Reklama

Geopolityka

Thales otrzymał 80 mln funtów na Watchkeepery

Fot. Andrew Linnett (www.defenceimagery.mod.uk)
Fot. Andrew Linnett (www.defenceimagery.mod.uk)

Brytyjski resort obrony podpisał umowę z koncernem Thales na kompleksowe wsparcie dla bezzałogowych statków powietrznych Watchkeeper. Wartość kontraktu wynosi 80 mln funtów.

Umowa obejmuje zapewnienie wsparcia technicznego w ciągu najbliższych lat oraz współpracę przy szkoleniach zwiększających zdolności operacyjne. Przewiduje także dalszą pracę centrum szkoleniowego Watchkeepera oraz projektowanie i aktualizację  programów treningowych, mających przełożenie na wzrost poziomu wyszkolenia pilotów, operatorów sensorów oraz personelu technicznego bezzałogowca. Oprócz wsparcia celem zwiększenia dostępności załóg poprzez system szkoleń, Thales bezpośrednio zaangażuje się w utrzymanie resursu samolotu, co obejmie między innymi oddelegowanie doświadczonego personelu dla zwiększenia potencjału technicznego British Army.

Inne obszary współpracy pomiędzy Thales a Ministerstwem Obrony obejmą także wykorzystanie elastycznego systemu  serwisowego, utrzymanie i aktualizację dokumentacji technicznej, nadzór łańcucha dostaw, a także naprawę oraz konserwację sprzętu składowanego w rezerwie.

Watchkeeper jest pierwszym operacyjnie sprawdzonym bezzałogowym systemem powietrznym (BSP) opracowanym i zbudowanym w Wielkiej Brytanii. Odbył swój chrzest bojowy we wrześniu 2014 roku w Afganistanie. Obecnie, codzienne loty szkoleniowe odbywają się z walijskiego Aberporth oraz na Wyspie Wniebowstąpienia. Posiada zestaw informacji rozpoznania sytuacyjnego w czasie rzeczywistym dla wojsk lądowych. Thales jest jego głównym wykonawcą oraz centrum projektowym dla Watchkeeper Tactical Unmanned Air System (UAS).


Czytaj też: Polska polityka zagraniczna po Brexicie [KOMENTARZ]

 

 

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Lotnik

    Watchkeeper nie jest opracowaniem Angielskim a kopią Izraelskiego Hermesa 450. W kwietniu 2005 roku zrezygnowano z włączenia do programu Watchkeeper mniejszego z samolotów Elbita, Hermesa 180. Zamiast tego zapadła decyzja o takim zmodyfikowaniu większego Hermesa 450 aby mógł on przenosić ładunek w dwóch oddzielnych komorach, realizując również zadania pierwotnie przeznaczone dla mniejszego samolotu. 28 października 2005 roku Thales UK oraz Elbit Systems powołały spółkę UAV - Tactical Systems w celu opracowania, testowania i produkcji nowego aparatu w Wielkiej Brytanii.