Reklama

Siły zbrojne

Finlandia kupuje wzmocnione transportery

Fiński KTO Patria 6x6 (XA-300) ze wzmocnionym pancerzem.
Fiński KTO Patria 6x6 (XA-300) ze wzmocnionym pancerzem.
Autor. Patria Group

Patria Group poinformowała o otrzymaniu kontraktu na dostawę prototypowego KTO XA-300 (Patria 6x6) ze wzmocnionym opancerzeniem oraz 20 zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia Kongsberg dla fińskich Sił Zbrojnych. Pozyskanie kolejnych 18 wozów zawarto w prawie opcji.

Informacja ta oznacza chęć pozyskania przez Finów kołowych transporterów opancerzonych o znacznie większym poziomie ochrony załogi niż dotychczas zamawiane XA-300. Dotychczas wozów tych zamówiono 131 sztuk, pozwalając na zastąpienie ze znaczną nawiązką pojazdów przekazanych Ukrainie. W prawie opcji pozostało jeszcze 30 pojazdów. Dostawy pierwszych pojazdów rozpoczęły się w zeszłym roku. Wracając do wariantu dopancerzonego, zamówiony prototyp ma pozwolić na przygotowanie konfiguracji docelowej posiadającej m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia od firmy Kongsberg. Po dokonaniu tego zapewne będą pozyskane pojazdy z prawa opcji, chociaż niewykluczone, że liczba ta zostanie zwiększona.

Reklama
Warianty ciężkiego pojazdu opancerzonego różnią się od podstawowych wersji pojazdów Patria 6x6 wyższym stopniem ochrony i siłą ognia, co umożliwia lepszą osłonę, na przykład w zadaniach zarządzania kryzysowego. Ciężko opancerzony pojazd Patria 6x6 ze zdalnymi systemami uzbrojenia jest końcowym rezultatem pracy zespołowej badawczo-rozwojowej kilku krajów.
Wiceprezes wykonawczy fińskiego oddziału Patrii Jussi Järvinen

Nowe wozy będą docelowo zastępować dotychczas używane przez fińską armię transportery opancerzone rodziny Patria Pasi XA-180/185. Docelowo XA-300 zastąpi wszystkie dotychczas KTO 6x6 używane w fińskiej armii, zatem można spodziewać się docelowego zamówienia ponad 550 pojazdów. Dotychczas zamówionych zostało ponad 650 egzemplarzy Patrii 6x6 przez takie kraje jak Finlandia, Szwecja, Łotwa i niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości także Niemcy. Liczba ta zapewne będzie w kolejnych latach jeszcze rosnąć, zważywszy na zapotrzebowanie wielu krajów na tego typu pojazdy.

Czytaj też

Patria 6x6 to trzyosiowy fiński transporter opancerzony zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżenie kosztów eksploatacji, jak i produkcji nowego transportera. Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Scania DC09 074A o mocy 294 kW/400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Reklama

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego, pojazdu walki radioelektronicznej czy samobieżnego zestawu przeciwlotniczego. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

XA-300.
XA-300.
Autor. Ministerstwo Obrony Finlandii
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. LMed

    Hmmm... sporo to tańsze i lepsze od Rosomaka może być.

    1. Davien3

      Lmed tańszy bo to taki okrojony Rosomak do tego gorzej opancerzony nawet w tej nowej wersji juz z wzmocnionym pancerzem

    2. LMed

      Nie wiem, czy rzeczywiście gorzej opancerzony, ale jeśli 6 kół wystarczy by wozić drużynę, to 8 kół wydaje się gorszym rozwiązaniem.

    3. Davien3

      LMed XA-300 w wersji juz dopancerzonej ma STANAG 4./2 a Rosomak bazowo 4/3 a w wersji dopancerzonej 5+/4

  2. Wania

    Rosja w odwecie zakupiła z Chin 500 wózków golfowych, którymi żołnierze podróżują do strefy walk. W przeciwieństwie do fińskich są nieopancerzone i nie mają drzwi. Za to wybuchają po trafieniu maleńkim dronem.

  3. szczebelek

    Inne państwa potrafią zamówić ponad 100 sztuk w oryginalnym wariancie by potem skorygować niedopatrzenia w kolejnym wariancie.

    1. Davien3

      A jakie to niby państwo zrobiło cos takiego?

    2. skition

      Właśnie o tym jest ten artykuł gdy to Finlandia zamówiła ponad setkę wozów testowych.Pierwsze zamówienie obejmuje pojazd przedseryjny i 20 zdalnych stanowisk uzbrojenia Kongsberg, z opcją na dodatkowe 18 pojazdów. Pojazd przedseryjny jest pojazdem testowym który pozwala po naniesieniu poprawek skonfigurować pojazd docelowy .W tym przypadku dopancerzyć.

    3. Davien3

      skitton Tyle ze to nie zadne niedopatrzenie ale zwykła modernizacja udanej konstrukcji jaka jest XA-300 I nie sa to zadne wozy testowe ale seryjnie produkowany transporter a tych ze wzmocnionym pancerzem będzie całe 31 Więc znowu nie masz racji.