Najbardziej rzucającym się w oczy rozwiązaniem grupy przemysłowej Safran Electronics & Defense na MSPO w Kielcach jest bezzałogowy samolot Patroller. Dron ten jest o tyle interesujący, że został już wybrany przez francuskie siły zbrojne i ma wejść do służby operacyjnej w 2020 r.
Patroller to bezzałogowiec klasy MALE – średniego pułapu i dużej autonomiczności (może latać na pułapie ponad 6000 m, przez ponad 20 godzin z maksymalną prędkością około 200 km/h). Bazą dla tej konstrukcji był niemiecki motoszybowiec Ecarys ES15 z charakterystycznym, tylnym usterzeniem w kształcie litery „T”. Jest to statek powietrzny, który standardowo może przenosić ładunek użyteczny o wadze ponad 250 kg.
Podstawowym sensorem dla Patrollera jest głowica optoelektroniczna Safran Euroflir 410 – również prezentowana na MSPO w Kielcach. Została ona zaprojektowana jako autonomiczny, uniwersalny moduł dzięki czemu może być z łatwością zamontowana i wykorzystywana na innych, różnego rodzaju statkach powietrznych (wykorzystuje się ją już na śmigłowcach NH90 i AS565 Panther).
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Głowica Euroflir 410 waży do 53 kg - w zależności od zamontowanego wyposażenia. Może ona posiadać wewnątrz do dziesięciu sensorów i układów optoelektronicznych. W Euroflir 410 standardowo stosuje się czterozakresowe kamery, działające w świetle widzialnym i trzech zakresach podczerwieni: TV (0,4-0,7 μm), NIR (0,7-0,9 μm), SWIR (0,95-1,7 μm), MWIR (3-5 μm), charakteryzujące się wysoką rozdzielczością i posiadające czterokrotny zoom optyczny. Dodatkowo system optoelektroniczny może być wyposażony w układ podświetlania i oznaczania w podczerwieni oraz dalmierz i laserowy wskaźnik celów dla różnego rodzaju uzbrojenia precyzyjnego.
Taki układ optoelektroniczny zapewnia możliwość prowadzenia obserwacji i identyfikacji obiektów również w trudnych warunkach atmosferycznych (np. we mgle), przy dużym zadymieniu i zapyleniu oraz w nocy. Pomagają w tym układy cyfrowej obróbki obrazu, autośledzenia i automatycznej identyfikacji.
Poza układami optoelektronicznymi zakłada się wyposażenie Petrollerów dodatkowo w: moduł radaru PicoSAR (koncernu Leonardo) z anteną o elektronicznym kształtowaniu i sterowaniu wiązką, zasobnik rozpoznania radioelektronicznego COMINT) oraz odbiornik systemu automatycznej identyfikacji statków AIS. Uzbrojeniem tych dronów mają być natomiast przede wszystkim rakiety naprowadzane laserowo opracowane przez koncern MBDA.
W części „lądowej” stoiska grupy przemysłowej Safran zaprezentowano jedną z rodziny głowic optoelektronicznych PASEO opracowanych przez należącą do tej grupy przemysłowej, francuską firmę SAGEM. Sam układ mechaniczny pozwala na obserwację w azymucie (w kącie 360°) i w elewacji (od -30° do +62°). Głowica PASEO pozwala więc również na wykrywanie celów powietrznych.
Jest to rozwiązanie kompaktowe i modułowe – nadające się do zamontowania na szerokiej gamie pojazdów wojskowych. Cechą charakterystyczną standardowej głowicy PASEO jest zastosowanie w kanale nocnym tylko kamery termowizyjnej średniofalowej - pracującej w zakresie 3 ÷ 5 µm, pomimo, że wcześniej wojska lądowe preferowały kamery termowizyjne długofalowe (pracujące w zakresie 8 ÷ 10 µm). Zadecydował jednak fakt, że przy porównywalnym zasięgu i możliwościach kamery średniofalowe są tańsze, mniejsze i wymagają mniej skomplikowanego systemu chłodzenia. SAGEM może jednak w razie potrzeby bez problemu zintegrować w PASEO kamerę długofalową (8 ÷ 10 µm).
W skład układu optoelektronicznego głowicy wchodzi dodatkowo blok kamery telewizyjnej światła szczątkowego, blok dalmierza laserowego oraz szereg interfejsów dostosowujących urządzenie do różnego rodzaju systemów pokładowych (tak analogowych, jak i cyfrowych). Po dołożeniu wskaźnika laserowego oraz systemu nawigacji inercyjnej można przystosować głowice PASEO do wskazywania celów i naprowadzania uzbrojenia precyzyjnego. SAEGM proponuje trzy typu takich układów optoelektronicznych:
- PASEO XLR (eXtra Long Range) – to głowica w której zastosowano kamerę dalekiego zasięgu Satis XLR (o zasięgu ponad 25 km);
- PASEO IRST – to system wyposażony dodatkowo w kamerę termowizyjną, który wykorzystuje rozwiązania opracowane wcześniej w takich systemach SAGEM, jak EOMS czy VAMPIR;
- PASEO-NS (Naval system) - to wersja morska składająca się z dalmierza laserowego i kamery telewizyjnej zamontowanych w żyrostabilizowanej wieżyczce.
Kolejnym rozwiązaniem „lądowym” firmy SAGEM jest kompaktowy, modułowy system nawigacji inercyjnej SIGMA 20 przeznaczony dla różnego rodzaju pojazdów. Pozwala on na określanie pozycji bez wykorzystania odbiorników GPS. Uzyskano to przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowej generacji żyroskopów wibrujących oraz układów wyrównawczych.
SIGMA 20 jest tak zaprojektowany, by był bardzo łatwo integrowany z różnego rodzaju mobilnymi systemami minowania, pojazdami rozpoznawczymi oraz dronami lądowymi. Pomaga w tym niewielka waga modułu (mniejsza niż 5 kg), małe rozmiary (273 x 136 x 210 mm) oraz niewielki pobór mocy (mniejszy niż 28 W).
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Razparuk
Za wyjątkiem tego BSP MALE nic ciekawego,konkurent RADWARA...