Siły zbrojne
Amerykańscy Marines z nowym BWP
US Marine Corps przyznał BAE Systems kontrakt o wartości 88 milionów dolarów na budowę nieokreślonej liczby egzemplarzy testowych pływających bojowych wozów piechoty dla USMC ACV-30 (PRTV).
Pojazdy te będą wyposażone w bezzałogowy system wieżowy Protector RT-20 od firmy Kongsberg. Jego główne uzbrojenie może stanowić 30 mm armata automatyczna XM813 lub MK44 30/40 mm Bushmaster II. Dzięki wielu sensorom i czujnikom umieszczonych we wieży załoga pojazdu ma pełną świadomość sytuacyjną, bez ryzykowania życia dzięki pełnej autonomiczności systemu wieżowego. Możliwe, że w przyszłości system wieżowy zostanie uzupełniony o wyrzutnię ppk.
Czytaj też
„Zobowiązujemy się wyposażyć Marine Corps w najlepszą dostępną technologię, aby zapewnić im decydującą przewagę" – powiedział John Swift, wiceprezes ds. programów amfibii w BAE Systems. „Starannie wybraliśmy sprawdzonych partnerów branżowych, którzy są równie zaangażowani w zapewnienie Marines możliwości dominacji na polu bitwy".
Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Obecnie już zostały wdrożone od służby wozy w wersji pływającego transportera opancerzonego i wozu dowodzenia, i rozpoczęto opracowywanie wariantów pływających wozów zabezpieczenia technicznego. Wdrożenie w niedalekim czasie ACV w wersji bojowego wozu piechoty, o ile oczywiście Amerykanie się na nią zdecydują, przyspieszy wymianę sprzętową w USMC pozwalając marines na skuteczniejsze wypełnianie swoich zadań.
Czytaj też
Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są one jednak bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia. Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca br. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło wówczas ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz U.S. Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.
Chyżwar
Co tam ACV-30? Bumierang jest bez analogów i dlatego "rządzi". Co prawda na defiladzie jeden sam się zapalił a drugi podczas pokazów, które obyły się niedawno odpalił dwa PPK i żaden z nich nie trafił w cel. Ale co tam. Nie patrz na to. Patrz w serce. Już wiemy czemu ruscy do Bumieranga pakują aż cztery PPK.
Pucin:)
@KrzysiekS - nie na temat.. Co mnie obchodzi co robią orkowie!!!!! :)
Pucin:)
@kia66 - nie rozśmieszaj - cytat "Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej." :0 A jakie to ma znaczenie!!!!! :0
Pucin:)
Pytanie - no i gdzie ten pływający BWP Borsuk????? - dlaczego USMS go nie bierze!!!! Choćby do testów!!!!! :)
kia66
Bo chcieli kołowego, a nie gąsienicowego?
Ralf_S
Nie wiem czy zauważyłeś, ale Borsuk jest na gąskach, nie na kółkach... Prędzej Rośka by testowali.
KrzysiekS
Pucin:) Borsuk będzie produkowany dla WP ale to nic w porównaniu do moskali oni nie mając części z zachodu rezygnują z produkcji BMP3 czy BMP4 i wznawiają produkcję BWP2 z lat 80 proponuję niech wrócą do produkcji T34.