Reklama

Siły zbrojne

Szwedzi zamawiają setki transporterów opancerzonych

Patria 6x6.
Patria 6x6.
Autor. Patria Group/X

Fińska firma Patria podpisała umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych FMV (Försvarets materielverk) na dostawę 321 kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 (lokalne oznaczenie Pansarterrängbil 300). Wartość zawartego kontraktu wyniosła około 470 mln euro.

Szwecja dotychczas zamówiła 20 egzemplarzy wspomnianych transporterów Pansarterrängbil 300 w wersji przedseryjnej, których dostawy rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku. Zakup kolejnych 321 pojazdów w docelowej konfiguracji oznacza wypełnienie dotychczas określonych potrzeb na tego typu wozy przez szwedzką armię. Przy okazji jest to jeden z największych w historii Patrii kontraktów podpisanych ze Szwecją, co jeszcze bardziej pogłębia relacje dwustronne obu państw. Pozyskiwane pojazdy będą dostarczane w wersji klasycznego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i kontroli oraz ewakuacji medycznej.

Reklama
Szwecja jest dla nas coraz ważniejszym rynkiem i cieszymy się, że możemy wspierać Szwedzkie Siły Zbrojne w momencie ich znacznego rozwoju. Jesteśmy pewni, że uda nam się zrealizować dostawy tak szybko, jak to miało miejsce wcześniej. Pojazd Pansarterrängbil 300 to doskonały przykład fińsko-szwedzkiej współpracy, ponieważ pojazd od początku był projektowany do warunków nordyckich, a szwedzcy dostawcy włożyli w niego znaczną wartość, np. silnik i stal, z której wykonany jest pancerz.
Starszy wiceprezes ds. sprzedaży w obszarze nordyckim Mats Warstedt

Zakup przez Sztokholm Patrii 6x6 jest efektem uczestnictwa jej w programie Common Armoured Vehicle System (CAVS) dotyczącym wspólnego pozyskiwania przez kraje członkowskie (Finlandia, Łotwa, Niemcy, Szwecja) kołowych transporterów opancerzonych (KTO). Oprócz tego państwa uczestniczące biorą udział we wspólnych badaniach i rozwoju tego typu konstrukcji. Dla fińskiej firmy kontrakt ten oznacza kolejny sukces w ostatnim czasie, po tym, jak na początku roku Finlandia zdecydowała się na dokupienie kolejnych 40 KTO XA-300 (Patria 6x6) zwiększając ich flotę do 131 tego typu wozów.

Czytaj też

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacji, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

Szwedzki KTO Patria 6x6.
Szwedzki KTO Patria 6x6.
Autor. Försvarsmakten
Reklama
Reklama

Komentarze (11)

  1. Macorr

    Dobrze Europejskie moce produkcyjne powinny być rozkręcone na maksa żeby w razie W nie obudzić się ze ściągniętymi gaciami. Cena niewielka bo pewnie bez modułów uzbrojenia które przecież tanie nie są..

  2. saszuś

    Tymczasem polski Borsuk na wiecznych testach, których końca nie widać, no ale my mamy czas przecież...

    1. Essex

      Na wiecznych testach bo sa problemy. Jsk chce sie zbudowac geiazde smierci dajac na projekt kasy tyle co jeden polonez to z cxym do ludzi.

    2. Wuc Naczelny

      Bo mu się podstawowy k... element przegrzewa, czyli lewe i prawe sprzęgiełko. Co oznacza brak zapasów na normalną eksploatację nie mówiąc o dopancerzeniu. Dlatego PGZ plotkami uwaliło redbackja, wiedząc, że lista błędó redbacka miałaby 100 pozycji w tym 2 kluczowe, a p..... Borsuka 500 pozycji w tym 10 kluczowych

    3. QVX

      @Wuc Redback były sensownym podwoziem (po poprawieniu wylotu spalin), ale z naszą wieżą. Na testach poległa wieża z Izraela (listopadowy klimat + bagna Biebrzy ją załatwiły).

  3. Wuc Naczelny

    Jest tanio, bo w ramach nordyckiej kooperacji. My też powinniśmy się dołączyć, z powodu ceny. Trzeba zdać sobei sprawę że potrzebujemy poprostu dużo tanich transporterów piechoty odpornych na amatorskie droniki, a nei wozić się jelczami.

