Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze F-15EX z gotowością operacyjną

F-15EX / Fot. U.S. Air Force, Ethan Wagner
F-15EX / Fot. U.S. Air Force, Ethan Wagner

12 lipca 2024 r. w bazie Portland Air National Guard w stanie Oregon przedstawiono dwa myśliwce F-15EX Eagle II ze wstępną gotowością operacyjną, maszyny przydzielono do 142. Skrzydła Powietrznej Gwardii Narodowej.

W bazie Portland Air National Guard w stanie Oregon, 12 lica tego roku odbyła się ceremonia wprowadzenia do służby w Siłach Powietrznych USA dwóch najnowszych myśliwców F-15EX Eagle II. Zostały one przydzielone do 142. Skrzydła Gwardii Narodowej.

Model F-15EX ma zastąpić obecnie używane samoloty F-15C. W sumie 18 samolotów F-15EX zostanie dostarczonych do 142. Skrzydła, w związku z wprowadzeniem do wyposażenia Sił Powietrznych USA prawie 100 takich samolotów.

Reklama

„F-15EX stanowi znaczący krok w modernizacji 142. Skrzydła – zwiększając naszą gotowość operacyjną i skuteczność, w celu efektywniejszej ochrony naszego nieba” – powiedział generał brygady Alan Gronewold, adiutant generalny Gwardii Narodowej Oregonu.

„Dla naszych pilotów stanowi to także niesamowitą okazję do szkolenia na jednym z najważniejszych myśliwców w arsenale USA, zapewniając bezproblemową integrację z jednostkami w czynnej służbie i wspierając większą interoperacyjność Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych” - dodał.

Czytaj też

Boeing podkreśla, że F-15 to z jednej strony konstrukcja sprawdzona, a z drugiej wersja EX oferuje wiele nowości (przy jego projektowaniu zastosowano m.in. inżynierię cyfrową, zaawansowane kompozyty czy cyfrowy układ sterowania lotem) i lekcji wynikających z wieloletniej eksploatacji tych samolotów.

Jak zauważa w swojej analizie Maciej Szopa, na łamach portalu Defence24.pl, o potencjalnych możliwościach F-15 może świadczyć bitwa, jaką stoczyły należące do Sił Powietrznych USA F-15E Strike Eagle przy odpieraniu ataku irańskiego na Izrael. Maszyny te zostały zmodernizowane o rozwiązania stworzone dla F-15EX w tym radar APG-82(V)1.

Reklama

F-15EX może przenosić 12 pocisków powietrze-powietrze, a w wariancie uderzeniowym nawet do 15 ton uzbrojenia. W przypadku pocisków manewrujących JASSM F-15EX może przenosić od trzech do potencjalnie pięciu egzemplarzy.

Dodatkowo Boeing zwraca uwagę na nowoczesne wyposażenie kabiny z fuzją informacji ze wszystkich sensorów i wymianą danych z innymi uczestnikami pola walki. Miejsca obydwu członków załogi mogą wymieniać się funkcjami, a obecnie trwa dyskusja nad zadaniami jakie mógłby wypełniać drugi członek załogi. Pilot F-15EX może realizować zadania z drugim fotelem pustym, ale miejsce z tyłu może zostać wykorzystane dla operatora uzbrojenia, a w przyszłości np. dla operatora roju towarzyszących dronów czy np. broni hipersonicznej.

Boeing podkreśla również zalety pokładowego systemu walki elektronicznej EPAWSS (Eagle Passive Active Warning Survivability System), który jego zdaniem jest tak zaawansowany, że daje większe możliwości niż w przypadku samolotów posiadających cechy fizycznego stealth plus rozwiązania walki elektronicznej.

Czytaj też

Myśliwce F-15 stacjonują w bazie Portland Air National Guard od 24 maja 1989 roku, kiedy to zastąpiły samoloty F-4 Phantom II.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. Ma_XX

    czyli znowu delikatne wciskanie nam tego samolotu, takie klejenie budżetu Boeinga

  2. Ralf_S

    Kombinacjami z umową offsetową przy zamówieniach na Apache Boeing na razie sam sobie nogi podkłada. Wcale się nie zdziwię, jak do gry wróci F-18F/G

  3. Flaczki

    Polska potrzebuje je kupić i też dokupić F35

    1. Fanklub Komandosa PCK

      Zaraz przyjdzie Davien i Ci wytlumaczy, ze to jest zakup bez sensu, bo wedlug Daviena MiG-31 wykryje tego F-15EX z 300 km i go zestrzeli 🤣🤣🤣🤣

  4. LMed

    No cóż, będzie wciskany "ważnym" sojusznikom.

  5. sprawiedliwy

    Byłem w Oregonie w 2020. Znacznie lepij niz w Kalifornii.. ludzie i myślenie.