Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

30 tys. czołgów wyprodukowanych w Omsku

T-80U. Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0
T-80U. Fot. Vitaly V. Kuzmin/CC BY-SA 4.0

Rosyjska agencja informacyjna TASS poinformowała o wyprodukowaniu przez 80 lat istnienia zakładów Omsktransmash blisko 30 000 czołgów. Wśród nich można wymienić T-34, T-55 czy całą rodzinę czołgów T-80 od wersji B/BW/U/UD kończąc na najnowszych T-80BWM.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

"W ciągu ostatnich 80 lat przedsiębiorstwo Omsktransmash wyprodukowało blisko 30 000 różnych czołgów", - powiedział p.o. dyrektor generalny zakładu Wasilij Kowaliow.

„Produkcja czołgów w regionie omskim ma 80 lat. Zaczęło się w czasie Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. W tym czasie przedsiębiorstwo musiało produkować czołgi T-50, ale później przeszło na słynny T-34, który stał się symbolem II wojny światowej. Pierwsze trzy czołgi wyprodukowano 5 lipca 1942 r. Zakład w Omsku wyprodukował łącznie 7000 T-34", powiedział.

Reklama

Czytaj też

Przedsiębiorstwo w latach 50. XX wieku (1958) rozpoczęło produkcję czołgów T-55, produkowano je blisko 20 lat w łącznej liczbie 12 870 maszyn. W roku 1976 rozpoczęto produkcję czołgów T-80, a później jego modernizowanych wariantów jak T-80B/BW/U/UD. Obecnie zakład skupiony jest na produkcji T-80BWM, które są modernizowane częściowo z wozów starszych wersji. Najpewniej teraz zakład odpowiada za naprawę i przywracanie do służby czołgów rodziny T-80B/BW/U/UD/BWM.

Czytaj też

T-80BWM to najnowsza wersja rodziny czołgów T-80, wdrożona do armii rosyjskiej zaledwie kilka lat temu , jako modernizacja wozów T-80BW. Modernizacja czołgu podstawowego T-80BW do standardu T-80BWM ma na celu podniesienie zdolności bojowych tego czołgu w zakresie trzech podstawowych  składników: siły ognia, ochrony i mobilności. modernizacja polega na: montażu nowego pancerza reaktywnego Relikt, instalacji nowego, wielokanałowego celownika działonowego Sosna-U, zmodyfikowanego zapasowego celownika działonowego 1P67, nowego przyrządu obserwacyjnego kierowcy TWN-5/TWN-5M, systemu ochrony załogi PKUZ-1Ak oraz nowego systemu gaśniczego i łączności.

T-80BWM. Fot. Andrey Luzik/CC BY-SA 4.0
T-80BWM. Fot. Andrey Luzik/CC BY-SA 4.0

Obok zakładów w Omsku Rosja ma też zakłady Uralwagonozawod (UWZ) w Niżnym Tagile, odpowiedzialne m.in. za produkcję czołgów rodziny T-72 i T-90, a także BWP BMP-3. W ofercie UWZ są też czołgi nowej generacji T-14 Armata czy bojowe wozy wsparcia czołgów T-14 Terminator.

Reklama
Reklama

Komentarze