Reklama

Siły zbrojne

Litwini odbierają kolejne niemieckie wozy

Litewski wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Litewski wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Autor. Lithuanian MOD/X

Litewska armia odebrała dwa ostatnie wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 przeznaczone do wsparcia gąsienicowych armatohaubic PzH 2000. Tym samym ich flota w tamtejszej armii zwiększyła się do 14 pojazdów.

Litwa pozyskała łącznie cztery wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (chociaż początkowo ogłaszano zakup sześciu) przeznaczone do zabezpieczenia gąsienicowych armatohaubic PzH 2000, którtch 21 zakupiła w 2015 roku. Oprócz tego nabyła ona 26 wozów dowodzenia M5772A. Wszystkie wymienione pojazdy pochodziły z rezerwy sprzętowej Bundeswehry i kosztowały Wilno ponad 58 mln euro. W przypadku Bergepanzerów 2 miały one przejść nie tylko remont, ale także modyfikację. Ich odbiór odbył się w ramach dwóch partii po dwa egzemplarze każda. Nie jest znany pełny zakres prac dodatkowych na pojeździe.

Co ciekawe, Litwini mają być zainteresowani modyfikacją/modernizacją pozostałych 10 Begepanzerów 2, jakie posiadają w linii. Pozwoliłoby to na zwiększenie zdolności żołnierzy wykorzystujących je jako wozy wsparcia dla innych pojazdów opancerzonych w litewskiej armii. W przypadku jednak zakupienia przez Wilno Leopardów 2A8 konieczne będzie kupienie nowego typu wozu zabezpieczenia technicznego o znacznie większych osiągach, ponieważ Bergepanzery 2 nie będą w stanie dostatecznie wspierać tej najnowszej wersji niemieckiego czołgu. W tym przypadku konieczne będzie nabycie Bergepanzerów 3 lub WiSENT-a 2.

Reklama

Bergepanzer 2 to gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na podstawie podwozia czołgu podstawowego Leopard 1 -dzieli z nim 75 proc. części. Do samoobrony służą załodze dwa karabiny maszynowe MG3 kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Wyposażenie specjalistyczne stanowi hydrauliczny żuraw, wyciągarka oraz lemiesz umieszczony z przodu. Żuraw umieszczony jest po prawej stronie, ma on możliwość obrotu w zakresie 270° i podnoszenia do 72°. Natomiast wyciągarka ma siłę wyciągu 35 000 N i długość liny 90 m. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 40 ton pojazdu do 62 km/h. Obecnie są one używane przez takie kraje jak m.in. Niemcy, Polska, Ukraina, Litwa, Turcja, Norwegia, Dania, Grecja oraz Włochy.

Proces wymiany jednostki napędowej w greckim Leopardzie 1A5 przez wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Proces wymiany jednostki napędowej w greckim Leopardzie 1A5 przez wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2.
Autor. Hellenic Army General Staff
Reklama
Reklama

Komentarze