Siły zbrojne
ILA 2022: Pierwszy Airbus A321LR w Luftwaffe
![A321LR Luftwaffe](https://cdn.defence24.pl/2022/06/24/800x450px/sAwX6lNnhKNNpOQn6V7IJBadfnaWF4E46NYRc4Zz.nlbg.jpg)
Autor. J. Sabak
Podczas salonu lotniczego ILA 2022 w Berlinie odbyło się uroczyste przekazanie niemieckim siłom powietrznym samolotu dalekiego zasięgu Airbus A321LR, który posiada łatwo rekonfigurowaną na 18 różnych sposobów kabinę: od wersji dla 163 pasażerów po wariant MedEvac z pełnym wyposażeniem medycznym i 12 pacjentami na noszach. Zasięg 7778 kilometrów umożliwia bezproblemowe loty międzykontynentalne – zarówno dla oficjalnych delegacji, jak i żołnierzy z pełnym wyposażeniem czy ofiar wojny.
Maszyna o numerze taktycznym „15+10" jest pierwszym z dwóch zamówionych w 2020 roku dla Luftwaffe samolotów A321LR. Został on przebudowany z maszyny biznesowej i wyposażony w modułowe wnętrze, które może by łatwo rekonfigurowane zarówno do przewozów VIP jak też do przerzutu żołnierzy czy transportu rannych.
Czytaj też
Ta ostatnia funkcja nie została jeszcze w pełni osiągnięta, gdyż ani cywilnego ani wojskowego certyfikatu nie osiągnęły specjalne moduły medyczne dla A321. Jednak jak zapewnia Lufthansa Technik, podjęto już w tym kierunku działania a instalacje pokładowe samolotu zawczasu dostosowano np. do dostarczania tlenu do modułów intensywnej opieki medycznej. Oznacza to jednak, że Bundeswehra przynajmniej przez kilka kolejnym miesięcy ma lukę w zakresie tych zdolności transportowych, wynikające z tego, że „na emeryturę" przeszedł ostatni A310 MRTT, natomiast zastępujące je A330MRTT nie uzyskały jeszcze certyfikatu do roli MedEvac.
![A321LR](https://cdn.defence24.pl/2022/06/24/580xpx/4fQhzgrViQGEkANCcytEsWccy33zn4PKThX2UJ23.wsqu.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/06/24/1920xpx/4fQhzgrViQGEkANCcytEsWccy33zn4PKThX2UJ23.ltcr.jpg 2x)
Autor. J. Sabak
Aby wypełnić tą lukę Luftwaffe oddelegowała samolot A400M, ale nie zapewnia on ani takie szybkości ani zasięgu. Pełni on obecnie całodobowe dyżury w bazie lotniczej Wunstorf. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, A321LR przejmie tą funkcję nie później niż w połowie 2023 roku.
Czytaj też
Nie oznacza to jednak, że samolot będzie stał bezczynnie. Załogi i obsługa naziemna zostały już przeszkolone i mogą zacząć służbę jak tylko samolot zostanie oficjalnie przerejestrowany z cywilnej rejestracji na numer wojskowy, co zajmie najwyżej kilka tygodni. Pierwszą misją niemieckiego A321LR będzie prawdopodobnie rejs do ameryki południowej w celu wymiany załóg Marynarki Wojennej – jak informuje Ingo Gerhartz, Generalny Inspektor Sił Powietrznych.
kowalsky
No, nareszcie w czymś jesteśmy lepsi (dla niekumatych - ironia).
DDR
Trzeba będzie czymś dostarczać koce i wiać