Wojna na Ukrainie
Rzadki ukraiński moździerz na archiwalnym nagraniu
Ukraiński samobieżny moździerz 2S17-2 powstał jako wyciągnięcie „z szafy” pomysłu posiadania na bazie BMP-1 (i jego pochodnych) bazy dla moździerza kal. 120 mm. Teraz kolejne z archiwalnych już nagrań gdzie został uwieczniony, zostało udostępnione do social mediów.
Ukraińskie 2S17-2 Nona-SW powstają poprzez osadzenie na bazie przestarzałego wozu rozpoznania artyleryjskiego PRP-3 lub wozu rozpoznania BRM-1 wieży pochodzącej z 2S9 Nona-S kal. 120 mm lub zdobycznych 2S23 Nona-SWK. Przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę, jeden tego typu wóz powstał na bazie BRM-1K w zakładach remontowych w Szepetowce. Kolejne egzemplarze budowane już po 24 lutego 2022 roku na bazie wspomnianych PRP-3, ale niewykluczone jest opieranie ich na innych wariantach specjalistycznych zbudowanych na bazie BMP-1. Z racji na problemy w podzespołach do podwozia 2S9 Nona-S, jakim jest transporter BTR-D, możliwym jest, że w przyszłości coraz więcej wież z Non będzie przekładanych na nowe podwozia. Film zamieszczony poniżej powstał zapewne na przełomie zimy i wiosny, gdzie widać najpewniej testy 2S17-2, na których wóz nie otrzymał jeszcze żadnego kamuflażu i jest w malowaniu fabrycznym.
Czytaj też
Rare 120-mm self-propelled guns 2S17-2 "Nona-SV" in the service of the Armed Forces of Ukraine. It was created by installing the 2S9 "Nona-S" combat compartment on the chassis of the outdated PRP-3 mobile reconnaissance station.#UkraineRussiaWar #Ukraine #War pic.twitter.com/jWHL6zgIkV
— AlexRaptor (@AlexRaptor94) June 29, 2023
2S17-2 Nona-SW to projekt samobieżnego moździerza kal. 120 mm opartego o podwozie bojowego wozu rozpoznawczego BRM-1K stworzony w Specjalnym Biurze Projektowym Zakładów Motovilikha. Prace nad nim rozpoczęto po opracowaniu systemu moździerzowego dla wojsk powietrzno-desantowych, czyli dobrze znanych 2S9 Nona-S. Wnioskodawcą programu było ministerstwo obrony ZSRR, które chciało, aby wojska lądowe otrzymały podobny typ uzbrojenia na szeroko dostępnym podwoziu bazowym. Początkowo wóz określono jako 2S17 Nona-SW i oparto go kadłub samobieżnej armatohaubicy 2S1 Goździk (notabene prototyp polskiego systemu M120 Rak wyglądał dość podobnie). Zrezygnowano jednak z tego zamysłu, rozpoczynając projektowanie 2S17 Nona-SW, której podwozie miał stanowić Obiekt 676, zatem seryjnie produkowany bojowy wóz rozpoznawczy BRM-1K. Prace zostały zarzucone w 1982 roku na rzecz projektów Crimp i Nona-2.
MiP
Trzeba by pomyśleć co zrobimy z naszymi BWP-1 bo szkoda by je wywalać na złom.Ale na to mamy co najmniej 50 lat nim wojsko dostanie wszystkie Borsuki.