Reklama

Siły zbrojne

Dania odbiera mosty szturmowe na podwoziu Leoparda 2

Duński most szturmowy Leguan 2 na podwoziu czołgu Leopard 2.
Duński most szturmowy Leguan 2 na podwoziu czołgu Leopard 2.
Autor. Danish Ministry of Defence Acquisition and Logistics Organisation

Duńska armia odebrała zamówione kilka lat temu mosty szturmowe Leguan 2, które zastąpią dotychczas używane konstrukcje na podwoziu czołgów Leopard 1. Łącznie odebrano siedem pojazdów nośników (na bazie Leopardów 2) oraz sześć przęseł.

Duńska Agencja Zakupów Obronnych i Logistyki (FMI) w grudniu 2019 roku podpisała umowę z ówczesnym koncernem KMW (obecnie KNDS Detuschland) na dostawę łącznie siedmiu pojazdów nośników (na bazie czołgu Leopard 2) oraz sześciu kompletów przęseł mostowych Leguan (zarówno 14. jak i 26-metrowych). Wraz z pojazdami pozyskane zostały części zamienne, narzędzia specjalistyczne, trenażery komputerowe oraz zapewniony został pakiet szkoleniowy i logistyczny. Co ciekawe, każdy z mostów szturmowych został pozyskany z naczepą do ich przewożenia (łącznie z egzemplarzem rezerwowym).

Reklama

Dostawy miały rozpocząć się pod koniec 2022 roku, nastąpiło jednak znaczne opóźnienie. Informacja o otrzymaniu zamówionych pojazdów została udostępniona 30 stycznia przez duńskie ministerstwo obrony. Pojazdy przekazano do pułku inżynieryjnego, który dotychczas używał przestarzałych już względem posiadanej floty Leopardów 2A7DK mostów szturmowych Biber. Łącznie było to 10 pojazdów, jednak część z nich przekazano Ukrainie w ramach pomocy wojskowej.Nie wiadomo, ile tego typu pojazdów Duńczycy obecnie wykorzystują (o ile jakiekolwiek wciąż pozostają w służbie po przekazaniu ich Kijowowi).

Duński most szturmowy Biber.
Duński most szturmowy Biber.
Autor. Poul-Werner Dam/Wikipedia

Wymiana mostów na nowocześniejsze Leguany 2 z nowymi nośnikami nie tylko zwiększy zdolności operacyjne duńskich saperów, ale także ułatwi logistykę związaną z utrzymaniem sprawności samych pojazdów – części zamienne do Leoparda 1, stanowiącego nośnik mostu Biber, są obecnie bardzo trudno dostępne. Co ciekawe, podwozia dostarczanych Leguanów 2 otrzymały dodatkowe opancerzenie w przedniej części burt kadłuba, co zwiększa ich przeżywalność.

    Leguan (Legwan) to opracowany przez niemiecki koncern zbrojeniowy Krauss-Maffei Wegmann (KMW) most szturmowy stworzony jako następca dotychczas wykorzystywanych mostów Biber powstałych na bazie podwozia Leoparda 1. Zazwyczaj jest on umieszczany na bazie czołgów Leopard 2, jednak istnieje możliwość jego integracji z innymi platformami jak samochody ciężarowe MAN/Sisu/Tatra, czołgi podstawowe M1 Abrams/PT-91M czy Leopard 1 (a nawet starsze M47/48 Patton). Leguan składa się z dwóch przęseł, dzięki czemu można za jego pomocą przygotować dwa mosty o długości 14 m, bądź jeden o długości 26 m.

    Reklama

    Przygotowanie mostu zajmuje – według informacji producenta – nie więcej niż pięć minut. Przez most w obecnej wersji mogą przeprawiać się pojazdy w klasie obciążeniowej MLC 80, czyli o masie ponad 70 ton, co w praktyce oznacza zdolność do przerzutu nawet najcięższych czołgów III generacji, jak Leopardy 2A7 z dodatkowym pakietem opancerzenia. W wyjątkowych przypadkach Legwany pozwalają na przerzut jeszcze cięższych pojazdów. Obecnie tego typu pojazdy są używane przez Danię, Niemcy, Finlandię, Norwegię, Węgry, Holandię, Indonezję, Singapur i Szwajcarię.

    Tatra Phoenix z mostem Leguan na targach Eurosatory 2024.
    Tatra Phoenix z mostem Leguan na targach Eurosatory 2024.
    Autor. Tatra Trucks
    WIDEO: B jak BTR-4 Bucefał - Alfabet Defence24
    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Ma_XX

      ciekawe co on szturmuje? miasta, zamki, okopy???

      1. xdx

        Dlatego po niemiecku nazywa się : Panzerschnellbrücke czyli opancerzony szybki most . Ten most szturmowy to polskie nazewnictwo nie mające odpowiednika w oryginalnym

    Reklama