  4. Robs

    I takich właśnie sojuszników nam w NATO trzeba. Odpowiedzialnych za siebie i widzących potrzebę wspierania innych. Szwecja i Finlandia w NATO to praktycznie game changer dla potencjalnej inwazji na kraje bałtyckie i rosyjskiej dominacji na morzu bałtyckim. Dla nas oczywiście bardzo dobra sytuacja.

  5. poorpoora

    Jak to jest ze my wydajemy miliardy a inni miliony? 320 wozow za 470 mln? Wyobrazacie sobie zeby Polska cos tak korzystnie kupila?

    1. Essex

      Szwedzi daja stal i silniki a my?? Farbę????

    2. Darek S.

      MON nieopancerzone czterokołowe wozy kupuje w podobnej cenie.

  6. Wuc Naczelny

    Rosomaki 8x8 były za ok 10Mln pln w rejonach 2010?

  7. Ma_XX

    Niemcom by to zajęło chyba 106 lat :D

    1. LOUT

      Ma_XX - Myślę, że 80 lat by wystarczyło, haha... A tak na poważnie to Niemcy już teraz produkują tylko u siebie ponad 50 Boxerów rocznie a fabryki w UK i AUS też maja mieć podobny docelowy output, więc 106 lat i prześmieszki są nie na miejscu! Co do tej Patrii 6x6 to Niemcy najprawdopodobniej wybiorą ten pojazd, szczególnie ze względu na cenę w kontekście ilości, jako masówkę dla BW i zamówią nawet ponad 1000 sztuk( w zależności, czy co wybiorą jako pojazd dla zwiadu a tam Pandur EVO 6x6 jest lekko faworyzowany i chodzi o 275 sztuk) z produkcją u siebie(FFG i DSL współpracuja tutaj z Patria) i będą robić pewnie nawet do 100 sztuk rocznie, bo to o wiele prostszy pojazd od Boxera a potrzeby BW są ogromne a i apetyt duży ze względu na śmieszną cenę!

  8. DanielZakupowy

    321 transporterów za 470 mln euro?

    1. Stefan1

      Supr cena, jak za barszcz.

    2. szczebelek

      W końcu to transporter opancerzony o podwoziu kołowym, który podobnie jak w przypadku Ahs-ów jest tańszy niż jego odpowiednik na podwoziu gąsienicowym.

    3. Granat

      Wychodzi na $1,59 mln za sztukę. Niedużo w porównaniu do Rosomaka, a za Kleszcza to chyba nam nigdy nie powiedzą ile my zapłacili. Najwyraźniej chcą uniknąć zamieszek na ulicach.

  9. Dario

    A co z naszymi Borsukami ? Podobnoż Huta Stalowa Wola wciąz nie ma umowy wykonawczej.... Myślę że w obecnych czasach sprzedadzą wszystko co wyprodukują bazując nawet na obecnych parametrach juz przetestowanych....Produkcję zawsze można zmodyfikować, ale czekać na decyzje MON nie powinni....Szkoda czasu...

    1. Stefan1

      Borsuk, to nie KTO. Jeśli chodzi o sprzęt o pidobnych funkcjach, co sprzęt opisany w artykule, to o nowego Rosomaka należałoby zapytać.

  10. LMed

    Patria 6x6 to mocny trend na rynku wyraźnie.

  11. user_1050711

    Za 1,4 mld euro mielibyśmy dodatkowy tysiąc takich (wyposażonych, różne wersje). Z tym, że do każdego należy dodać jeszcze coś celnego PRZECIW DRONOM. Ochrona przed dronami to powinna być w tej chwili nr.1 energia polskich ośrodków konstruktorskich i zabiegów organizacyjnych MON. By zdążyć przed nadchodzącym i do nas OCZYWISTYM zagrożeniem. Rosja używa na froncie już 1000 rakiet i bomb stand-off miesięcznie. Myślicie, że nie dojdzie do znacznie łatwiejszej technicznie możliwości produkcji 100 tysięcy dronów comiesięcznie ? "Piorunami" się tego nie załatwi.