Reklama

Siły zbrojne

Czarna seria amerykańskich Apache

Fot. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Matt Hecht
Fot. U.S. Air Force photo/Tech. Sgt. Matt Hecht

W rejonie bazy amerykańskiej Fort Novosel (dawniej Fort Rucker) rozbił się śmigłowiec bojowy AH-64. W wyniku wypadku zginął instruktor, emerytowany pilot Apache, który był zatrudniony jako prywatny kontraktor. Drugi członek załogi – uczący się pilot – został przewieziony do szpitala. Prawdopodobnie odniósł tylko lekkie obrażenia.

Przyczyny wypadku nie są znane i bada je obecnie specjalna komisja. Fort Novosel to baza w której prowadzone są szkolenia podstawowe na AH-64 dla pilotów amerykańskich, ale także zagranicznych. Ostatnio ukończyły tam szkolenia także polskie załogi, które wkrótce przesiądą się ze śmigłowców Mi-24, Mi-8/17 i W-3 na leasingowane AH-64D, a potem na AH-64E.

Reklama

To już trzeci AH-64 utracony przez U.S. Army w tym roku. Wcześniej w lutym utracono jedną maszynę należącą do Gwardii Narodowej, operującą z bazy West Jordan w Utah i jedną – także Gwardii Narodowej – z bazy Boonville w Missisipi. W pierwszym z tych zdarzeń lotniczych obyło się bez ofiar. W drugim zginęła dwuosobowa załoga. Ciężko uszkodzone zostały też w marcu jeden AH-64 z Fort Carson w Kolorado (załoga trafiła do szpitala, lekkie obrażenia), jeden z Lewis–McChord w stanie Waszyngton (załoga hospitalizowana)). W kwietniu uszkodzona została jedna maszyna z Fortu Novosel (twarde lądowanie po zderzeniu z ptakiem).

Czytaj też

Straty te najprawdopodobniej związane są ze zwiększoną intensywnością szkolenia armii amerykańskiej, wynikającą z obecnej sytuacji międzynarodowej. Jest to także wynik olbrzymiej skali floty amerykańskich Apache. Na początku 2024 roku Amerykanie mieli ich 824 sztuki. To więcej niż Rosjanie obecnie posiadają śmigłowców bojowych (Mi24/35, Mi-28, Ka-52) wszystkich typów i więcej niż mieli ich przed napaścią na Ukrainę.

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. Etopiryn

    Skoro to tyle kosztuje to powinno być też dobrze zabezpieczone Hangary,,opl.Itp Ekipę która robiła zdjęcia z drona przy granicy bialoruskiej sprawdzono dopiero po kilku dniach!

  2. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    W kalkulacji koszt/efekt - biorąc pod uwagę WSZYSTKIE koszty - roje dronów w środowisku sieciocentrycznym C5ISTAR/EW-AI - są ca dwa rzędy wielkości lepsze od Apache. Do takich wniosków doszli twórcy raportu, który był m.in. podstawą anulowania zaawansowanego [prototypy za 2,4 mld dolarów] programu FARA - czyli następcy szturmowego [Attack] Apache i rozpoznawczego [RECON] Kiowa w jednej maszynie. Wyszło im, że następca Apache nie będzie wcale od niego lepszy - bo decyduje nieograniczona możność skalowania efektorów precyzyjnych przez drony [z systemami EW] - i pozycjonowanie efektorów precyzyjnych przez drony na dowolnej głębokości na tyłach przeciwnika - połączone z dronowym rozpoznaniem real-time - wszystko, czego ani Apache, ani FARA nie dadzą na pełnoskalowym polu walki.

    1. Anty 50 C-cali

      Panie ...Tadeusz. Właśnie przebija przez szum Olimpiady - drony w 2024 nie potrafiły w real - time - rozgmatwać tematu 11 czołgów i "do 300" ludków. Tak to "widziało mocarstwo" w wtorek rano. Wojaczka na kierunku Kurska trwa trzeci dzionek.

    2. Chris

      a ja widziałęm, że pod Kurskiem w dół poleciały ruskie Aligatory ..

