Reklama

Wojna na Ukrainie

Czołgi, drony i amunicja od Niemiec dla Ukrainy dostarczone

Ukraiński Leopard 1A5DK obłożony kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1.
Ukraiński Leopard 1A5DK obłożony kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1.
Autor. Ukraine Defence/Facebook

Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego, w skład którego weszły m.in. czołgi Leopard 1A5DK, zestawy przeciwlotnicze Cheetah, pojazdy wsparcia oraz 61 000 pocisków artyleryjskich 155 mm.

Dostawy wymienionej poniżej pomocy wojskowej zostały zrealizowane w ciągu ostatnich kilku tygodni. Opóźnienie w publikacji tej informacji wynika z kwestii bezpieczeństwa. Względem pakietu opisanego pod koniec lipca wyróżnia się on znacząco pod kątem rodzajów oraz liczby przekazywanego sprzętu. Wartymi uwagi elementami jest dostawa 22 czołgów Leopard 1A5DK, trzech artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych Cheetah (holenderska odmiana Geparda), dwóch radarów obrony powietrznej TRML-4D oraz 61 000 pocisków artyleryjskich 155 mm (które najpewniej wliczają się w czeską inicjatywę amunicyjną). Oprócz tego do listy obiecanego sprzętu dodanych zostało 12 gąsienicowych armatohaubic PzH 2000.

Reklama

W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:

  • 22 czołgi podstawowe Leopard 1A5DK;
  • 6 pojazdów rozminowujących WiSENT 1 MC;
  • 3 mosty samobieżne Biber;
  • 1 pojazd inżynieryjny Pionierpanzer 2A1 Dachs;
  • 3 artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze Cheetah PRTL;
  • 22 opancerzone pojazdy minoodporne BATT UMG;
  • 5 wszędołazdów Bv206;
  • 1 wszędołaz Bronco ATTC w wersji wozu dowodzenia;
  • 8 cystern na paliwo/wodę Mercedes-Benz Zetros;
  • 2 pojazdy do patrolowania granicy;
  • 112 pojazdów (najpewniej samochody ciężarowe);
  • 2 radary obrony powietrznej TRML-4D;
  • 30 bezzałogowych aparatów latających Vector;
  • 20 bezzałogowych aparatów latających RQ-35 Heidrun;
  • 12 bezzałogowych aparatów latających Songbird;
  • 6 bezzałogowych aparatów latających Hornet XR;
  • 20 bezzałogowców nawodnych Sonobot 5;
  • 12 radarów obserwacji naziemnej Ground Observer 12;
  • 10 karabinów maszynowych MG3;
  • 61 000 pocisków artyleryjskich 155 mm (najpewniej wchodzących w skład czeskiej inicjatywy amunicyjnej);
  • 2 system samoobrony śmigłowców AMPS.

Leopard 1A5DK to wariant Leoparda 1A5 wdrożony do służby w latach 90. XX wieku w celu podniesienia zdolności bojowych duńskich czołgów. W odróżnieniu od pozostałych wozów w standardzie A5 duńskie maszyny zachowały oryginalną wieżę, która została wzmocniona dodatkowym pancerzem. Uzbrojenie główne w postaci gwintowanej armaty L7A3 kal. 105 mm z lufą długości 52 kalibrów oraz sprzężonego z nią karabinu maszynowego MG3 kal. 7,62 mm pozostawiono bez zmian. Zapas amunicji wynosi 60 naboi armatnich (42 w kadłubie i 18 we wieży). Czołg napędza 10-cylindrowy silnik MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 z czterema biegami do przodu i dwoma do tyłu. Prędkość maksymalna wynosi 65 km/h przy zasięgu 600 km po drodze lub 450 km w terenie. Dania posiadała 230 Leopardów 1A5DK. Wozy służyły od 1993 roku. Zostały wycofane i całkowicie zastąpione Leopardy 2A5DK w 2005 r.

