Reklama

Polityka obronna

Gen. Hodges: Centralny Port Komunikacyjny przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa

”Projekt i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa tego regionu Europy, zwłaszcza jeśli będzie skoordynowana z planowanymi inwestycjami w rejonie Trójmorza, np. trasy Via Carpatia, szlaku kolejowego Rail Baltica i zadaniami w dziedzinie logistyki i obronności w ramach programu PESCO” - powiedział w Warszawie Gen. Ben Hodges, były dowódca US Army Europe.

Ben Hodges w latach 2014-2017 był dowódcą US Army Europe, obecnie kieruje katedrą ds. Studiów Strategicznych w Centrum Analiz Polityki Europejskiej (CEPA). Warszawę odwiedził przy okazji odbioru nagrody specjalnej Wielkiej Gali Liderów Polskiego Biznesu Business Centre Club. 

Podczas swojego wystąpienie Gen. Hodges zwrócił uwagę na ważność wojskowej mobilności dla skuteczności działań wojsk Sojuszu Północnoatlantyckiego.  

Prowadzące przez Polskę szlaki transportowe na kierunkach wschód-zachód i północ-południe, którymi mogą w Europie przemieszczać się jednostki wojskowe NATO, są niezbędne dla skutecznej realizacji polityki odstraszania. Wzmacnianie mobilności wojskowej na wschodnich rubieżach NATO jest czynnikiem istotnym dla sprawnego przebazowania wojsk w razie potencjalnego konfliktu z Rosją.

Gen. Ben Hodges, b. dowódca US Army Europe, Pershing Chair in Strategic Studies, Center for European Policy Analysis

 Zdaniem byłego dowódcy US Army Europe w te plany wzmacniania mobilności wojskowej doskonale wpasowuje się idea budowy nowego, największego w Polsce lotniska pasażerskiego w okolicach Warszawy. 

"Polska planuje duży krok naprzód na drodze do zwiększenie bezpieczeństwa regionu" - powiedział Gen. Hodges o tej planowanej inwestycji i dodał:  "Projekt i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego  między Warszawą i Łodzią przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa tego regionu Europy, zwłaszcza jeśli będzie skoordynowana z planowanymi inwestycjami w rejonie Trójmorza, np. trasy Via Carpatia, szlaku kolejowego Rail Baltica i zadaniami w dziedzinie logistyki i obronności w ramach programu PESCO."

Gen. Hodges mówił również o tym jak planowana inwestycja nie zgrywa się z interesami Chin, a także dodał, że "obecność Chińczyków w Europie Środkowo-Wschodniej niekoniecznie jest tym, czego tu potrzebujemy".

Laureat nagrody BCC zwrócił też w swoim wystąpieniu uwagę na znacznie jakie ma modernizacja polskich sił zbrojnych dla potencjału obronnego całego NATO. 

Geograficzne położenie Polski jest kluczowe dla stabilności i bezpieczeństwa w Europie. Skuteczność strategii odstraszania potencjalnej agresji ze strony Federacji Rosyjskiej zależy od silnej i zmodernizowanej polskiej armii na lądzie, w wodzie i w powietrzu; armii dobrze zintegrowanej, pod dowództwem NATO i współpracującej z sąsiadami, w szczególności z krajami bałtyckimi i Niemcami.

Gen. Ben Hodges, b. dowódca US Army Europe, Pershing Chair in Strategic Studies, Center for European Policy Analysis 

Reklama
Reklama

Komentarze (20)

  1. anakonda

    sd to chyba normalne że USA się pali do budowy lotniska u nas boto sa pieniaze ,ślinke też maja i inni którychoczywiście nie wymieniłeś a co do kolei z chin i przewóz ich towarów produkowanych rekami dzieci i więźniów po mocno zaniżanej cenie i wątpliwej jakości to rczej ta kolej niema sensu .Raz że mocno osłabi rynek europejski a dwa że śmieci nie trymajace zadnych norm jakości będą płynac do nas rzeka wagonów

  2. sd

    USA robi wszystko aby utrącić polski udział w programie pasa i szlaku czyli przewozu chińskich towarów przez Polskę do UE. USA pali się nie tylko do bycia udziałowcem w budowie lotniska ale i wejścia w polski program energetyki jądrowej.

  3. bez owijania

    Dni archaicznego kolonialno/przymusowego zlepka narodów pod nazwą FR są i tak policzone, nie ma czego szachować. Amerykanie i Chińczycy bardziej przejmują się co nastąpi potem a w szczególności kto przejmie broń jądrową.

  4. Rosiak

    Mówi o tym co jest dobre dla USA, a nie dla nas. Przeciwwaga chińska jest jak najbardziej wskazana żeby balansować Amerykę i szachować Rosję.

