Reklama

Wojna na Ukrainie

Kolejna niemiecka pomoc wojskowa dla Ukrainy dostarczona

ukraina wojna inwazja Rosji wojsko HIMARS
Wojna na Ukrainie - wyrzutnia rakietowa M142 HIMARS
Autor. Serhii Mykhalchuk/Defense of Ukraine (@DefenceU)/X

Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego, w skład którego weszły m.in. czołgi Leopard 1A5, wyrzutnie HIMARS, systemy obrony powietrznej oraz pojazdy wsparcia.

W najnowszej transzy wojskowej pomocy dostarczonej przez Berlin znalazły się elementy wzmacniające obronę powietrzną Ukrainy jak m.in. kolejny system IRIS-T SLM oraz wyrzutnie IRIS-T SLS. Kontynuowane są dostawy czołgów Leopard 1A5DK (najpewniej wszystkie dotychczas dostarczone wozy tej rodziny to eks-duńskie A5DK), bojowych wozów piechoty Marder 1A3, wozów rozminowujących WiSENT 1 MC, czy broni strzeleckiej i amunicji. Oprócz tego do listy pomocy zadeklarowanej do dostarczenia dopisane zostały karabiny snajperskie HLR 338 oraz 1,8 mln sztuk amunicji do broni palnej.

Reklama

W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:

  • system obrony powietrznej krótkiego zasięgu IRIS-T SLM,
  • dwie wyrzutnie systemu obrony powietrznej krótkiego zasięgu IRIS-T SLS,
  • cztery systemy antydronowe zakłócające sygnał,
  • trzy wieloprowadnicowe wyrzutnie rakiet M142 HIMARS,
  • 10 czołgów Leopard 1A5 lub A5DK,
  • 20 bojowych wozów piechoty Marder 1A3,
  • wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2,
  • dwa mosty samobieżne Biber,
  • cztery wozy rozminowujące WiSENT 1 MC,
  • dwa pojazdy inżynieryjne Pionierpanzer 2A1 Dachs,
  • 16 cystern na paliwo/wodę na podwoziu Mercedes-Benz Zetros
  • 85 karabinów snajperskich Haenel HLR 338,
  • 100 karabinków szturmowych Haenel CR 308,
  • 100 karabinków szturmowych Haenel MK 556,
  • 21 000 pocisków artyleryjskich 155 mm,
  • 128 artyleryjskich pocisków dymnych kal. 155 mm,
  • 4 000 000 pocisków do broni strzeleckiej,
  • 180 000 pocisków do karabinów snajperskich Haenel HLR 338 (.338 Lapua Magnum),
  • amunicja kal. 105 mm dla czołgów Leopard 1A5/A5DK,
  • amunicja kal. 20 mm dla bojowych wozów piechoty Marder 1A3.

M142 HIMARS to amerykański system rakietowy oparty o podwozie samochodu ciężarowego Oshkosh M1140 6x6, napędzany silnikiem Caterpillar 3116 ATAAC o mocy 290 KM. Pozwala on na rozpędzenie zestawu do 85 km/h. Został opracowany jako lżejszy odpowiednik ciężkich systemów M270 opartych na nośniku gąsienicowym, co pozwala na przetransportowanie go w ładowni np. samolotów transportowych C-130 lub A400M. Każda wyrzutnia HIMARS może wystrzelić sześć rakiet GMLRS o zasięgu rażenia około 80 km (jeden kontener startowy), w przyszłości będzie mogła korzystać z takiej samej liczby GMLRS-ER.

Reklama

Jednocześnie system ten może wystrzelić jeden pocisk taktyczny ATACMS, o donośności ponad 300 km. Pociski ATACMS będą uzupełniane i stopniowo zastępowane przez nowe rakiety taktyczne PrSM o znacznie większych możliwościach bojowych (w każdym kontenerze będą mieścić się dwie takie rakiety). Obecnie systemy te są używane przez armie takich krajów jak USA, Polska, Ukraina, Rumunia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Maroko, Jordania czy Singapur.

Czytaj też

M142 HIMARS
Wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet M142 HIMARS
Autor. dvidshub.net/Domena publiczna

Leopard 1A5DK to duński wariant wersji A5, wdrożony do służby w latach 90. XX wieku w celu podniesienia ich zdolności bojowych. W odróżnieniu od pozostałych pojazdów w standardzie A5 duńskie maszyny dalej posiadały oryginalną wieżę, która została wzmocniona dodatkowym pancerzem. Uzbrojenie główne pozostało tożsame w postaci gwintowanej armaty L7A3 kal. 105 mm z lufą długości 52 kalibrów oraz sprzężonego z nią karabinu maszynowego MG3 kal. 7,62 mm. Jednostka ogniowa uzbrojenia głównego to 60 naboi (42 w kadłubie i 18 we wieży). Za poruszanie się czołgu odpowiada 10-cylindrowy silnik MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM, połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 z czteroma biegami do przodu i dwoma do tyłu. Pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 65 km/h przy zasięgu 600 km po drodze lub 450 km w terenie. Dania miała 230 Leopardów 1A5-DK w służbie od 1993 roku, aż do ich wycofania i całkowitego zastąpienia przez czołgi Leopard 2A5-DK w 2005 roku.

