Reklama

Siły zbrojne

Filipiny odbierają pierwsze brazylijskie transportery

Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Guarani 6x6 w wariancie transportera opancerzonego.
Autor. IDV

Filipińskie Siły Zbrojne odebrały pierwszą partię brazylijskiej produkcji kołowych transporterów opancerzonych Guarani 6x6. Aktualnie trwa na nich szkolenie zarówno załóg, jak i obsługi technicznej.

Pojazdy były dostarczane w niepełnej kompletacji, co zapewne zostanie „naprawione” już na miejscu przez Filipińczyków lub pracowników izraelskiego Elbit Systems, który pełni rolę pośrednika w ich dostawach. Zintegrowane z pojazdami zostaną m.in. zdalnie sterowane moduły uzbrojenia SARC, system zarządzania polem walki TORCH-X TM oraz programowalne radio E-LynX TM. Wysyłka pierwszej partii miała miejsce na przełomie października i listopada, zaś druga najpewniej odbyła się pod koniec grudnia. Teraz najpewniej wozy z pierwszej partii już biorą udział w szkoleniu żołnierzy, stając się dla nich obok np. czołgów lekkich Sabrah symbolem modernizacji technicznej i nowej jakości. Do kraju miało dotrzeć 5 z łącznie 28 zamówionych KTO Guarani, których dostawa była wstrzymywana przez niemieckie embargo. Zapewne w najbliższym czasie do Filipin dopłynie 2 partia pojazdów.

Reklama

Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles we współpracy z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym. Powstał na bazie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób: kierowcy i operatora uzbrojenia. Może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM, który sprzęgnięto z automatyczną skrzynią biegów, zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km przy masie bazowej ok. 16,7 tony.

Reklama

Ponadto pojazd dysponuje także zdolnością do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem z prędkością do 10 km/h, a także przerzutu drogą powietrzną na pokładzie średnich samolotów transportowych takich jak C-130 Hercules czy C-390 Millenium. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego. Poziom ochrony załogi może zostać zwiększony za pomocą dodatkowych pakietów pancerza.

Czytaj też

Autor. IDV
Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze (1)

  1. Granat

    Fajny sprzęt, nie drogi i pływa. Cena za jeden to tylko 1 mln dolarów w 2016r. Pwinniśmy zamówić 1 tyś albo 2. Ile ten nasz Kleszcz kosztuje?

Reklama