Przemysł Zbrojeniowy
Izrael modernizuje rosyjskie śmigłowce
Izraelski koncern Elbit Systems zawarł warte umowy z krajami regionu Azji i Pacyfiku o wartości blisko 110 mln USD dotyczące modernizacji i przedłużenia resursów floty średnich wielozadaniowych śmigłowców transportowych Mil Mi-17.
Całość modernizacji, zgodnie z opracowanym planem ma zostać przeprowadzona w okresie pięciu lat, a kontrakty obejmują przynajmniej kilkanaście maszyn. Nie wiadomo nic o zakresie modernizacji, ale biorąc pod uwagę stan maszyn oraz światowe tendencje w tym obszarze, obejmie ona zapewne zainstalowanie modułowych, zintegrowanych systemów awionicznych o otwartej architekturze oraz nowych systemów łączności, uzbrojenia czy osłony biernej. Możliwe jest również wprowadzenie zintegrowanych systemów rozpoznania, planowania i zarządzania misją, rejestratorów parametru lotu oraz zautomatyzowanych urządzeń diagnostycznych czy wsparcia eksploatacji.
Izraelski koncern posiada doświadczenie związane z procesem modernizacji różnych typów śmigłowców, ich konwersji na specjalistyczne warianty czy prowadzeniem prac związanych z przedłużaniem okresu eksploatacji. Jest też dostawcą nowoczesnych rozwiązań systemów pokładowych, zapewnia wsparcie eksploatacji i wykonywanie wymaganych przeglądów i napraw.
Założeniem firmy jest elastyczność w podejściu do każdego nowego zadania. Może więc być ona zarówno głównym wykonawcą projektu, integratorem systemów, ale też wyłącznie dostawcą określonych komponentów lub wykonawcą/podwykonawcą usług w celu zaspokojenia potrzeb konkretnego klienta. Poszczególne rozwiązania są dostosowywane do wymagań klientów, niezależnie czy dotyczą one pojedynczego systemu, kilku/kilkuset egzemplarzy, czy tylko ulepszeń strukturalnych lub konserwacji i wsparcia.
Przedstawiciele koncernu podkreślają, że ich firma uczestniczy w rynku związanym z zabezpieczeniem eksploatacji i modernizacją śmigłowców, poprzez które zwiększone są ich możliwości operacyjne, ale także podnoszone jest bezpieczeństwo lotów.
Ocenia się, że w omawianym regionie Azji i Pacyfiku jest użytkowanych ponad 900 śmigłowców typu Mi-8/17, będących na stanie wojska lub firm cywilnych w siedemnastu państwach.
Śmigłowce rodziny Mi-8/17/171 są konstrukcjami sprawdzonymi, odpornymi na „twardą” eksploatację w wojsku, sukcesywnie modernizowanymi w kolejnych wersjach wprowadzanych do produkcji i dostosowywanymi do nowych zadań i wymagań na polu walki. Posiadają one dalszy potencjał rozwojowy, a na rynkach światowych jest dostępnych wiele rozwiązań zwiększających ich i możliwości.
Piotr1
Ze wsparciem finansowym USA na pewno.
Miź
Wsparcie USA idzie na zakup sprzętu, nowego, w USA. Elbit to "prywatny przedsiębiorca".
Skoczek
Rosjanie modernizują AN-2 z PZL'a (!)
Greg
Z turbinowym silnikiem wygląda naprawdę nowocześnie i te skrzydełka podwinięte
R
A co z sankcjami?
lukas123
To nie jest modernizacja śmigłowców na wyposażeniu rosyjskiej armii tylko rosyjsko/radzieckiej produkcji. Jak tylko licencyjnie są zgodni z prawem to brawo dla Izraela za dochodowy pomysł.
