Wojsko, bezpieczeństwo, geopolityka, wojna na Ukrainie
Piątkowy przegląd prasy: Wielki bój o śmigłowiec; Zbrojeniówka to branża najbardziej propaństwowa; Zamiast neutralności polityka otwartych drzwi do NATO
Piątkowy przegląd prasy pod kątem bezpieczeństwa.
Gazeta Wyborcza - Lublin, Sławomir Skomra, Wielki bój o śmigłowiec: "Tuż przed finałem wielkiego przetargu na śmigłowce dla wojska pączkują teorie spiskowe. Związkowcy grożą, że jak nie spodoba im się zwycięzca, to ruszą na Warszawę.(...) Prawdopodobnie w przyszłym tygodniu komisja przetargowa zakończy prace, a 21 kwietnia planujemy wskazać oferenta, który przechodzi do dalszego postępowania - mówił niedawno Czesław Mroczek, wiceminister obrony narodowej.(...) - To nie jest czas, żeby kupować sprzęt gorszy, ale nasz - mówił wczoraj w Lublinie prezydent Komorowski.
Polska, Paweł Siennicki, Zbrojeniówka to branża najbardziej propaństwowa: Wywiad Pawła Siennickiego z Krzysztofem Krystowskim, prezesem PZL Świdnik. W rozmowie poruszane są między innymi kwestie związane z rolą przemysłu obronnego w systemie bezpieczeństwa państwa, finansowaniem modernizacji polskich Sił Zbrojnych oraz postępowaniem na śmigłowce wielozadaniowe dla Wojska Polskiego. "Przemysł obronny jest integralną częścią systemu obronności państwa." - podkreśla w rozmowie z Pawłem Siennickim prezes Krystowski.
Rzeczpospolita, Piotr Jendroszczyk, Zamiast neutralności polityka otwartych drzwi do NATO: Piotr Jendroszczyk analizuje możliwości przystąpienia przez Finlandię do struktur Paktu Północnoatlantyckiego w świetle tegorocznych wyborów parlamentarnych oraz w kontekście zagrożenia ze strony Rosji. Zwraca uwagę, że w ich wyniku może zostać wyłoniony rząd, opowiadający się za rozpisaniem referendum w którym Finowie mieliby podjąć decyzję o ewentualnym włączeniu ich kraju do NATO. "Wyborcy są jednak powściągliwi wobec planów przystąpienia do NATO."
Gazeta Wyborcza, Wojciech Czuchnowski, Agnieszka Kublik, Fałszywe papiery pilotów z 36. Pułku Lotniczego: "W 36. Pułku Lotniczym, odpowiadającym za transport polskich VIP-ów, dochodziło do fałszowania dokumentacji uprawniającej pilotów do lotów na samolotach typu Tu-154M - wynika z ustaleń ekspertów prokuratury wojskowej.(...) A poziom wyszkolenia pilotów zagrażał bezpieczeństwu lotów, bo szkolenia w 36. Pułku były nieprawidłowe.(...) Dzisiaj polscy politycy latają wyczarterowanymi maszynami z cywilną załogą.
Rzeczpospolita, Filip Memches, Harleyowiec Putina: Autor opisuje między innymi związki Aleksandra Załdostanowa, ps. "Chirurg", szefa klubu motocyklowego "Nocne Wilki" z prezydentem Władimirem Putinem, a także historię powstania organizacji. Filip Memches wspomina również o udziale "Nocnych Wilków" w rosyjskiej aneksji Krymu. "Zdaniem "Chirurga" Ukraina i Rosja to jeden kraj."
Qba
Prezydent też już wie, że wygrał Caracal.
AnonimGall
Trudno mówić o prawidłowym wyszkoleniu pilotów i ogólnie załóg rządowych samolotów z 36 pułku, skoro cięcie kosztów nie omijało również tej jednostki. Przełożeni wychodzili z założenia, że jakoś to będzie i skoro nic się do tej pory nie stało, to i nie stanie się. Nie zakupiono symulatorów, na których załogi mogły by trenować nawet najdziwniejsze sytuacje i minimalizowano loty treningowe, a potem coś trzeba było zrobić z papierami, no i zrobiono. Efekty widać do dziś. Stoimy przed zakupem nowych samolotów rządowych i uważam, że wraz z nimi trzeba odpowiedni symulator, a pilotami powinni być oficerowie z największym nalotem na Herculesach i CASA-ch, a więc ci z największym doświadczeniem i obyciem z różnymi sytuacjami i lotniskami.