Reklama

Siły zbrojne

Włochy testują nowy pojazd opancerzony?

Lekki pojazd taktyczny Tekne MLS Shield.
Lekki pojazd taktyczny Tekne MLS Shield.
Autor. Tekne

W materiale wideo opublikowanym przez Siły Zbrojne Włoch widzowie wypatrzyli wnętrze wozu opancerzonego MLS Shield 4x4. Te pojazdy nie służą w Esercito Italiano. Czyżby żołnierze testowali je w warunkach polowych?

Kadry nakręcone wewnątrz pojazdu opancerzonego Tekne MLS Shield 4x4 znalazł użytkownik w serwisie X. Widać to po szczegółach tożsamych ze wspomnianym wozem: szybami pancernymi z otworami strzelniczymi, siedzeniami desantu oraz kierownicy. Czy to oznacza, że wóz trafił na niezapowiedziane testy w Esercito Italiano?

Reklama

Zanim te wozy pojawiły się w materiałach prasowych Włoskich Sił Zbrojnych, wiele egzemplarzy trafiło na Ukrainę. Przykładowo, 11 sztuk zostało zakupionych przez fundację byłego prezydenta Petra Poroszenki. Według publicznie dostępnych danych jak dotąd ponad połowa z nich została utracona. Jest to więc konstrukcja sprawdzona w boju, o której można powiedzieć, że ocaliła niejedno życie.

MLS Shield 4×4 to wielozadaniowy pojazd opancerzony zaprojektowany i produkowany przez włoską firmę Tekne. Może przewozić do 10 osób, zapewniając ochronę przed ostrzałem bronią strzelecką i ładunkami wybuchowymi. Rzeczywisty poziom ochrony zależy od wybranego pakietu opancerzenia.

Jednostkę napędową stanowi turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o mocy 360 KM sprężony z 6-biegową automatyczną przekładnią Allison. W zależności od wyposażenia masa pojazdu może wynieść od 11,5 do 15 ton (wyjściowo ładowność to 3,5 tony). Pojazd może rozpędzić się do 110 km/h, a zasięg operacyjny to 500 km. Pojazd może zostać wyposażony m.in. w wyciągarkę, centralny system pompowania opon, światła stroboskopowe i automatyczny system gaśniczy.

Lekki pojazd taktyczny Tekne MLS Shield.
Lekki pojazd taktyczny Tekne MLS Shield.
Autor. Tekne
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Prezes Polski

    Fajny. Potrzebujemy gdzieś tak 1-1,5 tys. takich i że 3 tys. mniejszych. I nie, wcale nie żartuję.

    1. Pucin:)

      @Prezes Polski - przecież MB wynegocjował produkcję chyba 3000 szt w Rosomaku SA testowanych właśnie w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS). Są równie "OK" jak prezentowany w artykule (mają tylko jedną wspólną cechę - jeżdżą nim zielone ludziki). :)

    2. Pucin:)

      @Prezes Polski - KLTV znaczy się. :)

    3. Prezes Polski

      Pucin:) to chyba plan na 20 lat, czyli na nigdy.

  2. WSK74PL

    Odpowiednikiem w PL jest raczej Waran, niż KLTV. Masa własna od 11 t, co oznacza ponad 1 tonę na 1 człowieka.. Masa zaczyna być ograniczeniem, te pojazdy mogą mieć problemy w błocie, lub na śliskiej nawierzchni. Ciekawe, Ze Włosi nie skorzystali z techniki IVECO......