Przemysł Zbrojeniowy
1,5 mld dolarów na amerykańskie UH-72 Lakota
Koncern Airbus podpisał z U.S. Army kolejną umowę na wsparcie logistyczne dostawcy (Contractor Logistics Support - CLS), przewidującą zaopatrywanie w części zamienne, materiały eksploatacyjne i wsparcie techniczne floty 482 używanych przez amerykańskie wojsko śmigłowców UH-72A i UH-72B Lakota. Jest to największa umowa na wsparcie eksploatacji śmigłowców, zawarta przez Airbus na świecie.
Kontrakt dotyczy świadczenia usług przez sześć miesięcy w wymiarze podstawowym i przez kolejne 4,5 roku na mocy prawa opcji. Jego potencjalna łączna wartość wynieść może ponad 1,5 miliarda dolarów. Airbus zapewni w tym czasie wsparcie logistyczne w 67 bazach stacjonowania Lakot w USA i za granicą. Obejmuje to również bazy Gwardii Narodowej w 43 stanach oraz Fort Rucker w Alabamie, gdzie odbywa się przeszkalanie załóg na UH-72A.
Czytaj też
Wojska Lądowe USA wykorzystują modele UH-72A i UH-72B do wykonywania różnych misji, w tym antynarkotykowych, zaś Gwardia Narodowa U.S. Army używa ich do patrolowania południowo-zachodniej granicy USA z Meksykiem. W 2021 roku flota Lakot przekroczyła 1 milion godzin nalotu. Stało się to około 15 lat po tym, jak pierwszy śmigłowiec UH-72A wszedł do służby w amerykańskim wojsku. Lakota to dwusilnikowy śmigłowiec lekki, wyposażony w nowoczesne: cyfrowy kokpit, układ sterowania lotem i systemy nawigacyjne. Lakota pozostaje najtańszym dwusilnikowym wiropłatem U.S. Army pod względem kosztów nabycia, obsługi i eksploatacji.
Czytaj też
Pod względem konstrukcyjnym UH-72 Lakota jest wariantem popularnego śmigłowca H145M dostosowanym do amerykańskich wymagań. Śmigłowce są produkowane w zakładzie Airbusa w Columbus w Mississippi, natomiast usługi logistyczne są zarządzane z zakładu w Dallas w Teksasie. Realizacją kontraktu będzie zarządzała spółka Airbus U.S. Space & Defense z siedzibą w Arlington w Wirginii. Personel Airbusa zaangażowany w produkcję i serwisowanie tych wiropłatów w około 40% stanowią rezerwiści sił zbrojnych USA.
Gnom
Czyli circa 2,5 mln zł rocznie od śmigłowca za gotowość AH USA do realizacji planowych obsług, wykonanie obsług i wymianę elementów wg uzgodnionych planowych prac na śmigłowcach circa 4 tonowych. Za naprawy, czyli obsługi nieplanowe płaci się ekstra. Co gdyby odnieśc do Polski, przy 67 Sokołach różnych odmian oznaczałoby (bez uwzględniania różnicy dla średniego śmigłowca i to do tego uzbrojonego) ponad 150 mln zł co roku na planowe obsługi dla Świdnika. Myślę, że Świdnik nawet nie jest w stanie pomarzyć o czymś takim.
Valdore
@Gnom sokołów w wersji uzbrojonej mamy nie 67 ale 34 , są to maszyny W-3@/WA i Głuszce . Wszystkich Sokołów w WP jest 61. z czego 8 w MW.