Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Dodatkowe wszędołazy dla U.S Army

BAE Systems, BvS10, Beowulf, us army, wszędołaz, bv206
Pojazdy CATV są częścią rodziny BvS10 i bazują na nieopancerzonym wariancie Beowulf.
Autor. BAE Systems

BAE Systems poinformowało o otrzymaniu kontraktu o wartości 68 milionów dolarów na produkcję dodatkowych 44 pojazdów CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle) dla armii amerykańskiej. Jest to kontynuacja umowy zawartej w 2022 roku.

Przypomnijmy, że zawarta w 2022 roku między departamentem obrony USA a koncernem BAE Systems umowa, dotyczy dostawy 110 arktycznych wszędołazów BvS10 Beowulf/CATV. Jej wartość wynosi 278 mln dolarów, a wozy dostarczane miały być być w okresie pięciu lat. Pierwsze wszędołazy dostarczono już w 2023r . CATV to wariant nieopancerzonego pojazdu BvS10 Beowulf, czyli dwuczłonowej, połączonej specjalnym przegubem konstrukcji o trakcji gąsienicowej, dostosowanej do działania w warunkach arktycznych. Armia amerykańska wybrała Beowulfa, aby zastąpić Bv206/SUSV zapewniając przy tym zmodernizowaną platformę lądową do operacji i projekcji sił w regionie arktycznym.

Reklama

Beowulf to dwukadłubowy pojazd amfibijny o wysokiej mobilności taktycznej w różnych warunkach terenowych i klimatycznych, charakteryzujący się możliwością transportu do 14 osób i ładownością ok. 8 000 kg przy dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej ok. 15 500 kg. Konstrukcja ta bazuje na sprawdzonych także w warunkach bojowych rozwiązaniach stosowanych we wcześniejszych modelach szwedzkiego producenta, jak Bv206 czy BvS10.

Czytaj też

CATV/Beowulf, podobnie jak pojazdy BvS10 powstaje w zakładach BAE Systems Hägglunds w północnej Szwecji. Jego układ napędowy składa się z wysokoprężnego, 6-cylindrowego, rzędowego silnika Cummins o poj. 6,7 l. osiągającego moc 210 kW/285 KM, który współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną firmy Allison. Osiągi CATV to m.in. 70 km/h prędkości maksymalnej na lądzie (10 km/h na biegu wstecznym), 4 km/h podczas pływania oraz 400 km zasięgu, który może być zwiększony nawet do 1000 km poprzez dodanie dodatkowych zbiorników paliwa.

BvS10, Beowulf, CATV, SUVS, Bv206, us amry, wszędołaz arktyczny, pojazd dwuczłonowy, BAE Systems
Bv206 w wersji M973 używany przez U.S. Army m.in. na Alasce.
Autor. DoD/commons.wikimedia

Warto przypomnieć, że wykorzystywane do tej pory wozy SUSV (Small Unit Support Vehicle) bazowały na szwedzkim wszędołazie Bandvagn 206 (Bv 206). Amerykańskie warianty wojskowe obejmowały: model standardowy (M973), wóz dowodzenia (M1065), wóz ewakuacji medycznej (M1066) oraz wóz transportowy z otwartą skrzynią ładunkową na drugim członie (M1067). Od 1997 r. amerykańskie Bv 206 wyposażone były w 6-cylindrowe silniki wysokoprężne marki Mercedes-Benz (zamiast oryginalnie montowanej benzynowej jednostki V6 Forda) oraz system przeciwpożarowy

Reklama
Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze

    Reklama