Duński Leopard 1A5DK.
Duński Leopard 1A5DK.
Autor. Nora Stone / Forsvaret

Flugabwehrkanonenpanzer Gepard to samobieżny przeciwlotniczy zestaw artyleryjski. Został zbudowany na bazie kadłuba czołgu podstawowego Leopard 1. Wszedł do służby w 1976 r. Ukrainie przekazywane są wozy w głęboko zmodernizowanej wersji Gepard 1A2. Pojazdy te wyposażono w zautomatyzowany system kierowania ogniem, który cechuje się szybkim czasem reakcji. Uzbrojenie główne stanowią dwie armaty automatyczne Oerlikon KDA kal. 35 mm o donośności skutecznej wynoszącej 3,5-5 km (w zależności od użytej amunicji). Szybkostrzelność teoretyczna każdej z armat wynosi 550 pocisków na minutę.

Reklama

Poza niszczeniem środków napadu powietrznego takich jak śmigłowce czy nisko lecące samoloty zestawy te mogą również likwidować bezzałogowce, pociski manewrujące, a w sytuacjach awaryjnych także lekko opancerzone pojazdy naziemne, choćby transportery opancerzone. Gepard dysponuje również własnym radarem wykrywania i śledzenia. Wersja Gepard 1A2 może też korzystać z amunicji podkalibrowej z rdzeniem fragmentującym (FAPDS), dzięki której donośność skuteczna Geparda wzrasta do 5 km. Holenderska odmiana Cheetah PRTL charakteryzuje się inną stacją radiolokacyjną opracowaną przez firmę Holland Signaal.

Holenderska odmiana zestawu przeciwlotniczego Gepard.
Holenderska odmiana zestawu przeciwlotniczego Gepard.
Autor. Ministerstwo Obrony Holandii.

WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5. oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569; jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.

Ukraiński wóz rozminowujący WiSENT 1 MC z nałożonymi kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1 na terenie obwodu kurskiego.
Ukraiński wóz rozminowujący WiSENT 1 MC z nałożonymi kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1 na terenie obwodu kurskiego.
Autor. Ukraine Defence/Facebook

Pionierpanzer 2 Dach to niemiecki opancerzony wóz inżynieryjny zaprojektowany przez MaK Maschinenbau (obecnie część odpowiedzialna za pojazdy wojskowe jest własnością Rheinmetall) w latach 80. XX wieku jako następca pojazdów inżynieryjnych Pionierpanzer 1. Pojazdy te powstawały na bazie wcześniejszej wersji oraz wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (wszystkie wspomniane konstrukcje tym samym bazują na podwoziu czołgu Leopard 1). Głównym zadaniem tego pojazdu jest usuwanie i tworzenie przeszkód terenowych, w tym m.in. przygotowywanie przepraw wodnych polegające na oczyszczaniu brzegów z przeszkód oraz przygotowywanie dna. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 43 ton pojazdu do 62 km/h. Wóz względem poprzednika otrzymał zamiast dźwigu, koparkę z łyżką o pojemności 1,1 m3. Samo ramię otrzymało hak do podnoszenia ładunków o maksymalnej masie wynoszącej do 7,8 t. Do samoobrony Pionierpanzer 2 Dachs posiada jedynie uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm.

Pionierpanzer 2 Dachs.
Pionierpanzer 2 Dachs.
Autor. NATO enhanced Forward Presence Battle Group Lithuania/Facebook

Biber to samobieżny most rozkładany poziomo, osadzony na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Łącznie wyprodukowano na potrzeby Bundeswehry 105 tego typu pojazdów. Obecnie są one wykorzystywane przez kraje takie m.in. jak Polska, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Dania, Estonia, Litwa czy Włochy.

Most samobieżny Biber.
Most samobieżny Biber.
Autor. Bundeswehr-Fotos/Wikipedia

BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym z napędem 4x4. Może wykonywać szeroki zakres zadań, od przewożenia żołnierzy po ewakuację medyczną. Jego wymiary to 6 m długości, 2,3 metra szerokości oraz 2,4 metra wysokości. W zależności od konfiguracji siedzisk w kabinie wariantu furgon może być przewożonych od ośmiu do dziesięciu żołnierzy, z czego dwóch stanowi załogę wozu. Standardowe opancerzenie osiąga 1 poziom odporności według STANAG 4569, ale może zostać podniesione do poziomu 2 pod względem osłony balistycznej oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 11 700 kg, a ładowność 1 600 kg.

