Polityka obronna
USA: nowy śmigłowiec Combat SAR coraz bliżej gotowości
Nowy śmigłowiec ratownictwa bojowego Sił Powietrznych USA, HH-60W Jolly Green II, wszedł w fazę testów operacyjnych.
Jak podały USAF, ostatni ze śmigłowców zakończył testy będące częścią fazy rozwojowej (developmental testing) i przeszedł do kolejnego etapu prób (operational testing). Te ostatnie zostaną przeprowadzone przez przez 88. Eskadrę Testowo-Oceniającą w Nellis. Zadaniem jednostki jest poszukiwanie rozwiązań w celu zapewniania zdolności poszukiwawczo-ratowniczych w czasie prowadzenia działań zbrojnych.
Skonstruowany przez firmę Sikorsky HH-60W, oparty o najnowszy wariant śmigłowca UH-60M Black Hawk, jest następcą się HH-60G Pave Hawk, używanego przez Siły Powietrzne od lat 80. ubiegłego wieku. Jak zauważa Defense News, ogłoszenie kolejnej fazy testów Jolly Green II nastąpiło kilka dni po tym, jak Siły Powietrzne ujawniły, że chcą zmniejszyć całkowite zamówienie na śmigłowiec o jedną trzecią, do 75. Dla porównania, Pave Hawków jest w służbie - według oficjalnej informacji USAF - 99, z czego 67 w komponencie czynnym, 17 w Gwardii Narodowej i 15 w rezerwie.
Czytaj też
Redukcja liczby planowanych do pozyskania śmigłowców Combat SAR nowej generacji ma wiązać się ze zmianami strukturalnymi USAF, mającymi doprowadzić do zwiększenia zdolności do działań w konflikcie symetrycznym. Wiąże się to z koniecznością poszukiwania oszczędności w niektórych obszarach i jednym z nich są najwyraźniej takie maszyny. Program będzie jednak kontynuowany, ale przy zmniejszonej liczbie śmigłowców.