Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Estonia zamówiła zmodernizowane transportery z Turcji?

Kołowy transporter opancerzony ARMA 6x6 z częściowo opancerzoną obrotnicą.
Kołowy transporter opancerzony ARMA 6x6 z częściowo opancerzoną obrotnicą.
Autor. Antoni Walkowski/Defence24

W serwisie X (dawniej Twitter) pojawiło się nagranie nowej odmiany kołowego transportera opancerzonego Arma 6x6. Wóz ten ma być przeznaczony dla Estonii, która zamówiła ich około 130 egzemplarzy.

Nagranie pochodzić ma z Turcji i według autora (Ahmet Alemdar) wpisu może to być egzemplarz Arma 6x6 przeznaczony dla Estonii (nikt inny oficjalnie w ostatnim czasie nie pozyskał tego typu wozów). Jak widzimy, zmiany miały objąć przód kadłuba w postaci m.in. innego umieszczenia reflektorów oraz braku pancerza dodatkowego (może on będzie montowany później). Oznaczałoby to, że Estonia miała tutaj specjalne wymagania co do tureckiej konstrukcji. Pojazd ten posiada częściowo opancerzoną wieżę, w której umieścić można uniwersalny/wielkokalibrowy karabin maszynowy lub granatnik automatyczny kal. 40 mm.

Estonia jesienią 2023 roku około 130 kołowych transporterów opancerzonych ARMA 6x6 oraz około 100 wielozadaniowych pojazdów opancerzonych NMS 4x4. Dostawy mają rozpocząć się w drugiej połowie przyszłego roku, zaś ich koniec został wyznaczony na rok 2025. Tym samym termin jest już bliski końca, a dotychczas Estonia nie chwaliła się otrzymaniem kupionych od Turcji pojazdów. Co ciekawe, w ramach podpisanej umowy ma być możliwe zwiększenie liczby kupowanych przez Estończyków pojazdów.

Reklama

ARMA 6x6 to produkowany przez turecką firmą Otokar kołowy transporter opancerzony w układzie 6x6. Może on być zintegrowany z wieloma rodzajami systemów wieżowych, obrotnic wyposażonych w karabiny maszynowe, granatniki automatyczne oraz armaty kal. 30 mm. Istnieje także możliwość posadowieniu na nim wieży wyposażonej w armaty kal. 90/105 mm czyniąc z niego wóz wsparcia ogniowego lub niszczyciel czołgów. ARMA 6x6 jest dostępna w różnych konfiguracjach misji, takich jak transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty, wóz wsparcia ogniowego, samobieżny moździerz, stanowisko dowodzenia, wóz sanitarny, wóz rozpoznania skażeń, czy pojazd rozpoznawczy. Jednostkę napędową pojazdu jest chłodzony wodą, turbodoładowany silnik wysokoprężny o mocy 450 KM, pozwalający na osiągnięcie prędkości 105 km/h. Masa własna ARMA 6x6 wynosi 18 500 kg, zaś ładunkowa to kolejne 4500 kg.

ARMA 6x6 (zdjęcie poglądowe).
ARMA 6x6 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Otokar
Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze (3)

  1. Pucin:)

    Przyjemny pojazd tak jak i Patria XA-30-6*6 - doskonały dla WOT.

    1. Juzz

      A czemuż to 8x8 nie jest doskonały dla WOT?!

    2. Chyżwar

      Wspomniana przez ciebie Patria w dużej mierze bazowała na podzespołach cywilnych. Skutkiem czego była stosunkowo tania a szkolenie obsługi było mniej wymagające. W przypadku tureckiego KTO nie wiemy jak jest.

    3. Pucin:)

      Cz. I - @Chyżwar - tak - nie dość, że Patria XA-300-6*6 jest oparta o ramę cywilnego pojazdu ciężarowego, to jeszcze zawieszenie ma wspólne z Rosomakiem XP. Ma też niezły silnik wysokoprężny (Scania DC 09 o mocy 394 KM z siedmiobiegową skrzynią). Patria XA-300 była oferowana WP w 2019 roku na MSPO i nikt się nią nie zainteresował. Teraz jest dostępna w międzynarodowym programie CAVS (Common Armored Vehicle System) z dofinasowaniem UE. Notabene są tam Szwecja (ok. 400 szt), Niemcy, Estonia i Finlandia. Program CAVS oferowano WP-RP z produkcją kompletnego kadłuba przez Rosomak SA - lecz znów klops bez bigosu. W wariancie pływającym Patria XA-300-6*6 ma opancerzenie STANAG 4569 level K2, M2a/b (niepływający level K4, M4a/b).

  2. radziomb

    Polska bierze z Turcji radary czy jakąś elektrronikę do "bobera" - Kleszcza , widac że prawie całe Nato się pilnie zbroi, stary sprzęt poszedł na Ukrainę a nowy jest kupowany.

    1. Chyżwar

      Kłopot tylko jest taki, że nie bardzo można kupić coś, co zostanie dostarczone w rozsądnym terminie. A i z kupowaniem też różnie bywa. Na przykład podarowaliśmy Ukraińcom BWP-1 tymczasem umowy na Borsuki jak nie było, tak nie ma.

  3. Był czas_3 dekady

    KTO IRBIS z WZM Poznań po modernizacji?

Reklama