Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armija 2024: Rosyjski "NTKO" w nowej odsłonie

Kołowy transporter opancerzony BTR-22 na targach Armija-2024.
Kołowy transporter opancerzony BTR-22 na targach Armija-2024.
Autor. Nickel nitride / Wikimedia Commons

Na tegorocznej wystawie Armija 2024 ponownie został zaprezentowany rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty BTR-22 mający zastąpić poradzieckie wozy rodziny BTR. Pojazd otrzymał znacznej wielkości opancerzenie siatkowe i prętowe.

Prezentowany na tegorocznej edycji rosyjskiej wystawy pojazd odróżniał się znacząco pod kątem wizualnym względemegzemplarza wystawianego w roku ubiegłym. Wóz otrzymał dodatkowy pancerz siatkowy oraz prętowy zarówno na kadłubie, jak i wieży. W przypadku tego drugiego typu został on umieszczony na przodzie kadłuba. Modyfikacja ta ma na celu zwiększenie odporności BTR-22 na m.in. ataki dronów. Co ciekawe, pojazd miał otrzymać system walki elektronicznej LGSh-689 opracowany przez Rosjan w połowie tego roku.

Tym samym widzimy, że pojazd został lepiej przygotowany do operowania na ukraińskim polu walki, oczywiście zgodnie z kierunkami rozwoju rosyjskiej armii. Obok omawianego pojazdu był prezentowany także eksperymentalny KBWP rodziny Bumerang. Z racji na to, że jest on rozwiązaniem bardziej zaawansowanym od BTR-22 to ten jest określany czasem jako „budżetowy Bumerang”. Rodzi się zatem pytanie, czy to właśnie nie on nie zostanie docelowym następcą BTR-82A odstawiając nowocześniejszego Bumeranga na półkę lub do produkcji małoseryjnej. Wszystko będzie zależeć od efektów testów zakładowych i państwowych i kiedy zostaną one zakończone.

Reklama

BTR-22 to rosyjski kołowy bojowy wóz piechoty zaprezentowany po raz pierwszy oficjalnie podczas targów Army 2023. Pojazd ten posiada odmieniony kształt kadłuba względem dotychczas używanych BTR-60/70/80/82/90, czerpiąc sporo z prototypowych Bumerangów, co zapewne poprawiło jego odporność zwłaszcza w przedniej półsferze z racji na inny kąt nachylenia pancerza. Według pojawiających się danych ma on zapewnić pełną ochronę przed amunicją kal. 12,7/14,5 mm, chociaż w przypadku przodu kadłuba poziom ochrony może być większy. Został podniesiony także jego strop, co zwiększy komfort użytkowania pojazdu przez załogę, jak i desant. Możliwy jest montaż na pojeździe różnego typu pancerzy dodatkowych.

Czytaj też

Silnik pojazdu znajduje się z przodu kadłuba, co było dużą nowością w przypadku rosyjskich konstruktorów. Za napęd tego ważącego około 20 ton wozu odpowiada silnik wysokoprężny YaMZ 536 o mocy 330 KM pozwalając na osiągnięcie prędkości maksymalnej na poziomie 85-100 km/h. Pojazd nie ma możliwości pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. BTR-22 dotychczas został zaprezentowany z dwoma wieżami, znanąj z BTR-82A BPPU-1 wyposażoną w armatę automatyczną 2A72 kalibru 30 mm i 7,62 mm karabin maszynowy PKTM oraz modułem bojowym Balista.

Autor. Michael Jerdev
Reklama
Reklama

Komentarze