Reklama

Siły zbrojne

Francja: przybywa Jaguarów i Gryfów

Kołowy bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar.
Kołowy bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar.
Autor. KNDS Nexter

Francuski koncern KNDS Nexter wraz z firmami Arquus i Thales w ramach grupy GME (Groupement Momentané d’Entreprises) dostarczył w zeszłym roku do francuskiej armii łącznie 123 pojazdy rodziny Griffon (Gryf) oraz 22 bojowe wozy rozpoznawcze Jaguar.

Ubiegły rok oznaczał osiągnięcie wielu celów przez wspomnianą grupę, która dostarczyła m.in. Gryfa we wariancie wozu ewakuacji medycznej, zaś francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) zatwierdziła możliwość wdrożenia do produkcji wariantów rozpoznania artyleryjskiego oraz samobieżnego moździerza. Tym samym rozpoczyna to proces zastępowania przez nie mi.in. dotychczas używanych wariantów specjalistycznych, bazujących na wycofywanych kołowych transporterach opancerzonych VAB 4x4. Docelowo do 2033 roku francuska armia chce posiadać 300 bojowych wozów piechoty Jaguar (dotychczas zamówiono 150 sztuk) oraz nawet 2080 pojazdów rodziny Griffon (dotychczas zamówiono 909 sztuk). Zamówienia realizowane w ramach programu Scorpion, mają pozwolić na ujednolicenie floty posiadanych pojazdów we francuskiej armii. Wspomniane wozy zamówiła również Belgia, w ilości odpowiednio: 60 Jaguarów i 382 Gryfy, w celu zastąpienia eksploatowanych transporterów opancerzonych Piranha IIC oraz pojazdów minoodpornych Dingo 2.

EBRC Jaguar (fr. Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat) to francuski kołowy bojowy wóz rozpoznawczy opracowany zaprojektowany i produkowany przez konsorcjum koncernów Nexter Systems, Thales oraz Arquus (dawnej Renault Trucks Defense). Dzięki połączeniu mobilności z bardzo silnym uzbrojeniem EBRC Jaguar może z powodzeniem prowadzić rozpoznanie w różnych warunkach, a także wspierać ogniowo kołowe transportery opancerzone VBMR Griffon. Mają one zastąpić we francuskiej armii pojazdy AMX-10 RC, ERC 90 Sagaie oraz VAB Mephisto (niszczyciel czołgów uzbrojony w wyrzutnie ppk HOT).

Reklama

Uzbrojenie Jaguara stanowi umiejscowiona w załogowej wieży armata automatyczna CTA International CT40 zasilana amunicją teleskopową kal. 40 mm sprzężona z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych MMP. Dodatkowo na wieży może być zamontowany zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Opancerzenie bazowe zapewnia odporność na poziomie 4 według STANAG 4569A, czyli pełną ochronę przed bronią małokalibrową. Napęd o mocy 500 KM przy masie 25 ton zapewnia prędkość maksymalną 90 km/h i zasięg operacyjny ponad 800 km.

Czytaj też

EBRC Jaguar.
EBRC Jaguar.
Autor. KNDS Nexter/X
Reklama

VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi. ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

Czytaj też

Griffon VBMR
Transporter VBMR Griffon
Autor. Defence24
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze