Siły zbrojne
Nowe transportery US Marines wracają do pływania

Autor. BAE Systems
Amerykański korpus piechoty morskiej poinformował oficjalnie, że kołowe transportery desantu ACV (Amphibious Combat Vehicle) są uprawnione do powrotu do operacji na wodach otwartych oceanów po ustanowieniu tymczasowych wytycznych w celu zwiększenia bezpieczeństwa operacyjnego podczas prowadzenia szkolenia na nich.
W dniu 21 lipca tego roku zostały wstrzymane wszelkie operacje wodne dla kołowych transporterów desantu ACV w wyniku incydentu szkoleniowego w bazie korpusu piechoty morskiej Pendleton w Kalifornii, dwa dni wcześniej. Rozpoczęto wtedy poszukiwanie przyczyn incydentu, wstrzymując wszelkie operacje wodne z wykorzystaniem wozów ACV. Obecnie po ustanowieniu nowych wytycznych dla przeprowadzenia takich zadań wznowiono możliwości operowania tych pojazdów na otwartych wodach. Aktualne (tymczasowe) maksymalne warunki operowania ACV wywodzą się z istniejących bezpiecznych warunków pływalności dla okrętów desantowych marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych i korpusu piechoty morskiej. Pozwoli to na bezpieczne operowanie ich załóg podczas zadań na otwartych akwenach wodnych.
„Pozostajemy nieugięci w kwestii bezpieczeństwa naszych marines, którzy prowadzą operacje desantowe i oczekujemy ścisłego przestrzegania ustalonych standardów, które pozwolą naszym ACV powrócić do operacji wodnych" – powiedział gen. porucznik David Furness, zastępca komendanta ds. planów, zasad i operacji. „Nasze szkolenie i dyscyplina pozwalają nam dalej doskonalić nasze zdolności bojowe, aby pozostać główną siłą ekspedycyjną Stanów Zjednoczonych w pełnej gotowości".
Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco Defence Vehicles)). Obecnie już zostały wdrożone od służby wozy w wersji pływającego transportera opancerzonego i wozu dowodzenia oraz rozpoczęto opracowywanie wariantów pływających wozów zabezpieczenia technicznego.
Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są one jednak bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca 2020 r. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.
CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!