Przemysł Zbrojeniowy
Dodatkowe wszędołazy dla U.S Army

Autor. BAE Systems
BAE Systems poinformowało o otrzymaniu kontraktu o wartości 68 milionów dolarów na produkcję dodatkowych 44 pojazdów CATV (Cold Weather All-Terrain Vehicle) dla armii amerykańskiej. Jest to kontynuacja umowy zawartej w 2022 roku.
Przypomnijmy, że zawarta w 2022 roku między departamentem obrony USA a koncernem BAE Systems umowa, dotyczy dostawy 110 arktycznych wszędołazów BvS10 Beowulf/CATV. Jej wartość wynosi 278 mln dolarów, a wozy dostarczane miały być być w okresie pięciu lat. Pierwsze wszędołazy dostarczono już w 2023r . CATV to wariant nieopancerzonego pojazdu BvS10 Beowulf, czyli dwuczłonowej, połączonej specjalnym przegubem konstrukcji o trakcji gąsienicowej, dostosowanej do działania w warunkach arktycznych. Armia amerykańska wybrała Beowulfa, aby zastąpić Bv206/SUSV zapewniając przy tym zmodernizowaną platformę lądową do operacji i projekcji sił w regionie arktycznym.
Beowulf to dwukadłubowy pojazd amfibijny o wysokiej mobilności taktycznej w różnych warunkach terenowych i klimatycznych, charakteryzujący się możliwością transportu do 14 osób i ładownością ok. 8 000 kg przy dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) wynoszącej ok. 15 500 kg. Konstrukcja ta bazuje na sprawdzonych także w warunkach bojowych rozwiązaniach stosowanych we wcześniejszych modelach szwedzkiego producenta, jak Bv206 czy BvS10.
CATV/Beowulf, podobnie jak pojazdy BvS10 powstaje w zakładach BAE Systems Hägglunds w północnej Szwecji. Jego układ napędowy składa się z wysokoprężnego, 6-cylindrowego, rzędowego silnika Cummins o poj. 6,7 l. osiągającego moc 210 kW/285 KM, który współpracuje z 6-biegową przekładnią automatyczną firmy Allison. Osiągi CATV to m.in. 70 km/h prędkości maksymalnej na lądzie (10 km/h na biegu wstecznym), 4 km/h podczas pływania oraz 400 km zasięgu, który może być zwiększony nawet do 1000 km poprzez dodanie dodatkowych zbiorników paliwa.

Autor. DoD/commons.wikimedia
Warto przypomnieć, że wykorzystywane do tej pory wozy SUSV (Small Unit Support Vehicle) bazowały na szwedzkim wszędołazie Bandvagn 206 (Bv 206). Amerykańskie warianty wojskowe obejmowały: model standardowy (M973), wóz dowodzenia (M1065), wóz ewakuacji medycznej (M1066) oraz wóz transportowy z otwartą skrzynią ładunkową na drugim członie (M1067). Od 1997 r. amerykańskie Bv 206 wyposażone były w 6-cylindrowe silniki wysokoprężne marki Mercedes-Benz (zamiast oryginalnie montowanej benzynowej jednostki V6 Forda) oraz system przeciwpożarowy
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!