Przemysł Zbrojeniowy
IDEF 2021: "specjalny" transporter PARS IV

Jak poinformowała turecka spółka FNSS, na międzynarodowych targach zbrojeniowych IDEF-2021 zaprezentowano najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego PARS IV 6 × 6 Special Operations Vehicle. Wóz ten jest przystosowany do działań „specjalnych” i obecnie przechodzi cykl prób.
Wersja ta powstała w wyniku umowy podpisanej pomiędzy FNSS, a Prezydencją Przemysłu Obronnego (SSB) w ramach programu 6x6 Mine Protected Vehicle (MKKA) Procurement Project. Jego głównym celem było stworzenie nowego pojazdu opancerzonego, który spełniał by wymagania armii i sił bezpieczeństwa w zakresie różnego rodzaju "misji specjalnych". Wśród nich wymienia się możliwość skutecznego operowania w zróżnicowanym środowisku jeśli chodzi o teren oraz klimat, a także potencjalne zagrożenia.
PARS IV 6x6 SOV ma zapewniać zrównoważoną kombinację wyjątkowej odporności pojazdu minoodpornego typu MRAP oraz wysokiej mobilności kołowego transportera opancerzonego. Jeśli chodzi o ochronę balistyczną i przeciwminową to opancerzenie wozu oraz wyposażenie wewnętrzne zostały znacząco wzmocnione w celu ochrony przed wszelkimi potencjalnymi (w tym również niekonwencjonalnymi) zagrożeniami. Jak dotąd pojazd miał przejść pozytywnie kompleksowe próby fabryczne w tym zakresie.
W zakresie uzbrojenia zdecydowano się na instalacje aż dwóch zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia w przedniej i tylnej części wozu. Dzięki temu mogą one prowadzić ogień we wszystkich możliwych kierunkach, a w tym do wysoko położonych celów. Ich uzbrojenie mogą stanowić karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm w zależności od wymogów konkretnej misji. Dodatkowo uzbrojenie to jest stabilizowane w obu płaszczyznach, co pozwala na prowadzenie ognia w ruchu.
Czytaj też: Turecka armia zwiększa zdolności przeciwpancerne
Dodatkowo pojazd ten jest wyposażony w szereg nowoczesnych systemów, które zapewniają wysoką skuteczność bojową i wsparcia dla misji prowadzonych przez jednostki operacji specjalnych. Zapewnia także bezpieczny transport, dowodzenie i łączność, wykrywanie i namierzanie oraz wsparcie ogniowe dla operatorów prowadzących działania. Ma charakteryzować się też bardzo wysoką świadomością sytuacyjną załogi i przewożonego desantu dzięki szeregowi systemów optoelektronicznych.
Czytaj też: IDEX 2021: pływający BWP na kołach z ZEA
Jeśli chodzi o mobilność to zastosowany został hydropneumatyczny układ zawieszenia, dzięki któremu pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością w trudnych warunkach terenowych, a także bezpieczeństwem i komfortem jazdy dla załogi. Dodatkowo zastosowano przednią i tylną oś skrętną, co pozwala na zachowanie wysokiej manewrowości w terenie urbanizowanym. Wedle obecnych planów wóz ten jeszcze w tym roku ma trafić na uzbrojenie tureckich sił zbrojnych i dołączyć do reszty pojazdów z rodziny PARS 6×6, jaka obecnie znajduje się w służbie liniowej.

CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!