Reklama

W dniu dzisiejszym Inspektorat Uzbrojenia podpisał umowę z należącymi do Airbus Group zakładami PZL Warszawa-Okęcie o wartości 186 mln złotych brutto na modernizację 12 samolotów szkolno-treninogowych PZL-130 Orlik.  

Dzisiejsza umowa wieńczy kilkutygodniowy okres negocjacji z Inspektoratem Uzbrojenia dotyczą głębokiej modernizacji 12 Orlików. Za 2 lata będziemy mieć w pełni ujednoliconą flotę 28 maszyn do tak zwanego standardu Garmin Advanced. Jest to bardzo ważny program z punktu widzenia Sił Powietrznych, i procesu szkolenia przyszłych pilotów, a także bardzo ważny program dla zakładu.

Sebastian Magadzio, prezes Airbus Group Polska

Prezes warszawskich zakładów odniósł się także w swojej wypowiedzi do możliwości promocji i sprzedaży samolotów Orlik na zewnętrznych rynkach. 

W tej chwili prowadzimy analizy gdzie ten samolot mógłby być oferowany i mamy także nadzieję na współpracę z innymi przedsiębiorstwami polskiego przemysłu obronnego. Mówimy tu o rynkach Bliskiego Wschodu i Dalekiego Wschodu. Jesteśmy także świadomi, że ten rynek jest dosyć nasyconym rynkiem więc będziemy się starali znaleźć swoją niszę.

Sebastian Magadzio, prezes Airbus Group Polska

PZL-130 Orlik
Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Polskie samoloty szkoleniowe PZL 130 Orlik TC-I należące do Polskich Sił Powietrznych zostaną poddane radykalnej modernizacji, która pozwoli im sprostać najnowszym globalnym standardom lotniczym i pozwoli im latać w przeszłych dekadach. Zgodnie z warunkami kontraktu udzielonego przez polskie Ministerstwo Obrony, PZL Warszawa-Okęcie wykonuje głęboką modernizacje konstrukcji i awioniki na 12 samolotach, a następnie przekaże je do eksploatacji praktycznie jako nowe maszyny. Zmodernizowane maszyny Orlik TC II Advanced dołączą do 16 podobnych samolotów, które są obecnie modernizowane z nowszego standardu Orlik TC II w ramach ujednolicenia floty.

Prace rozpoczną się natychmiast i 12 samolotów wróci ponownie do służby w 42 Bazie Szkolenia Lotniczego w Radomiu w okresie od połowy 2019 r. do października 2020 r., z przyszłym resursem 12 000 godzin. Dwuetapowy pakiet prac obejmuje najpierw nowe skrzydła, ogony, silniki i śmigła, a następnie całkowite zastąpienie oprzyrządowania kabinowego i awioniki. Modernizacja pozwala na wprowadzenie systemu serwisowego opartego o stan techniczny, zamiast kalendarzowego, co skutkuje znacznymi oszczędnościami kosztów operacyjnych.

Oglądaj też: Skaner Defence24. Magadzio, Airbus w Polsce: "Chcemy uczestniczyć w procesach modernizacyjnych polskich sił zbrojnych"

Reklama
Reklama

Komentarze (17)

  1. PRS

    To ewidentnie polityczna decyzja - ukłon w stronę Francji - takie niby ,,przeprosiny", tyle, że kwiaty będą strasznie drogo kosztowały. Powinniśmy pójść w stronę Super Tucano bezpośrednio z Brazylii. I na zasadzie bartelu. Za Gromy (Pioruny na razie są objęte zakazem sprzedaży ) i wieże od Raków (lub Raki w całości).

    1. Czesiek

      A co do tego ma Francja? Przypomnę że Orlik jest już jedynym całkowicie Polskim samolotem produkowanym i rozwijanym obecnie w kraju. Nie liczę małego lotnictwa i szybowców. Projektowali go Polacy i pracują nad nim Polacy.

    2. pablo

      Do tanga trzeba dwojga.

    3. Davien

      A co ma wspólnego Francja z polskim PZL-130 TC Orlik wyposazonym w silnik z Kanady i awionikę brytyjsko-amerykańską. Barter z Brazylia?? A co im możemy zaoferować jak pod względem mozliwości produkcji uzbrojenia kilkakrotnie nas przewyzszaja? Więcej realizmu, mniej marzeń.

  2. drgrin

    Czy w ramach tej modernizacji zostanie zainstalowany system kompensacji momentu śmigła?

  3. asader

    zakupia duzo farby i beda jednolicie pomalowane - szkoda kasy na ten zlom i tyle

    1. sylwester

      wymieniony ogon skrzydła silnik awionika czytałeś w ogóle artykuł , na czym zamierzasz szkolić pilota co , od razu do myśliwca ??