Janko , niemuzykant
Brawo, gratulacje, moje najwyzsze uznanie dla Izraela, a przede wszystkim dla Zydow w Izraelu (takze tych z Rosji). "Pokorne ciele dwie matki ssie", gdybysmy my Polacy potrafili duzo wiecej korzystac z sasiadow (Niemcy, Rosja przede wzsystkim), lekko przescignelibysmy "genialnych" Zydow (mamy duzo lepsze zasoby naturalne). Zwrocmy uwage jak madrzy Zydzi staraja sie dobrze zyc z mocarstwami - USA, Rosja, Chiny, Indie, Japonia... Kochani rodacy - skonczmy z wyniszczajaca zawiscia, nienawiscia, zacznijmy kochac (podstawowy nakaz boski), a najpierw mocnych sasiadow ...
gość
Dobrze żyć z mocarstwami...Ty chyba kompletnie nie wiesz o czym piszesz, USA od lat pompuje do Izraela bezzwrotną zapomogę w wysokości 20 mld $ rocznie i nie ma to nic wspólnego dobrymi relacjami tu chodzi o zupełnie coś innego.
Marek1
Zakres umiejętności i możliwości przemysłu zbrojeniowego Izraela jest wręcz imponujący.
b
Podobnie jak zakres wsparcia finansowego plynacego rok w rok z USA
Ja
Po rozpadzie związku radzieckiego wielkie kompleky wojskowe rozpadły sie razem z nią. Wielu inżynierów w tej sytuacji zwyczajnie wyemigrowało. Izrael był w stanie zapewnić odpowiednie warunki więc zaczęli tam napływać. (Nie mówiąc o tych żydowskiego pochodzenia|) Przejęli część personelu i ich doświadczenie w modernizacji po sowieckiego sprzętu. Stąd te zdolności do modernizacji takich mig-21 do wersji lancer czy wspomnianych helikopterów.
Rafał 44
Bo to modernizują i tak Rosjanie . Drugim językiem w Izraelu jest rosyjski Większość specjalistów ma pochodzenie z związku radzieckiego Wystarczy zobaczyć Kałasznikow Wersja AK Alfa wspólnie opracowanie z Izraelem.
ccc
I tutaj się mylisz ! Co drugi izraelita mówi dzisiaj po polsku ! Jakbyś znał trochę historię nowożytną to byś wiedział, że po 1918 roku w CCCP wybito większość tej nacji.
Skoczek224
Izrael wiedzie prym w modernizacji starego sprzętu militarnego. Stare sherman'y tuningują tak, że tłuką t-55. Powinniśmy brać z nich przykład i robić to samo. Nie stać nas na zakupy nowoczesnego wyposażenia dla całej armii i w razie "W" będziemy musieli radzić sobie z tym co mamy. Posty typu: "kupmy TO!", lub "brać tysiąc tego!" są śmieszne i oderwane od rzeczywistości. P.S. Niemcy całą WWII jechali na przestarzałym sprzęcie.
Wierzbodźwięk
Mam pytanie: czy ktokolwiek rozważał oparcie na najbliższe 10-15 lat ZOP na Kamanach SH2G? Amerykanie mają zakonserwowane 10 szt. na pustyni, ten typ mamy i znamy. I czy ktokolwiek rozważał oparcie na najbliższe 10-15 lat SAR na Kamanach SH2F? Amerykanie mają zakonserwowane 30 szt. na pustyni. Czy ktoś rozważał na okres przejściowego łatania dziur zakupienie za możliwie psi pieniądz Mi-17 od Amerykanów wymieniających je Afgańczykom na Blackhawki?
ds
Zamiast caracali, o wiele lepiej i taniej!
KrzysiekS
Jedno trzeba im przyznać dobrze wykorzystują dotacje z USA.
emno
Wszystko jest względne jak widać... jak artykuł jest o polskich Mi- to są to szmelce o przedpotopowej konstrukcji, latające trupy nadające się na złom, jak o modernizacjach izraelskich i tych samych śmigłowcach w innych krajach, to: "Śmigłowce rodziny Mi-8/17/171 są konstrukcjami sprawdzonymi, odpornymi na „twardą” eksploatację w wojsku, sukcesywnie modernizowanymi w kolejnych wersjach wprowadzanych do produkcji i dostosowywanymi do nowych zadań i wymagań na polu walki. Posiadają one dalszy potencjał rozwojowy, a na rynkach światowych jest dostępnych wiele rozwiązań zwiększających ich i możliwości."
lan
Nasze śmigłowce typu mi mają ponad 30 lat i tak starych nie opłaci się modernizować bo struktura nośna jest na wykończeniu.
pytanie
A wzl nie mógłby tego robić?
Ojciec 7 dzieci
No tak, inni potrafią i sprzedać, zrobić i zarobić.