    3. Czytelnik D24

      @Anty 50 C-cali Za każdym razem kiedy czytam komentarze Tadeusza odnosze wrażenie że on analizuje jakąś fikcję a nie rzeczywistość. Usiłuje robić kalkę konfliktu na Ukrainie na polskie realia co dowodzi że kompletnie ne rozumie tego co się dzieje na Ukrainie i dlaczego się dzieje. Nie rozumie dlaczego na Ukrainie drony stały sie popularne, uważa że śmigłowce to przeszłość ponieważ nie posiada wiedzy która pozwoliłaby mu wysnuć prawidowy wniosek że śmigłowce Apache działają wg zupełnie innych doktryn niż śmigłowce rosyjskie/radzieckie. A wszystko to oprawione ezoterycznym językiem by być uznanym za specjalistę. Naprawdę nie wystarczy się podpisać na forum "analityk" czy "specjalista" by nim być. Trzeba merytorycznie uargumentować swoje tezy a tego brak w jego wypowiedziach. Jest tylko potop nic nie znaczacych "buzzwordów".

  3. ANDY

    ile dziesięcioleci będziemy spłacać "nasze" AH 64 ... jak rocznie po 3 szt. to za 30 lat " problem" spłat ... sam się rozwiąże ...

  4. LMed

    No cóż w odróżnieniu od drona na przykład taki Apacz to skomplikowany jest niezwykle (bardziej niż kombajn zbożowy nawet), więc zawsze się coś zepsuć może. Życie...

    1. Anty 50 C-cali

      ....jak i te "mniej lub bardziej" skomplikowane od kombajnu zbożowego Leo2 "za frajerskie 1 EUro". Kiedy Niemce je zaczynali robić, to mnie uczył jeden starszy stopniem dekiel, że od lat "70-tych to przeciwnik czołgu atakuje z powietrza". Oni, za Frank - furtą nad Menem (nie Odrą!) próbowali "komplikować życie" AH-1 (na manewrach) przyczepiając zadymiarzy do luf Leosiom. Stare to czasy, T-55 w Sanoku....

    2. LMed

      No tak Anty, wspominasz lata 70-te, to było jeszcze w czasach kiedy "wentylatory" miały przyszłość, hehe. Teraz to przeszłość jednak. Co do Leo, to Anty skupiłbym się na gorzej opancerzonych K2, które nie bedą za frajerskie Euro niestety. Pozdrawiam druha.

  5. Ita-AW-129 pilot

    Pozwólcie mi powiedzieć, jako zewnętrznemu obserwatorowi z Włoch, że to nie może mieć nic wspólnego z waszym zakupem 96 AH-64E. Jestem instruktorem lotów na AH-129 od lat i takie rzeczy mogą się zdarzać normalnie. Powiem wam również, że decyzja Polski o zakupie „nowych” śmigłowców jak nasze włoskie AW 149 była absolutnie słuszna i perfekcyjna. Gratulacje dla Polski za dążenie do wzmocnienia własnej obrony. Niestety we Włoszech, które zachowują się jak pasożyt wobec NATO, w 2025 roku dążymy do 1,599% PKB. Nieakceptowalny błąd, za który mam nadzieję, że „moja” Italia zapłaci odpowiednią „cenę”. Mam nadzieję, że tłumaczenie na polski tego, co piszę, jest zrozumiałe.

    1. Ita-AW-129 pilot

      Pozwólcie, że dodam coś: nie jest już akceptowalne, aby Polska kupowała systemy uzbrojenia za miliony euro z Włoch, podczas gdy Włochy nie kupują niczego z Polski. Dlaczego Włochy nie kupują Piorunów lub następnej zaktualizowanej wersji? Dlaczego nie kupujemy amunicji kalibru 155 mm? A co z innymi systemami uzbrojenia, takimi jak Krab? Czy wiecie, że Włochy mają nie więcej niż 45 sprawnych czołgów? I dlaczego kupować M-346 (świetny samolot, ale mógłby być zarządzany inaczej przez Polskę)? Jako Włoch mówię wam: dość tej całej życzliwości dla kogoś, kto płaci tylko 1,5999% PKB na własną obronę. Niestety, moja Italia zachowuje się jak pasożyt NATO. Polska bardzo dobrze zrobiła, biorąc AH-64E.

    2. thorshammer

      @Pilot Ita-AW-129 Czy wie Pan jak polska technologia radzi sobie w przetargach? I ile amunicji 155 mm produkujemy rocznie? Rocznie produkujemy tyle amunicji 155 mm, ile Ukraina zużywa w dziesięć dni. Obawiam się, że nie jesteś pilotem i niewiele wiesz o sprzęcie wojskowym.

