Reklama

Rosyjski statek "wypchany" saletrą amonową płynie na Bałtyk

Fregata Ruby przewożąca saletrę amonową
Fregata Ruby przewożąca saletrę amonową
Autor. Kari Aga Myklebost

Powiązany z Rosją uszkodzony statek towarowy Ruby, przewożący 20 tys. ton saletry amonowej, tego samego środka, który wybuchł w porcie w Bejrucie w 2020 roku, w weekend wpłynie na Bałtyk - informują: duńska gazeta „Information” oraz kolektyw śledczy Danwatch.

Na początku września jednostka o długości 183 metrów nie otrzymała zgody od norweskich władz na pozostanie w porcie w Tromsoe na północy kraju. Wokół statku utworzono 500-metrową strefę bezpieczeństwa. W pobliżu znajduje się największy w Norwegii szpital.

Według duńskich mediów Ruby z siedmiokrotnie większą ilością saletry amonowej (azotan amonu) niż ilość tego związku, jaka wybuchła w Bejrucie, kieruje się do Kłajpedy. Władze litewskie odmówiły zgody na dokowanie, ale umożliwią to, jeśli statek zdąży wcześniej wyładować ładunek w innym porcie.

Reklama

Oczekuje się, że przed weekendem jednostka wpłynie do duńskiej cieśniny Wielki Bełt, znajdującej się między połączonymi mostem wyspami Fionia i Zelandia. Kapitan nie zamówił usługi pilotażu przez trudne żeglugowo, płytkie i wąskie, cieśniny duńskie.

Statek Ruby kontrolowany jest przez spółkę z Libanu, której właścicielem są Syryjczycy, pływa natomiast z ładunkami z Rosji. Jednostka zarejestrowana jest na Malcie.

    Zmierzająca do portu Las Palmas na Majorce jednostka wypłynęła z rosyjskiego portu Kandałaksza w obwodzie murmańskim, ale osiadła na mieliźnie. Mimo to statek przepłynął 1600 km z uszkodzeniami zanim dotarł do Tromsoe. Kontrolna inspekcja wykazała sześć usterek, w tym pęknięcia w kadłubie i uszkodzenie śruby oraz steru. Wykryto również nieprawidłowości w uprawnieniach żeglarskich załogi. Statek musi korzystać z pomocy holownika.

    Według cytowanego przez „Information” i Danwatch analityka duńskiego instytutu Think Tank Europe Jacoba Kaarsbo, statek po wpłynięciu do Tromsoe przez kilka dni stał na kotwicy w pobliżu strategicznie ważnej bazy lotniczej NATO w Andoya. Jego zdaniem, powiązania statku z Syrią i Rosją, mogą wskazywać, że bierze on udział w rosyjskiej wojnie hybrydowej. „Ważne jest, aby sojusznicy zjednoczyli się w celu ustalenia strategii, tak aby to nie Dania, czy Norwegia, musiały same zajmować się tym problemem” - podkreślił Kaarsbo.

    Dania od kilku miesięcy boryka się z problemem tzw. floty cieni, czyli wykorzystywanych przez Rosję do eksportu ropy po wprowadzeniu sankcji w 2022 roku starych tankowców z takich krajów jak Gabon w Afryce Środkowej. Jednostki te często nie mają ważnych ubezpieczeń.

    W cieśninie Sund na południe od Kopenhagi na początku marca tankowiec MS Andromeda Star, wykorzystywany do przewozu rosyjskiej ropy, zderzył się ze statkiem handlowym MS Peace. Wówczas nie doszło do wycieku, gdyż Andromeda nie miała ładunku. Po kolizji jednostka musiała przejść naprawę w stoczni w Odense.

    Reklama
    Źródło:PAP
    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze (7)

    1. Ma_XX

      Szuka drogi do naszego gazoportu aby przypadkowo. mieć pożar?

      1. sprawiedliwy

        Jesli Ukraincy nie dokonaja ataku terrstycznego (Tak jak z NORD Streem 2) to bedzie wsztsko ok

      2. Wania

        Do sprawiedliwy. Ten atak to dlaczego był? Bo Rosja zaatakowała Ukrainę? Bo Rosja jest terrorystą?

    2. Observer22

      Ale ze 2 okręty NATO mogły by ten statek w pewnej odległości np 10 mil eskortować, aby wiedzieli, że ich widzimy.

    3. Prawdziwy

      Czyli ok.15 / 20 M3 ONIII,inaczej mazutu i m3 oleju silnikowego.

    4. sprawiedliwy

      Tymczasem dzis zatonol Norweski statek po spotkani rafy lodwej - "szacuje się, iż zatopiony statek miał w zbiorniku od 15 tys., do 20 tys. litrów oleju napędowego, a dodatkowo ok. tysiąca litrów oleju silnikowego."

      1. Chyżwar

        No i co z tego?

    5. Zygazyg

      Nie rozumiem, jeśli chodzi o lotnictwo cywilne to Unia i wiele innych krajów nie pozwala samolotom z pewnych krajów przelotu nad swoim terytorium. Na pewno statki powietrzne z tutaj cytowanego Gabonu nie mają wstępu w strefę powietrzną unii . Jaki to problem zrobić tego same na morzu i zabronić statkom bez ubezpieczenia ,w złym stanie technicznym czy po prostu z niewygodnych krajów zabronić wpłynąć na wody terytorialne Danii,i Szwecji no bo przecież wstęp na Bałtyk idzie przez ich wody terytorialne.

      1. Davien3

        Zasady ruchu morskiego są nieco inne niz lotniczego, masz chocby tzw prawo swobodnego przejścia na wszelkich cieśninach i Rosja z tego korzysta A po wodach międzynarodowych może pływac każdy.

    6. perspicax

      Jak by tanio sprzedawali, to można odkupić. Nawozy azotowe są teraz w cenie...

    7. Monkey

      Podpis pod zdjęciem: „Fregata Ruby przewożąca saletrę amonową”. Fregata??? Chyba że przeciekającą pływającą bombę ekologiczną porównać do Latającego Holendra kapitana Davy Jones😂Tylko że tamten mógł się też wynurzyć, a Ruby jak się zanurzy to będzie po wszystkim…

    Reklama