 czeskiej firmy Excalibur Army. Jak łatwo się domyślić, jest to zmodernizowana wersja 122 mm wieloprowadnicowej wyrzutni rakietowej Grad. Zmiany nie dotyczą jedynie posadowienia wyrzutni na znacznie nowocześniejszym nośniku jakim jest Tatr T815-7, ale również usprawnienie obsługi i prowadzenia ognia. Położono nacisk na przyspieszenie przejścia pojazdu z trybu marszowego do prowadzenia ognia i możliwości szybkiego opuszczenia stanowiska. Załogę stanowią trzy osoby, w tym kierowca.

image
Wyrzutnia BM-21 MT 4x4 Fot. Paweł K. Malicki

Proces celowania, kierowania prowadzonym ogniem i zarządzania trybem prowadzonego ognia może być realizowany z opancerzonej kabiny lub spoza pojazdu, dzięki przenośnemu modułowi sterującemu. Zasięg prowadzonego ognia pośredniego czeskiej wyrzutni to 1600- 20380 m, natomiast może sięgać 40 km przy użyciu specjalnej amunicji. System celowniczy oraz nowy układ elewacji i obrotu pozwala również na prowadzenie ognia bezpośredniego. Zwiększono precyzję naprowadzania i pozycjonowania wyrzutni. Wystrzelenie 40 pocisków w trybie pojedynczych odpaleń zajmuje ok. 20 sekund.

Oba pojazdy przeznaczone są do całkowicie odmiennych zadań, natomiast łączy je wysoka kompatybilność i modułowa, łatwa w rozbudowie baza jaką jest podwozie Tatry T815. Jego konstrukcja umożliwia nie tylko zastosowanie w szerokiej gamie pojazdów, co ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji. Pozwala też np. bardzo łatwą rozbudowę pojazdu Patriot 4x4 do wariantu 6x6, czy też do wprowadzenia wersji BM-21 MT 8x8, która będzie przenosić też 40 dodatkowych pocisków i system automatycznego lub ręcznego ładowania wyrzutni. Jest to kwestia która warto rozważyć wprowadzają do służby różnego typu pojazdy, które potencjalnie mogą posiadać wspólne podwozie lub inne istotne komponenty. 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. jurgen

    jeśli Pegaz może być na podwoziu ciężarówki Tatra 4*4, to może zrobić Pegaza na Jelczu 4*4 ?