Reklama

Układ napędowy pochodzi od dawcy podwozia. Składa się z silnika wysokoprężnego Ford Power Stroke o pojemności 6,7 litra i mocy 330 KM, 6-biegowej automatycznej przekładni, a także 2-biegowej skrzyni rozdzielczej, która przekazuje moment obrotowy na 2 lub 4 koła. W pojeździe zastosowano wzmocnione, przystosowane do montażu centralnego układu pompowania opon (CTIS) mosty napędowe z pojedynczymi kołami. Za resorowanie odpowiadają sprężyny śrubowe i amortyzatory hydrauliczne. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni, zbocza o nachyleniu do 30%, a także brodzić w wodzie o głębokości do 0,9 m.

BATT UMG.
BATT UMG.
Autor. The Armored Group
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. KrzysiekS

    O ile na początku krytykowałem Niemcy. To jednak w chwili obecnej powoli dostarczają sprzęt. I niestety Ukraina ma za nic to co daliśmy im w czasach kiedy byli w największej potrzebie to teraz chwali Niemcy. To też pewna lekcja dla nas dostarczać ale powoli i z dużym szumem medialnym.

    1. Davien3

      Niestety Niemcy daja Ukrainie więcej i bardziej potrzebnej broni i amunicji niż Polska w ogóle kiedykolwiek dała Bo nie można porównywac kilkuset starych czołgów gorszych nawet od podstawowego T-64 Ukrainy Do tego co daja Niemcy czy USA. Ile dalismy Ukrainie MLRS. HIMARS ile dalismy Ukrainie OPL chocby zblizonego poziomem do tego co dają Niemcy, nasze kilkaset Gromów i Piorunów ciezko raczej porównac to tysięcy MANPADS z Niemiec Jedyne z czym ich wyprzedzamy to artyleria ale bez amunicji bo tej sami nie mamy moździerze samobieżne i samoloty ale też nasze MiG-29 sa gorsze od tego co miałą Ukraina Pomoc Niemiec to ok 20 mld euro. nasza 3,5 mld I jak Ukraina była w potrzebie po blokadzie pomocy przez USA to co Polska zrobiła? Najpierw zablokowała granice pod wydumanym pretekstem a potem całkowicie wsytrzymała pomoc Sami sobie jesteśmy winni temu co sie stało z wdzięcznością Ukrainy do Polski.

    2. skition

      Leopard 1A5DK jest gorszy niż PT91 Twardy. Niemcy oddają najgorszy szmelc przy czy wybitnie się tym chwalą. U nas nawet nie wiadomo ile czołgów T72 już wyjechało na Ukrainę.

    3. RAF

      Davien3@ Jak zwykle opowiadasz proniemieckie bzdury. Nawet zmodyfikowane T72 ( nie wspominajac o Pt91 Twardym), sa lepsze od niemieckich Leo1 ktorych dostarczyli duzo mniej niz my t72. Pomoc dla Ukrainy blokowaly Niemcy przed i na poczatku wojny, a nie Polska. Niemcy nie dostarczyly wiecej pomocy niz Polska , a pomoc w czasie najwiekszego zagrozenia liczy sie kilkukrotnie bo od tego zalezalo przetrwanie Ukrainy. Niemcy w swoja wojskowa pomoc wliczaja wszystko, lacznie z tym co obiecali, a do tej pory nie wyslali. Bez pomocy polski Ukraina padlaby w max kilka miesiecy. Ale kompleksy wobec naszych zachodnich "przyjaciol" przykrywaja niektorym te prawde.

  2. Młot na czarownice

    Wiele różnych dronów w niewielkiej ilości sugeruje jedynie chęć przetestowania ich w warunkach bojowych.