Czytaj też

Duński Leopard 1A5DK.
Duński Leopard 1A5DK.
Autor. Nora Stone / Forsvaret

Marder 1A3 to modernizacja niemieckiego bojowego wozu piechoty Marder 1. Wariant został opracowany przez firmę Rheinmetall na potrzeby Bundeswehry pod koniec lat 80. Uzbrojenie główne stanowi armata automatyczna Rheinmetall MK20 Rh202 kalibru 20 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Zapas amunicji do armaty wynosi 202 naboje, zaś do kaemu to 5 tys. sztuk amunicji. Do zwalczania celów ciężko opancerzonych wóz może zostać wyposażony w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych MILAN. Armata nie posiada stabilizacji, jednak wóz jest wyposażony w kamerę termowizyjną.

Reklama

Pancerz w tym wariancie został pogrubiony względem poprzednich wersji. Z przodu kadłuba zapewnia ochronę przed ostrzałem amunicją podkalibrową typu DM 43 kalibru 20 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik MTU MB 833 Ea-500 o mocy 591 KM, który umożliwia rozpędzenie pojazdu do 65 km/h. Obecnie tego typu bojowe wozy piechoty służą w siłach zbrojnych takich krajów jak Niemcy, Grecja, Chile, Indonezja i Jordania, a od niedawna także Ukraina.

Czytaj też

Ukraiński bojowy wóz piechoty Marder 1A3.
Ukraiński bojowy wóz piechoty Marder 1A3.
Autor. Defense of Ukraine/X

Pionierpanzer 2 Dach to niemiecki opancerzony wóz inżynieryjny zaprojektowany przez MaK Maschinenbau (obecnie część odpowiedzialna za pojazdy wojskowe jest własnością Rheinmetall) w latach 80. XX wieku jako następca pojazdów inżynieryjnych Pionierpanzer 1. Pojazdy te powstawały na bazie wcześniejszej wersji oraz wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (wszystkie wspomniane konstrukcje tym samym bazują na podwoziu czołgu Leopard 1). Głównym zadaniem tego pojazdu jest usuwanie i tworzenie przeszkód terenowych, w tym m.in. przygotowywanie przepraw wodnych polegające na oczyszczaniu brzegów z przeszkód oraz przygotowywanie dna. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 43 ton pojazdu do 62 km/h. Wóz względem poprzednika otrzymał zamiast dźwigu, koparkę z łyżką o pojemności 1,1 m3. Samo ramię otrzymało hak do podnoszenia ładunków o maksymalnej masie wynoszącej do 7,8 t. Do samoobrony Pionierpanzer 2 Dachs posiada jedynie uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm.

Czytaj też

Pionierpanzer 2 Dachs.
Pionierpanzer 2 Dachs.
Autor. NATO enhanced Forward Presence Battle Group Lithuania/Facebook

WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5. oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569; jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.

Czytaj też

WiSENT 1 MC.
WiSENT 1 MC.
Autor. FFG.

Bergepanzer 2 to gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na podstawie podwozia czołgu podstawowego Leopard 1 -dzieli z nim 75 proc. części. Do samoobrony służą załodze dwa karabiny maszynowe MG3 kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Wyposażenie specjalistyczne stanowi hydrauliczny żuraw, wyciągarka oraz lemiesz umieszczony z przodu. Żuraw umieszczony jest po prawej stronie, ma on możliwość obrotu w zakresie 270° i podnoszenia do 72°. Natomiast wyciągarka ma siłę wyciągu 35 000 N i długość liny 90 m. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 40 ton pojazdu do 62 km/h.

Czytaj też

Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Autor. Vaidas V/ Wikipedia

Biber to samobieżny most rozkładany poziomo, osadzony na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Łącznie wyprodukowano na potrzeby Bundeswehry 105 tego typu pojazdów. Obecnie są one wykorzystywane przez kraje takie m.in. jak Polska, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Dania, Estonia, Litwa czy Włochy.

Czytaj też

Niemiecki most samobieżny Biber pozwoli na przekraczanie trudnego terenu przez większość pojazdów użytkowanych w armii ukraińskiej.
Niemiecki most samobieżny Biber pozwoli na przekraczanie trudnego terenu przez większość pojazdów użytkowanych w armii ukraińskiej.
Autor. Bundeswehr/Marco Dorow
Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. sprawiedliwy

    Dlaczego Wladymir Wladymirwicz Zelinski dziekuje Niemcom co chwile a nam srednio?

    1. Davien3

      A za co ma dziekować Rosjanom?? Za mordy, grabierze i zbrodnie wojenne??