Siły zbrojne
Australia wyprodukuje bojowe wozy rozpoznawcze dla Niemiec
Koncern Rheinemtall poinformował o podpisaniu przez swoją filię w Australii kontraktu z tamtejszą administracją na produkcję 123 bojowych wozów rozpoznawczych na bazie KTO Boxer. Ponad 100 z nich trafi do Niemiec, gdzie zastąpią lekkie gąsienicowe pojazdy rozpoznawcze Wisel 1.
Informacja ta oznacza koniec tej dość dziwnej historii, w której Niemcy produkujący u siebie na własne potrzeby i eksportowe kołowe transportery opancerzone Boxer (w wielu wersjach) decydują się na pozyskanie ich z filii swojego koncernu w …. Australii. Zgoda na ten zakup została wydana przez komisję budżetową Bundestagu pod koniec marca.
Z łącznie zamówionych 123 pojazdów w odmianie bojowego wozu rozpoznawczego wyposażonego w wieżę Lance do Berlina dotrze ponad 100 z nich. Oprócz tego pozyskiwany jest pakiet logistyczny i wsparcia. Wartość całego kontraktu ze stroną niemiecką wyniosła około 2,7 mld euro i jest dla australijskiego przemysłu największą tego typu w historii relacji z Berlinem, co podkreśliło tamtejsze ministerstwo obrony na swoim koncie w serwisie X.
Australia’s largest ever defence export agreement has taken its next step this week. 💪 A production contract was signed with @RheinmetallAG Australia to export more than 100 Australian-made Boxer Heavy Weapon Carrier vehicles to Germany. 🇦🇺🇩🇪 #YourADF pic.twitter.com/Zja59z7V3z
— Defence Australia (@DefenceAust) April 11, 2024
Zamówiony dla niemieckiej armii Boxer będzie wzorowanym na tym, jaki zamówiła Australia, więc otrzyma inne uzbrojenie, względem tych dotychczas posiadanych przez Bundeswehrę, w postaci armaty automatycznej Mk30-2 kal. 30 mm (a nie kal. 35 mm). Oprócz tego wieża będzie wyposażona w zdwojoną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2 (MELLS).
Realizacja kontraktu zaplanowana jest na lata 2025-2030, a pierwsza dostawa do Niemiec australijskiej produkcji Boxera ma mieć miejsce w 2026 roku. Będzie on zastępował gąsienicowe pojazdy Wisel 1 jako pojazd przeznaczony dla tzw. „średnich jednostek”, które z definicji mają poruszać się na różnego typu kołowych transporterach opancerzonych oraz ich wariantach specjalistycznych.
Jesteśmy wdzięczni za to, że zostaliśmy wybrani na dostawcę pojazdów do transportu ciężkich broni dla istotnego elementu nowej kategorii sił armii niemieckiej, czyli „sił średnich".
Prezes Zarządu Rheinmetall AG Armin Papperger
Success in #Australia: #Production Contract signed for 123 #Boxer #HeavyWeaponCarrier Vehicles from #Australia 🇦🇺 to Germany 🇩🇪 https://t.co/q3GZmpYeEc #Defence #Military #Army pic.twitter.com/FKd6SFskEL
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) April 10, 2024
Produkcja pojazdów będzie odbywać się w tym samym zakładzie, gdzie obecnie tworzone są rozpoznawcze warianty Boxera dla australijskiej armii, zapewniając zatrudnienie dla setek wykwalifikowanych pracowników. Oznacza to zacieśnienie relacji przemysłowych pomiędzy oddziałami firmy oraz budowanie wydajniejszych łańcuchów dostaw. Ma to także znacznie dla relacji niemiecko-australijskich.
