Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Belgijski okręt z polskim rodowodem zwodowany

Wodowanie belgijskiego okrętu przeciwminowego Tournai (M941).
Wodowanie belgijskiego okrętu przeciwminowego Tournai (M941).
Autor. Naval Group

W stoczni Piriou w Concarneau odbyła się ceremonia wodowania belgijskiego okrętu przeciwminowego Tournai (M941), który jest trzecią z dwunastu jednostek powstających w ramach belgijsko-niderlandzkiego programu rMCM (replacement Mine Counter Measures). W uroczystości wzięła udział belgijska minister obrony Ludivine Dedonder oraz burmistrz miasta Tournai Paul-Olivier Delannois.

Celem programu rMCM jest modernizacja sił przeciwminowych belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiej Koninklijke Marine. W wyniku międzynarodowego konkursu jego realizacja została przyznana konsorcjum celowemu Belgium Naval & Robotics utworzonemu przez francuski koncern stoczniowy Naval Group oraz firmę ECA Group (obecnie Exail. To właśnie z nim Ministerstwo Obrony Belgii, odpowiedzialne za realizację programu, podpisało 15 marca 2019 r. umowę na dostawę 12 nowatorskich okrętów typu City, po sześć dla każdej z tych flot, wraz z przewidzianym dla nich zestawem pojazdów bezzałogowych (podwodnych, nawodnych, powietrznych) służących do wykrywania i niszczenia min.

Reklama

Dodatkowo 30 sierpnia 2023 r. podpisano porozumienie o przystąpieniu Francji do programu rMCM. Umożliwi to zamówienie dla francuskiej Marine Nationale sześciu okrętów tego samego projektu. Jedyną różnicą w przypadku Francji będzie fakt, że za dostawę pokładowych systemów bezzałogowych odpowiedzialny będzie Thales, a nie Exail. Można powiedzieć, że historia zatacza pewne koło, ponieważ te trzy państwa ściśle współpracowały ze sobą przy budowie niszczycieli min typu Tripartite, które mają zostać zastąpione właśnie przez jednostki typu City.

Projektantem nowych okrętów przeciwminowych oraz głównym wykonawcą projektu jest Naval Group. Odpowiada on za ogólną integrację, testowanie, a także uruchomienie systemów zadaniowych (systemu walki oraz systemu przeciwminowego). Kership - spółka joint venture Naval Group i Piriou odpowiada z kolei za budowę samych okrętów, które są ostatecznie montowane w Concarneau i Lanester. Wśród podwykonawców Kership jest również gdyńska stocznia Crist dostarczająca elementy konstrukcji kadłubów belgijskich jednostek.

Reklama

Podmiotem odpowiedzialnym za systemy bezzałogowe jest Exail, który jest również współwykonawcą całego projektu. Większość pojazdów bezzałogowych stanowiących wyposażenie okrętów typu City będzie produkowana przez Exailfactory w Ostendzie. Również konserwacja i serwisowanie okrętów będzie prowadzone w Belgii w ramach współpracy pomiędzy belgijską marynarką a Naval Group Belgium. Prace remontowe mają być prowadzone przez stocznię Flanders Ship Repair w Zeebrugge będącą partnerem Naval Group.

Prezentacja nawy okrętu podczas ceremonii wodowania, w środku minister obrony Belgii Ludivine Dedonder.
Prezentacja nawy okrętu podczas ceremonii wodowania, w środku minister obrony Belgii Ludivine Dedonder.
Autor. Naval Group

Zwodowany we wtorek 2 lipca okręt przeciwminowy Tournai jest, jak wspomniano, trzecią jednostką typu City i drugą już powstającą dla belgijskiego Marinecomponent. Jego budowę rozpoczęto 29 marca 2023 r. przy okazji wodowania prototypowego Oostende (M940), który również podniesie belgijską banderę. Co ciekawe, część dziobowa kadłuba Tournai o wymiarach 40 x 17 x 10 m została wyprodukowana w gdyńskiej stoczni Crist a na przełomie sierpnia i września 2023 r. przeholowano ją do Concarneau, gdzie została zintegrowana z pozostałymi elementami konstrukcyjnymi jednostki. Według aktualnych planów przekazanie jej odbiorcy ma nastąpić w marcu 2026 r., przy czym pierwotnie miał to być styczeń tego samego roku.

Reklama
Holowanie dziobowej części kadłuba belgijskiego okrętu z Gdyni do Concarneau.
Holowanie dziobowej części kadłuba belgijskiego okrętu z Gdyni do Concarneau.
Autor. Belgijskie Siły Zbrojne

Zgodnie ze zmienionym niedawno harmonogramem pierwsza belgijska jednostka ma zostać przekazana w sierpniu 2025 r, a trzecia Brugge (M942) w grudniu 2026 r. Budowa tego okrętu rozpoczęła się 31 stycznia br. w Concarneau. Spośród jednostek holenderskich w różnych stadiach budowy znajdują się aktualnie trzy. Są to: Vlissingen (M840), którego budowę rozpoczęto 14 czerwca 2022 r., zwodowano 29 września 2023., zaś odbiorcy ma zostać przekazany w listopadzie/grudniu 2025 r.; Scheveningen (M841), którego konstruowanie rozpoczęto 19 lipca 2023 r., wodowanie zaplanowano na grudzień br., zaś zdanie na lipiec 2026 r.; IJmuiden (M842), którego budowa trwa od 11 czerwca br. i ma się zakończyć w ciągu trzech lat. Dostawy pozostałych okrętów zostaną rozłożone w czasie do połowy 2030 r., w tempie jednego na pół roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. gnagon

    Czas na odbudowę przemysłu stoczniowego w Polsce dużego tonażu, jak i floty handlowej

    1. onzi

      Czy Polska nie ma obecnie floty handlowej?