Reklama

Geopolityka

Kanada oskarża Chiny o nękanie samolotów

Autor. Royal Canadian Air Force/Facebook

Kanadyjskie siły zbrojne oskarżyły Chiny, że ich samolotowy wojskowe nękają kanadyjskie samoloty patrolowe, zmuszając je do zmiany trasy lotu. Pekin nie skomentował jeszcze tych zarzutów – informuje Reuters.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl >

Reklama

Kanadyjskie Siły Zbrojne poinformowały w oświadczeniu, że w okresie od 26 kwietnia do 26 maja 2022 roku samoloty Sił Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF) kilkukrotnie zbliżały się do kanadyjskich samolotów patrolowych dalekiego zasięgu CP-140 Aurora, Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych (RCAF). Samoloty patrolowe Kanadyjskich Sił Powietrznych miały monitorować Koreę Północną, która uchyla się od sankcji – przekazuje Reuters. Jak przekazuje CNN, na podstawie informacji Dana Le Bouthilliera, szefa ds. kontaktów z mediami Kanadyjskich Sił Zbrojnych do spotkań miało dojść o w międzynarodowej przestrzeni powietrznej podczas ostatniej odsłony operacji NEON.

"W tych interakcjach samoloty PLAAF nie stosowały się do międzynarodowych norm bezpieczeństwa lotniczego" - napisano w oświadczeniu. "Te interakcje są nieprofesjonalne i zagrażają bezpieczeństwu naszego personelu RCAF".

Reklama

Czytaj też

Jak przekazano w oświadczeniu, niekiedy piloci samolotów kanadyjskich czuli się zagrożeni, ponieważ musieli bardzo szybko z powodu chińskich samolotów zmienić trasę lotu aby uniknąć potencjalnej kolizji z chińska maszyną. Chiny jak informuje agencja nie skomentowały doniesień Kanady.

Wojsko przekazało również, że tak niebezpieczne ale i niepokojące działania ze strony Chin pojawiają się coraz częściej, dodając jednocześnie, że misje samolotów patrolowych RCAF są zatwierdzone przez ONZ w ramach "Operacji NEON", w ramach której okręty wojskowe, samoloty są wysyłane w celu zidentyfikowania podejrzanych przypadków omijania sankcji na morzu, w tym przekazywania ze statku na statek paliwa i innych dostaw zakazanych przez rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ.

Czytaj też

Nie jest to pierwsze tak niebezpieczne spotkanie miedzy siłami kanadyjskimi i chińskimi jak przypomina CNN. W 2019 roku doszło do bardzo bliskiego przelotu dwóch chińskich myśliwców Su-30 obok kanadyjskiego okrętu wojennego HMCS Regina na Morzu Wschodniochińskim, będącego w strefie wód międzynarodowych. Myśliwce zbliżyły się na odległość 300 metrów od dziobu kanadyjskiego okrętu wojennego. Chińskie media określiły potem te zdarzenie jako "ciepłe powitanie".

Czytaj też

W 2001 roku doszło natomiast do zdarzania, w którym chiński myśliwiec zderzył się z samolotem zwiadowczym Marynarki Wojenne USA nad Morzem Południowochińskim. W wypadku zginął wtedy pilot chińskiego myśliwca F-8, a amerykański samolot musiał awaryjnie lądować na chińskiej wyspie Hainan. 24 członków amerykańskiej załogi było wtedy przetrzymywanych na chińskiej wyspie przez 11 dni, zanim zostali uwolnieni.

PM

Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze (3)

  1. Palmel

    wystarczy popatrzeć się na ostatnie głosowanie w ONZecie w sprawie nowych sankcji na Koreę Płn. Rosja i Chiny zablokowały ją

  2. szczebelek

    To prawie jak mobbing powietrzny 🤔

  3. DON MARZZONI

    I po co świat napasł Chiny??? Dla dwóch dekad taniej produkcji? Najpierw demokracja później inwestycje. Mamy z Chinami ten sam problem, co z Rosją. Teraz są "Too big to fail". I po co to, komu było. Kolejy ZSRR i III Rzesza, tyle że ekonomicznie silniejsza z większym potencjałem. Eh "Greed is not always good".

Reklama