Reklama

Siły zbrojne

Arktyczne wszędołazy dla U.S. Army

Beowulf
Beowulf
Autor. BAE Systems

Koncern BAE Systems, do końca 2024, dostarczy pierwszą partię arktycznych wszędołazów dla US Army.

Umowa zawarta między departamentem obrony USA a koncernem BAE Systems dotyczy dostaw 110 arktycznych wszędołazów BvS10 Beowulf, które w U.S. Army noszą nazwę CATV czyli Cold Weather All Terrain Vehicle. Zastąpią one przestarzałe już dwuczłonowe pojazdy SUSV, czyli Small Unit Support Vehicle.

Czytaj też

Umowa z 2022 na 110 pojazdów CATV ma wartość 278 mln dolarów, a wozy dostarczane mają być w okresie 5 lat. Pierwsze wszędołazy dostarczono już w 2023. CATV to wariant pojazdu BvS10 Beowulf, czyli dwuczłonowej, połączonej specjalnym przegubem konstrukcji o trakcji gąsienicowej, dostosowanej do działania w warunkach arktycznych.

Czytaj też

Pojazdy te mogą działać w temperaturach wynoszących -45°C, są wstanie poruszać się w trudnym terenie oraz głębokim śniegu, dodatkowo Beowulf jest także w stanie pokonywać przeszkody wodne metodą pływania. Kabina w tylnym członie pojazdu jest modułowa i mogą być instalowane jej różne warianty, transportowe lub specjalistyczne.

Reklama

Warto przypomnieć, że wykorzystywane do tej pory wozy SUSV bazowały na szwedzkim wszędołazie Bandvagn 206 (Bv 206). Amerykańskie warianty wojskowe obejmowały: model standardowy (M973), wóz dowodzenia (M1065), wóz ewakuacji medycznej (M1066) i oraz wóz transportowy z otwartą skrzynią ładunkowa na drugim członie (M1067). Od 1997 r. amerykańskie Bv 206 wyposażone były w 6-cylindrowe silniki wysokoprężne marki Mercedes-Benz (zamiast oryginalnie montowanej benzynowej jednostki V6 Forda) oraz system przeciwpożarowy co było następstwem kilku wypadków, w których przedni człon zapalił się i doszczętnie spłoną.

Reklama
Reklama

Komentarze