Amerykańskie silniki dla izraelskich KTO

Jak poinformowała amerykańska agencja DSCA (Defense Security Cooperation Agency)wydano zgodę na sprzedaż Izraelowi nowych silników dla kołowych transporterów opancerzonych.
Opublikowany dokument mówi o chęci zakupu nowych silników dla kołowych transporterów opancerzonych Eitan (pol. Niezłomny), mają to być silniki MTU 8V199TE21-D, pomimo że wcześniej, prawdopodobnie prototypy i wozy przedseryjne, napędzane były silnikiem MTU 6R890 lub Caterpillar C18.

Autor. Zachi Evenor/Wikipedia
Wartość umowy ma wynieść maksymalnie 180 mln dolarów, wraz z silnikami kupowany jest pakiet logistyczny i szkoleniowy. Eitan to nowy kołowy transporter opancerzony opracowany przez Dyrektoriat Programu Rozwoju Czołgów Ministerstwa Obrony Izraela, który zajmuje się również czołgami Merkawa (pol. Rydwan) i bazującymi na nich pojazdami jak ciężkie transportery opancerzone Namer (pol. Lampart).
Eitan zastępuje w służbie, przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone M113, nowy wóz ma występować w wariancie kołowego transportera opancerzonego piechoty, kołowego bojowego wozu piechoty, a także w wersjach specjalistycznych jak wozy dowodzenia, ewakuacji medycznej itp.
Eitan ma masę dochodzącą do 30-35 ton, a źródła izraelskie mówią o potencjale do podniesienia masy pojazdu nawet do 44 ton. Eitan posiada solidne opancerzenie, skłądające się ze stalowej skorupy, do której mocowane są moduły pancerza specjalnego oraz wybuchowego pancerza reaktywnego. Dodatkowo Eitan może być wyposażony w aktywny system obrony Iron Fist.
Zespół napędowy Eitana może rozpędzić go do 90 km/h, zasięg operacyjny to około 1000 km, uzbrojenie wersji podstawowej składa się ze zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia Samson RCWS który może zostać uzbrojony w uniwersalny karabin maszynowy FN MAG, wielkokalibrowy karabin maszynowy M2 lub granatnik maszynowy Mk19 Mod3. Dodatkowy karabin maszynowy FN MAG jest do dyspozycji dowódcy wozu.
Eitan w wersji kołowego bojowego wozu piechoty, wyposażony jest w zdalnie sterowany system wieżowy, uzbrojony w armatę napędową Mk44S kalibru 30 mm, sprzężony z nią karabin maszynowy FN MAG, podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR/LR2 i moździerz ładowany odtylcowo kalibru 60 mm. Taki sam system wieżowy przewidziany jest dla ciężkiego bojowego wozu piechoty Namer.
Eitan posiada trzech żołnierzy załogi, dowódcę, operatora uzbrojenia i kierowcę, oraz przewozi drużynę piechoty maksymalnie liczącą 9 żołnierzy. pierwszą jednostkę Cahalu uzbrojoną w wozy Eitan jest 933. Brygada Piechoty „Nahal”. Wozy Eitan mają wspierać i uzupełniać czołgi Merkawa Mk4 i ciężkie gąsienicowe transportery opancerzone/bojowe wozy piechoty Namer.
Bieda
35-44 tony KTO masakra a nam chcą wcisnąć 38 tonowego BWP i jeszcze chcą go nazywać ciężkim i na dodatek nie Polski. Oby nasz przemysł zaczał szybko obliczać jakie elementy z zagranicy kupić aby zrobić coś co będzie w co najmniej 60 % Polskie. Bo borsuka też tak robią że elementy z zagranicy. Mam nadzieję że dożyje że Polski produkt będzie 98 % nasz i u nas produkowany.