Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Armia 2023: Rosyjski "Pegaz" z większą siłą ognia

Typhoon-WDW K-4386.
Typhoon-WDW K-4386.
Autor. Rosobronexport.

Podczas wystawy Armia 2023 zwiedzający mogli zobaczyć nowy wariant opancerzonego wozu patrolowego Tajfun-WDW określonego jako „Titan”. Największą zmianą względem wcześniejszych wersji było dodanie zdwojonej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Kamaz K4386 Tajfun-WDW to konstrukcja poniekąd niezwykła w rosyjskich wojskach powietrznodesantowych, z racji na połączenie pojazdu 4x4 z wysokim poziomem ochrony (jak na tego typu wóz) oraz dużej siły ognia w postaci modułu wieżowego BM-30-D. Dawało to kompilację cech charakterystycznych dla, chociażby lżejszych bojowych wozów piechoty. W tym roku po doświadczeniach z Ukrainy (gdzie wspomnianych wozów praktycznie nie widać w walce poza pojedynczymi nagraniami) zdecydowano na wdrożenie pewnych poprawek w pojeździe. Otrzymał on zdwojoną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Konkurs, co znacząco zwiększa możliwości zwalczania opancerzonych celów. W zależności od użytego pocisku pozwala to na pokonanie za jego pomocą pancerza o grubości 600-800 mm.

Czytaj też

Ciekawą kwestią pozostaje produkcja podzespołów do wspomnianego pojazdu, w kwietniu tego roku koncern Rosoboroneksport ogłosił wdrożenie do pokrewnej konstrukcji (KamAZ-53949) tylko podzespołów produkowanych w kraju.. Podobny proces zapewne musiał zajść także w produkcji wersji K4386 z racji na to, że większość kluczowych do niego komponentów, jak silniki Cummins 6ISBe 350 P-6, czy skrzynie biegów Allisona, zostały objęte sankcjami nałożonymi na Rosję po agresji na Ukrainę. Samo opancerzone nadwozie Tajfuna powstało na bazie współpracy z izraelskim przedsiębiorstwem Plasan. Obecnie jednak Rosjanie produkują je samodzielnie do wielu pojazdów, w tym samochodów ciężarowych.

Reklama

Czytaj też

Kamaz K4386 Tajfun-WDW to opancerzony pojazd patrolowy dla wojsk powietrznodesantowych. Posiada samonośne nadwozie i hydropneumatyczne zawieszenie, jest dostosowany do transportu drogą powietrzną na pokładzie klasycznych samolotów transportowych, lub desantu za pomocą specjalnych zestawów spadochronowych, takich jak platforma desantowa P-7. Nowoczesna, modułowa konstrukcja pozwala na stworzenie na jego podstawie całej rodziny pojazdów specjalistycznych. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 450 KM połączonym z 9-biegową skrzynią biegów. Pojazd może poruszać się z maksymalną prędkością drogową 130 km/h a jego maksymalny zasięg wynosi 1000 km.

Czytaj też

Pojazd w wariancie opancerzonego wozu patrolowego otrzymał bezzałogowy system wieżowy BM-30-D z armatą automatyczną 2A42 kal. 30 mm i sprzężonym z nią czołgowym karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm. Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności podczas Wojskowego Forum Technicznego, które odbyło się w czerwcu 2019 r. pod Moskwą.

Czytaj też

Typhoon-WDW K-4386.
Typhoon-WDW K-4386.
Autor. Rosobronexport
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. dejavu.janus

    Ciekawe jak wychodzi w porownaniu z waranem. Nasz dopiero ma dwa zastosowania, a przydalo by sie go pozenic z pilica zamiast wozic ja jelczem. Dzialo 30 to chyba dosc ciezkie jak na takie podwozie.

    1. Chyżwar

      A to już zależy od tego jaką trzydziestkę. Na JLTV posadzono już wieżę Cockerill CPWS z dwoma Javelinami i M242 Bushmaster 25 mm. To działo można zastąpić 30mm M230LF. Czyli armatą, która stosowana jest na przykład w AH-64.

  2. X

    Ciekawe ile waży ta wieża i co ze stabilnością pojazdu, choćby w przechyłach ?