  4. kmq

    128 mln. Ktoś pamięta za ile ten zakład został sprzedany?

    1. mc

      2001 rok - 28,5 mln PLN. Ale jednocześnie kupiliśmy "u nich" (CASA) samoloty za 211 mln USD. Nowy właściciel zlikwidował produkcję samolotów, zajmuje się wytwarzaniem "elementów podłóg i drzwi do swoich samolotów".

  5. pytia

    Czy taki zmodernizowany i uzbrojony Orlik nadawałby się do zwalczania dronów?

    1. ja

      Nie

  6. PolExit

    i ile jeszcze będą analizować te możliwości sprzedaży? 20 lat? tyle ile minelo od wykupieniaza bezcen PZL, i wtedy co? nie da się sprzedać bo przestarzale?

  7. Mister

    A co tam słychać z włoskim Masterem dla Dęblina. Były flashe, szampan, powitania ... Dziś zaś cisza - jak makiem zasiał. Kasa wydana ? Samoloty nie latają ? Kto za to opowie ? Przecież to nie wasza kasa panowie generałowie, to kasa podatnika, który ją wypracowuje w pocie czoła.

    1. Cbc

      Prędzej Iskra osiągnie prędkość 2 Mach niż Mastery będą zdolne do szkolenia kolorów

  8. bocian

    Nie będzie to modernizacja glass cockpit ( najbardziej zaawansowana ) taką którą oferuje Airbus , czyli bieda moderka

    1. blisko tematu

      Jk nie glass cockpit?? Maja być maszynami przygotowawczymi do masterów i F16. Nie gadajcie bzdur.. pytacie skąd 4 M USD za szt? A ile kosztuje nowy silnik, produckja nowych elementów, zakup/produkcja elektorniki, integracja, dokumentacja, szkolenie, gwarancja...? Jak wasz max osiągnięc to używane auto z DE to nie mierzyć samolotu wojskowego miarą zasobności swojego portfela... A ta nagonka na Airbus to już troche nudna jest, cigąle Francuzi i Francuzi. Przypominam że Airbus to Hiszpania, Niemcy, Francja i może Włochy. Słuchajcie propagandy, szukajcie u Airbusa a za to Patrioty kupimy tanio jak barszcz bo USA to nasz wielki przyjaciel - eeee, to na pewno tak, ale kochajmy sie jak bracia, liczmy sie jak... :)

  9. blisko tematu

    Sprosotowanie: Pan Sebastian Magadzio jest Prezesem Airbus Group Polska (obecnie w likwidacji) i nie jest Prezesem PZL Warszawa Okecie - Zarząd jest głównie hiszpański ze względu na samoloty CASA, które sa tam serwisowane.

  10. dawo

    Prawie 4 mln USD za egzemplarz ????? Co oni mu tam zainstalują ? Będzie przenosił zasobniki typu SNIPER-XR oraz bomby GBU-12 ?

    1. flugzeugwerke

      Sprawdź ile kosztuje nowy PT6 i komplet nowej awioniki. Wyprodukowanie nowych skrzydeł i łoża. Kadłub będzie miał wyzerowany resurs. Porównaj z ceną PC-9 lub Tucano.

  11. cdee

    186/12=15,5 mln PLN za szt ???????. Jaja sobie robicie ????

    1. PRS

      Całkowicie nowy kosztuje podajże ok 24 mln za sztukę. Prawdopodobnie przy zamówieniu nastu (np. 20) szt. cena by spadła. Taka to ekonomia w wydaniu IU

    2. Podbipięta

      To bedzie praktycznie nowy samolot!!!!!!!

  12. wergd

    Te samoloty buduja dla nas Francuzi. AIRBUS znowu weźmie kase za stary projekt. Nie jest to modernizacja do najnowszego wariantu, MON jak zwykle wybrał najtaniej. Trzeba to dziadostwo sprzedać, zezłomować. AIRBUSA wywalić za Caracale z Okęcia a kupic samoloty u Amerykanów.

    1. flugzeugwerke

      Francuzi w PZL? Nazwiska, adresy, kto? W świadomości pracowników PZL, Orlik jest istotnym elementem tożsamości zakładu jako ostatni polski produkt PZL.

  13. PRS

    Równie dobrze mogli by zamówić 12 nowych samolotów.

  14. wolverine

    A co z uzbrojona wersja samolotu? Bez tego trudno będzie o eksport

  15. Ślązak

    Nie ma już na co kasy wydawać tylko na dotacje do Airbusa

  16. Popo

    "i pozwoli im latać w przeszłych dekadach" - powrót do przeszłości po Polsku

  17. Polish blues

    Orlik - bardzo fajny samolot. Przydałaby się podobna liczba Masterów.