    3. Ita-AW-129 pilot

      @thorshammer: Jakże się mylisz! Ale czy wiesz, jaka jest produkcja 155 w Włoszech? Czy przeczytałeś, co napisałem? Mówię, że nie jest akceptowalne, aby Polska kupowała systemy za miliony euro z Włoch, a Włochy nie robiły tego samego z polskimi systemami. Poza tym, kiedy tylko chcesz, możemy porozmawiać o helikopterach i AH-129D. A propos: polscy koledzy spotkani w Afganistanie przy kilku okazjach byli naprawdę dobrzy!

  6. GB

    Jak już liczymy śmigłowce szturmowe to amerykański korpus piechoty morskiej ma 176 AH-1Z Viper.

    1. Essex

      Ale nie piszemy o Viperze prawda????

    2. Anty 50 C-cali

      E Essex uspokój się. Piszemy o skali "Czarnej serii". Np. w 2014 w calutkim NATO latało 20 Caracali H225M, jednego - Francuzi rozbili w stanie nie do naprawy. Wpadli w sieci energetyczne, w nocnym locie treningowym - w Afryce. Nie "ciasnej" Europie..Dociera?????

  7. thorshammer

    AH-64 jest używany od prawie 40 lat, a na całym świecie lata ich około tysiąca. Byłoby dziwne, gdyby takie wypadki się nie zdarzały. Biorąc pod uwagę, że wiele krajów będzie wycofywać rosyjskie śmigłowce ze względu na geopolitykę, a produkcja Boeinga, Sikorskiego i Bella będzie ograniczona lub zbyt droga dla niektórych krajów, będzie zapotrzebowanie na modernizacje, nawet dla UH-60, których wciąż lata około trzech tysięcy, a wojsko USA jest w trakcie pozbywania się niektórych starszych typów. Ci, którzy są przygotowani, nie będą zaskoczeni. A ten, kto wie, jak zmodernizować te śmigłowce, wygra najwięcej.

  8. Bladerunner1

    Ok, już wiadomo, że zakup Apache będzie podzielony czyli umowa, która podpisana zostanie 15 sierpnia, dotyczyć będzie ilości mniejszej niż 96. Ja obstawiam 32 szt. Pożyjemy, zobaczymy.

  9. Granat

    Polskę nie stać na 96 AH-64, do tej pory mieliśmy 30 sztuk ruskich helikopterów szturmowych mi24 i było dobrze. USA ma drukarkę pieniędzy i 33 razy większy PKB więc mogą sobie na taką flotę pozwolić. Chłopcy z prowincji zastanówcie się!

  10. Chyżwar

    824 AH-64 + 189 AH-1Z. - 1 = 1012 śmigłowców szturmowych. W przypadku Polski mówimy tylko o 94 śmigłowcach. A rwetes jest przy tym, że ho ho.

    1. Zenek2

      robiłeś kiedyś w życiu kosztorysy i planowanie budżetów?

    2. Essex

      A co ma za znaczenie ile ich posiadaja amerykanie? Za to jsk u nas zdarza sie eypadki to tak bedzie HO Ho bo kupujemy ten zlom za ciezkie miliardy, dociera???

    3. OptySceptyk

      Wskaż państwo NATO, poza USA, które ma podobną ilość śmigłowców szturmowych, jaką my planujemy zakupić. Zakup kosztuje ok. 40 mld zł - Kongres wycenił na maksymalnie 12 mld dolarów, ale zakładam, że ostateczna cena to będzie w okolicach 10mld dolarów. 2-3 miliardy rocznie będzie kosztowało utrzymanie. Zakup i utrzymanie po 50 wyrzutni ppanc Ottokar-Brzoza na każdą dywizję kosztowałby ułamek tego, a pożytek byłby podobny, przy znacznie mniejszym ryzyku. Przy okazji, pojazdy, a możliwe, że i rakiety produkowalibyśmy przynajmniej częściowo w Polsce. Żadna produkcja w Polsce nam nie grozi w przypadku AH64.

  11. szczebelek

    Jak się lata to i sprzęt się zużywa.

  12. Shin Kazama

    Dwa AH-64 zostały również uszkodzone w jednej z baz w USA, na skutek huraganu. Plus po jednym CH-64 i UH-60.

Reklama