Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Więcej V-22 Osprey dla US Navy i US Marine Corps

Fot. US Navy
Fot. US Navy

Bell Boeing Joint Project Office czyli produkująca maszyny V-22 Osprey spółka joint-venture koncernów Boeing i Bell, otrzymała kontrakt o wartości 366,6 mln dolarów. Umowa dotyczy dostawy trzech maszyn CMV-22B dla marynarki wojennej USA i dwóch MV-22B dla US Marine Corps. Maszyny trafią do użytkowników w październiku 2023 roku.

Umowa stanowi modyfikację zawartego przez Pentagon kontraktu na dostawy zmiennowirnikowców z rodziny V-22 Osprey. Maszyny MV-22B to standardowy wariant dostarczany jednostkom US Marines, znacznie ciekawsze są więc przeznaczone dla US Navy pionowzloty CMV-22B Osprey. Mają one zastąpić w zadaniach transportowych na lotniskowcach zarówno śmigłowce, jak i mocno wyeksploatowane samoloty C-2A Greyhound, pochodzące z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku.

Maszyny dla marynarki od wersji piechoty morskiej odróżnia przede wszystkim zasięg zwiększony z 860 do 1150 mil morskich. Niezbędne było również zastosowanie typowego dla marynarki system łączności wysokich częstotliwości oraz systemów umożliwiających operowanie w cywilnej przestrzeni powietrznej.  

CMV-22B mają nie tylko dostarczać ludzi i sprzęt na pokład lotniskowców US Navy, ale również realizować misje ratownicze (w tym SAR), ratownictwa bojowego (C-SAR) i zadania specjalne (na przykład zabierając na pokład operatorów Navy Seals). Wstępna gotowość operacyjna tych maszyn jest planowana na 2021 rok.

Pierwotnie Marynarka Wojenna zamówiła w lipcu 2018 roku 39 seryjnych maszyn CMV-22B Osprey za 1,3 mld dolarów. Zamówienie kolejnych trzech zbliża US Navy do planowanej wstępnie liczby niezbędnych w służbie maszyn tego typu, którą oszacowano na 44 egzemplarze.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. KOSA

    My powinniśmy mieć z 8 szt. W naszej Armii. Szkoda że nawet im to przez myśl nie przejdzie.

  2. Ein

    @jurgen Nie zapominaj, że to cena dla USN i USMC, głównego, rodzimego, użytkownika tych maszyn. Dla Japonii, a nawet dla Izraela koszty nabycia V-22 były zupełnie inne.

  3. jurgen

    73 mln USD to nie wychodzi drogo za szt. Osreya - widziałem już wyższe ceny za mniej skomplikowane śmigła