Cieszymy się z bliskiego partnerstwa między Australią i Niemcami w strategicznych działaniach obronnych, podczas gdy oba narody współpracują na rzecz zwiększenia globalnego bezpieczeństwa. Program German Boxer z Australii był możliwy dzięki długoterminowej australijskiej inwestycji Rheinmetalla w rozwój produktów i zaawansowaną produkcję
Prezes Zarządu Rheinmetall AG Armin Papperger
Czytaj też
Boxer to niemiecko-holenderski kołowy transporter opancerzony 8x8 opracowany i produkowany przez konsorcjum ARTEC GmbH, w skład którego wchodzą koncerny KMW i Rheinmetall. Uzbrojenie główne w wariancie KTO stanowi granatnik automatyczny GMG kal. 40 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm umieszczony w zdalnie sterowanym module uzbrojenia lub na obrotnicy. W przypadku wariantu bojowego wozu piechoty lub bojowego wozu rozpoznawczego/kawalerii uzbrojenie główne umieszczone jest w systemie wieżowym Lance. Może je stanowić armata automatyczna 30 lub 35 mm.
Jednostka napędowa to silnik wysokoprężny MTU 8V 199 TE20 o mocy 710-805 KM w zależności od wersji. Pozwala on na rozpędzenie pojazdu do 103 km/h przy zasięgu operacyjnym wynoszącym do 1100 km. Z racji na swoją modułową budowę Boxer może zostać przystosowany do wariantu wozu dowodzenia, pojazdu ewakuacji medycznej czy bojowego wozu piechoty. Boxery aktualnie (w różnych odmianach) znajdują się na stanie armii takich krajów jak Niemcy, Holandia, Litwa i Australia, zaś w przyszłości do ich grona dołączy m.in. Algieria czy Wielka Brytania.
Czytaj też
Lance to niemiecki bezzałogowy system wieżowy wyposażony w armatę automatyczną Mk30-2 kal. 30 mm, ale istnieje także możliwość jej wymiany na inne rozwiązania kalibru 30/35 mm mogące strzelać amunicją programowalną. Armata może poruszać się w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Z armatą sprzężony został uniwersalny karabin maszynowy Rheinmetall RMG 7.62 (bazujący na MG3) kal. 7,62 mm. Wieża może zostać zintegrowana ze zdwojoną wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike-LR2 (MELLS). Oprócz tego wieża może zostać wyposażona w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony w uniwersalny lub wielkokalibrowy karabin maszynowy. Dotychczas została ona posadowiona na gąsienicowym bojowym wozie piechoty KF41 Lynx oraz kołowym transporterze opancerzonym Boxer.
DDR
Do 2030 w walce z CO2 Niemcy zdemontują już cały swój przemysł w którym przez zielony kaganiec i tak produkcja jest ze trzy razy droższy niż gdzie indziej nic dziwnego że muszą szukać innych miejsc
szczebelek
Szukali gdzie indziej, bo u siebie mają problem z mocą produkcyjną, a opracowanie i wdrożenie nowego wariantu zakłóciłoby produkcję podstawowej wersji tego transportera.
LOUT
szczebelek - Nie całkiem tak - przyczyna jest inna! W Bundeswerze następuje "Zeitenwende"(punkt zwrotny) i jest reformowanie struktur, ale przede wszystkim koniec z polityką gospodarczą w zakupach. Liczy sie BW, jej potrzeby, efektywność dostaw, koszty i czas. Te Boxery to pojazdy dla BW Jäger, czyli jednostek podobnych do US Rangers. Żołnierze ci chcieli załogowa wieżę Lance i ogólnie b. podobną konfigurację do tych CRV, więc wybrali oni Boxera CRV jako swój pojazd, żeby było szybko i sprawnie, bo on w AUS już jest robiony. Nie ma różnicy w jakiej fabryce firm niemieckich będą montowane a Rheinmetallowi to pasuje, bo ma umowy z AUS, że będzie coś robił u nich, Zresztą, w tym roku będzie zamówienie dla Grenadierów na min. 150 Boxerów IFV(jeszcze nie wiadomo czy z wieżą Lance czy od Pumy) i te będą robione w Niemczech.
Thorgal
Szukali i szukać będą bo podatki od Co2 są duże więc wynoszą produkcje do swoich fili poza Eurokołchoz. W tym momencie PGZ jest w czarnej d...