Przemysł Zbrojeniowy
Bundeswehra otrzymała most dla Leopardów
Centrum Szkoleniowe w Inglostadt otrzymało zestaw samobieżnego mostu gąsienicowego Leguan. Sprzęt tego typu ma zostać wykorzystany przez siły natychmiastowego reagowania NATO w zestawie na 2019 r. Łącznie żołnierze mają otrzymać co najmniej siedem tego typu systemów.
Niemiecka armia potrzebuje Leguanów ponieważ czołgi Leopard 2 w najnowszych wersjach są zbyt ciężkie dla obecnie wykorzystywanego systemu Biber. Pozyskiwane przez Niemcy zestawy samobieżnych mostów gąsienicowych pozwalają na wypełnienie tej luki. Na bazie podpisanego w ubiegłym roku kontraktu do 2021 roku dostarczonych ma zostać siedem tego typu systemów, ale dalsze zakupy są prawdopodobne.
Czytaj więcej: IU o mostach dla Leopardów. „Dostawy i opóźnienie”
System jest w pełni automatyczny, a za rozłożenie przeprawy odpowiedzialna jest jedna osoba. Proces ten trwa 5 minut (przy rozkładaniu przeprawy o długości 14 m) lub 6 minut (przy przeprawie o długości 26 m). W wariancie dla niemieckich sił zbrojnych Leguany osadzone są na podwoziu czołgów Leopard 2. Załogę stanowią dwie osoby.
Zestaw Leguan powstał z wykorzystaniem doświadczeń przy opracowaniu zabudowanego na podwoziu gąsienicowym czołgu Leopard 1 mostu samobieżnego Biber, który od lat siedemdziesiątych jest na wyposażeniu niemieckiej armii. Mosty rodziny Leguan oparte na różnych podwoziach (gąsienicowych i kołowych) są wykorzystywane przez użytkowników eksportowych. Przykładem jest amerykański Wolverine, osadzony na bazie czołgu M1 Abrams. Niemcy zdecydowali się na zakup mostów tego typu dopiero po wybuchu wojny na Ukrainie, w ramach wzmocnienia swoich sił zbrojnych.
Czytaj więcej: Samobieżne mosty na podwoziach Leopardów 2 dla holenderskiej armii
nikt
O_o Daglezja "najnowocześniejsza" na świecie 30 min się rozstawia a tutaj 5-6 min?! brawo OBRUM
CB
Na pewno 30 min? Co tam można 30 min rozstawiać? :O No chyba, że to pluton wojska ręcznie przenosi i rozkłada...