Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Amerykański Kryl na nowych ujęciach

Fot. AM General
Fot. AM General

Firma AM General zaprezentowała nowy materiał promocyjny swojego kołowego systemu artyleryjskiego Brutus. Jeszcze kilka lat temu był proponowany US Army w ramach programu, mającego zwiększyć mobilność amerykańskich jednostek artylerii, wykorzystujących rozwiązania ciągnione, jak haubice M119/M777.

Reklama

Koncepcja stworzenia, tak wydawać by się mogło bardzo prostego połączenia ciężarówki i haubicy, powstała w ramach programu dla armii amerykańskiej. Chciała ona opracować samobieżny system artyleryjski, w celu zastąpienia obecnie używanych haubic holowanych M119 kal. 105 mm i M777A2 kal. 155 mm w bateriach artylerii lufowej w lekkich i średnich brygadowych zespołach bojowych Infantry Brigade Combat Team (IBCT) i Stryker Brigade Combat Team (SBCT). Oprócz Brutusa planowano przetestować w nim także m.in. francuskiego CAESAR-a, izraelskiego ATMOS-a, brytyjsko-szwedzkiego Archera, czy nawet serbską Norę B52. Program z czasem został zmodyfikowany i jego realizacja nie jest spodziewana w najbliższej przyszłości. Niemniej AM General nie zrezygnowało ze swojej propozycji i dalej stara się ją promować.

Reklama
    Reklama
    YouTube cover video
    Reklama

    Brutus to kołowy system artyleryjski kal. 155 mm opracowany przez AM General i The Mandus Group w oparciu o haubicę wyposażona w hydrauliczny system osłabiający odrzut „soft recoil”, podobny do użytego w systemie Humvee Hawkeye 105 mm. Donośność wynosi 30 km przy użyciu pocisku z gazogeneratorem lub 40 km przy zastosowaniu amunicji precyzyjnej M982 Excalibur. W przypadku użycia standardowej amunicji odłamkowo-burzącej zasięg rażenia to 24,7 km. Szybkostrzelność została określona na 2 wystrzały na minutę, z możliwością zwiększenia jej do 5 strzałów - jednak tylko okresowo. Załogę stanowi 5-7 żołnierzy. Jako nośnik wybrano samochód ciężarowy z rodziny FMTV, model M1083 o nośności 5 ton. Jednostkę napędową stanowi silnik Caterpillar 3115 ATAAC o mocy 290 KM, pozwalający na rozpędzenie ważącego łącznie około 12 ton pojazdu do 89 km/h.

      Haubica samobieżna Brutus.
      Haubica samobieżna Brutus.
      Autor. Fot. U.S. DoD.
      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (6)

      1. user_1051184

        Spojrzałem bez okularów na miniaturkę zdjęcia w telefonie i pomyślałem, że to jakiś dźwig na starze 266.

        1. Pucin:)

          @user_1051184 - grunt żeby był skutecznie używany - może być nawet kij od szczotki!!!! To przede wszystkim ma zabijać!!!! :)

      2. Lycantrophee

        Nieopancerzona kabina? To nie lata 80.

      3. bezreklam

        Cieawe czy ma korbki do krecenia

      4. szczebelek

        Ktoś to może kupi, ale byłby to jakiś pomysł by wysłać Ukrainie sprzęt, który nie jest skomplikowany, a jego produkcja byłaby krótsza niż M109 i nie byłoby problemu z uzupełnianiem sprzętu.

      5. PPPM

        Minimalistyczny i zapewne skuteczny.

        1. RJCHK

          Plus ciężarówka z ammo...

        2. Chyżwar

          Że bez automatu, rozumiem. Ale ta ciężarówka ma kabinę bez pancerza i nie przewozi amunicji. Dosyłacz także by się przydał.

      6. Ma_XX

        ale jak to - bez automatu? czy pływa? - szydzę oczywiście

      Reklama