  5. Palmel

    - " inwestycja nie zgrywa się z interesami Chin " i tu się Pan gen. myli bo to Chińczycy mieli być głównym Inwestorem i mieli dać pieniądze

  6. Marek1

    A ILE mld zamierza dołożyć USA do budowy CPK ? ILE kasy/sprzętu zamierza przekazywać rocznie Polsce USA w zamian za możliwość posiadania baz do projekcji siły w kraju o którym p. generał powiedział - "położenie Polski jest kluczowe dla stabilności i bezpieczeństwa w Europie" ? Odpowiedz brzmi - ZERO. No bo i po co ma USA cokolwiek dopłacać, skoro polscy politycy oddają cały nasz kraj za darmo i jeszcze wyprowadzają do USA wiele mld z naszych podatków, kupując bezmyślnie kiepskie/stare systemy uzbrojenia.

  7. say69mat

    Zwiększy bezpieczeństwo??? Kogo??? Jakie środki defensywne trzeba przeznaczyć do obrony Centralnego Portu Lotniczego, w przypadku konfliktu militarnego??? Baterie THAAD??? Baterie Patriot??? Baterie SHORAD - IronDome/MHTK/MML??? Systemy artyleryjskie CIWS/Pilica??? Które z w/w systemów obronnych znajdują się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP w ilości pozwalającej zabezpieczyć obszar i strukturę Centralnego Portu Lotniczego przed zniszczeniem, w pierwszej fazie potencjalnego konfliktu???

  8. -CB-

    Zwiększy nasze bezpieczeństwo dokładnie w takim samym stopniu, jak przekop mierzei... Już lepiej by było przeznaczyć te wszystkie środki bezpośrednio na modernizację armii, obok budżetu MON.

  9. gegroza

    "obecność Chińczyków w Europie Środkowo-Wschodniej niekoniecznie jest tym, czego tu potrzebujemy". Mówił o tym jako człowiek, który stara się o interes USA czy Polski ? Bo nam raczej nie powinno przeszkadząć że Chińczycy chcą tu inwestować. A to że USA mogą być niezadowolone ? Czy my im mówimy że nie podobają się nam relacje USA - Meksyk ?

  10. Gość

    Zgadzam się z tym o czym mówi Gen. Hodges.

  11. KAR

    Wygląda na to, że Polacy w sprawie infrastruktury w naszym kraju, mają najmniej do powiedzenia...

  12. obserwator

    Gdy tymczasem obecne władze Unii próbują storpedować ten projekt. Wiadomo, na tą część Europy ma wystarczyć to wciąż nieoddane lotnisko pod Berlinem, zbyt silnej Polski nie przewiduje się. Jak napisał gen. von Rundstedt (nie naziol, po prostu niemiecki patriota) należy dążyć do tego, aby kraje ościenne były conajmniej 2x słabsze od Niemiec, oraz miały con. 2x mniej ludności i to jest, przy całkowitym przyklasku Moskwy, nadal realizowane!

  13. Willgraf

    skandal...wiadomo komu to potrzebne..USA sobie budują za polską kasę

  14. ccc

    bedzie bezpieczniej na bank! 15 minut dojazdu z centrum Warszawy to przecież będzie musiało być w tunelu, czyli brak ryzyka kolizji drogowych!

  15. Szalom

    Via Carpatia, trasa S6 (PiS miał nie budować równoleżnikowych ekspresówek), CPK, Rail Baltica. Wszystkie te inwestycje tak na prawdę są pod kątem ewentualnej wojny. Mają umożliwić przerzut wojsk NATO pomiędzy Rumunią i Niemcami a północno wschodnią Polską i krajami bałtyckimi.

  16. sża

    Panie generale, Centralny Port Komunikacyjny w Polsce nie powstanie, bo mieli go sfinansować Chińczycy. A teraz gdy włączyliśmy się do wojny handlowej z Chinami, to nie dadzą nam już na inwestycje nawet grosza.

  17. Polish blues

    Czyli w tłumaczeniu z języka dyplomacji na codzienną polszczyznę - "Liczcie wyłącznie na siebie"

  18. Kos

    Oj nie wiem czy zdążymy wybudować to lotnisko z USA, bo wajcha zaczyna powoli być przestawiana. Jeżeli kolejna afera z panią ambasador M. (w sprawie IPN) okaże się prawdą, to może być tak, że przekroczymy pewną masę krytyczną także w opinii publicznej. Czy wyprawa dwóch prezydenckich wysłanników do Paryża, o czym informuje Defence24 w innym miejscu, nie jest przypadkiem pierwszą oznaką nowych wiatrów?

  19. tak tylko... (Michał Rakowski)

    Niezwykle ostro na budowę CPK reaguje Moskwa (Michałkiewicz, Braun, Gryguć), wymyślając teorie rodem z s.f. - pod lotniskiem ma być rzekomo wybudowane podziemne miasto służące za schronienie Żydom po ucieczce z Izraela. Drugim, podnoszonym argumentem jest to, iż pasy startowe będą służyły amerykańskim transportowcom - tutaj się z nimi zgadzam - lotnisko wręcz musi być gotowe na ich przyjęcie, to przecież dodatkowy bonus.

  20. agri

    czyjego?