Wojsko szuka szkoleń dla pilotów samolotów VIP

1 Baza Lotnictwa Transportowego poszukuje wykonawcy szkoleń pilotów do obsługi samolotów dalekiego zasięgu Gulfstream G550, wykorzystywanych do transportu najważniejszych osób w państwie.
Warszawska 1. Baza Lotnictwa Transportowego ogłosiła przetarg na szkolenia dla nowego personelu obsługującego samoloty transportowe do przewozu VIP-ów. Szkolenie ma obejmować zarówno część teoretyczną, jak i symulatorową. W ogłoszeniu przetargowym nie wskazano konkretnego miejsca realizacji szkoleń, wiadomo jednak, że cały proces ma zostać zakończony do 2028 roku.
Obecnie Polska dysponuje dwoma samolotami dalekiego zasięgu Gulfstream G550. Pierwszy z nich dotarł do kraju 21 czerwca 2017 roku i otrzymał imię „Książę Józef Poniatowski”. Drugi egzemplarz przybył dwa miesiące później i został nazwany „Generał Kazimierz Pułaski”. Z maszyn tych korzystają najważniejsze osoby w państwie, w tym prezydent Andrzej Duda, który w 2020 roku odbył jednym z Gulfstreamów wizytę w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z prezydentem Donaldem Trumpem.
Gulfstreamy G550, produkcji amerykańskiej, mogą osiągnąć maksymalny zasięg do 12 500 km, a nawet przy pełnym obciążeniu utrzymują imponujący dystans 10 550 km. Samoloty mają rozpiętość skrzydeł wynoszącą 28,5 metra oraz długość kadłuba 29,4 metra. Masa startowa maszyny sięga niemal 30 ton, a prędkość maksymalna dochodzi do 941 km/h. Wnętrze kabiny zostało zaprojektowane z myślą o komforcie podróżnych – w standardowej konfiguracji może pomieścić 14 pasażerów i 4 członków załogi, choć w zależności od układu wnętrza liczba miejsc może wzrosnąć nawet do 19. Często jednak na pokładzie przebywa mniej osób, aby umożliwić im sen na rozkładanych fotelach i kanapach.
W skład polskiej floty samolotów VIP wchodzą również trzy większe maszyny Boeing 737-800. Zarówno Gulfstreamy, jak i Boeingi są przystosowane do realizacji lotów transatlantyckich. Przed rokiem 2017 do transportu władz państwowych wykorzystywano dwa samoloty Tupolew Tu-154M. Po katastrofie smoleńskiej z 2010 roku zrezygnowano z ich eksploatacji, a obowiązki związane z przewozem najważniejszych osób przejął czasowo PLL LOT.

Obecnie polska flota samolotów przeznaczonych do transportu VIP stale się modernizuje. Kluczowe znaczenie ma również wyszkolenie odpowiedniej liczby pilotów, co wiąże się z odpowiednimi kosztami i długim czasem przygotowania do służby w tym wymagającym segmencie lotnictwa.
szczebelek
Czyżby powtórka? 🫡