Reklama

Siły zbrojne

Awaryjne lądowanie rosyjskiego MiGa-31

Fot. Vitaly Kuzmin/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
Fot. Vitaly Kuzmin/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0

Jak poinformowały lokalne media, ciężki myśliwiec przechwytujący MiG-31 należący do rosyjskich sił powietrznych w wyniku uszkodzenia przy starcie podjął udaną próbę lądowania na lotnisku Bolszoje Sawino w okolicach Permu.

Do incydentu lotniczego miało dojść najprawdopodobniej w 712 Gwardyjskim Pułku Lotnictwa Myśliwskiego z Kańska, wchodzącym w skład 14. Armii Sił Powietrznych i Obrony Powietrznej będącej częścią Centralnego Okręgu Wojskowego. Pułk ten jako jedyny z Centralnego OW eksploatuje obecnie maszyny tego typu.

Uszkodzenie w postaci zniszczenia jednego z tylnych kół zostało odkryte w trakcie podchodzenia do lądowania po przeprowadzeniu planowanego lotu szkolno-treningowego. Maszyna miała wylądować bez większych przeszkód i dodatkowych uszkodzeń, a załoga nie odniosła żadnych obrażeń. Na lotnisku w pogotowie postawione zostały służby ratownicze i pożarne na wypadek rozbicia maszyny, jednak obyło się bez konieczności ich interwencji. Obecnie ma trwać proces naprawy uszkodzonego elementu myśliwca w celu jego przywrócenia do normalnych lotów operacyjnych.

MiG-31 to radziecki ciężki myśliwiec przechwytujący zaprojektowany w połowie lat 70. ubiegłego wieku. Był to pierwszy na świecie seryjnie produkowany myśliwiec wyposażony w radar z pasywnym skanowaniem elektronicznym (PESA) typu Zasłon. Dodatkowo maszyny tego typu mogą poruszać się z naddźwiękową prędkością przelotową, a  maksymalna prędkość przekracza Mach 3, chociaż ze względów technicznych nie zaleca się przekraczania Mach 2,85.

Obecnie na uzbrojeniu Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej znajduje się ok. 132 egzemplarze maszyn MiG-31 w różnych wariantach. Maszyny tego typu mają być systematycznie modernizowane do najnowszego wariantu MiG-31BM. Po modernizacji myśliwiec ten posiada m.in. radar Zasłon-M (również w układzie PESA) umożliwiający śledzenie jednocześnie 24 celów powietrznych i atak na 6 z nich. Zasięg wykrywania wynosi ponad 320 km, a ich niszczenie możliwe jest, przynajmniej teoretycznie, na dystansie 280 km z użyciem pocisków rakietowych R-37 (RWW-BD). Nowy system kierowania ogniem wraz z radarem oraz układem kodowanej łączności szerokopasmowej umożliwiają też pełnienie roli samolotu dowodzenia i wczesnego wykrywania (AWACS). Pozwala on na śledzenie jednocześnie wielu celów — zarówno powietrznych, jak i naziemnych i wskazywanie ich dla innych samolotów bojowych.

Jedynym użytkownikiem tych maszyn oprócz Rosji jest Kazachstan, który posiada obecnie ich ponad 20 egzemplarzy. 16 kwietnia 2020 roku krótko po starcie do lotu treningowego z lotniska w Karagandzie doszło do katastrofy jednego z kazachskich MiGów-31, któremu w czasie lotu zapalił się silnik, co zmusiło załogę do katapultowania się. Maszyna uległa zniszczeniu, a piloci odnieśli lekkie obrażenia.

Reklama
Reklama

Komentarze