Reklama

Siły zbrojne

ILA 2022: Pierwszy Airbus A321LR w Luftwaffe

A321LR Luftwaffe
Pierwszy samolot Airbus A321LR w barwach Luftwaffe
Autor. J. Sabak

Podczas salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie odbyło się uroczyste przekazanie niemieckim siłom powietrznym samolotu dalekiego zasięgu Airbus A321LR, który posiada łatwo rekonfigurowaną na 18 różnych sposobów kabinę: od wersji dla 163 pasażerów po wariant MedEvac z pełnym wyposażeniem medycznym i 12 pacjentami na noszach. Zasięg 7778 kilometrów umożliwia bezproblemowe loty międzykontynentalne – zarówno dla oficjalnych delegacji, jak i żołnierzy z pełnym wyposażeniem czy ofiar wojny.

Reklama

Maszyna o numerze taktycznym „15+10" jest pierwszym z dwóch zamówionych w 2020 roku dla Luftwaffe samolotów A321LR. Został on przebudowany z maszyny biznesowej i wyposażony w modułowe wnętrze, które może by łatwo rekonfigurowane zarówno do przewozów VIP jak też do przerzutu żołnierzy czy transportu rannych.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Ta ostatnia funkcja nie została jeszcze w pełni osiągnięta, gdyż ani cywilnego ani wojskowego certyfikatu nie osiągnęły specjalne moduły medyczne dla A321. Jednak jak zapewnia Lufthansa Technik, podjęto już w tym kierunku działania a instalacje pokładowe samolotu zawczasu dostosowano np. do dostarczania tlenu do modułów intensywnej opieki medycznej. Oznacza to jednak, że Bundeswehra przynajmniej przez kilka kolejnym miesięcy ma lukę w zakresie tych zdolności transportowych, wynikające z tego, że „na emeryturę" przeszedł ostatni A310 MRTT, natomiast zastępujące je A330MRTT nie uzyskały jeszcze certyfikatu do roli MedEvac.

A321LR
Pierwszy A321LR w szarych kolorach Luftwaffe
Autor. J. Sabak

Aby wypełnić tą lukę Luftwaffe oddelegowała samolot A400M, ale nie zapewnia on ani takie szybkości ani zasięgu. Pełni on obecnie całodobowe dyżury w bazie lotniczej Wunstorf. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, A321LR przejmie tą funkcję nie później niż w połowie 2023 roku.

Czytaj też

Nie oznacza to jednak, że samolot będzie stał bezczynnie. Załogi i obsługa naziemna zostały już przeszkolone i mogą zacząć służbę jak tylko samolot zostanie oficjalnie przerejestrowany z cywilnej rejestracji na numer wojskowy, co zajmie najwyżej kilka tygodni. Pierwszą misją niemieckiego A321LR będzie prawdopodobnie rejs do ameryki południowej w celu wymiany załóg Marynarki Wojennej – jak informuje Ingo Gerhartz, Generalny Inspektor Sił Powietrznych.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. kowalsky

    No, nareszcie w czymś jesteśmy lepsi (dla niekumatych - ironia).

  2. DDR

    Trzeba będzie czymś dostarczać koce i wiać