Reklama

Siły zbrojne

AgustaWestland HH-101A dla włoskich sił powietrznych

HH-101A Caesar. Fot. AgustaWestland
HH-101A Caesar. Fot. AgustaWestland

Włoskie siły powietrzne zaprezentowały pierwszy otrzymany egzemplarz śmigłowca HH-101A „Caesar”, przygotowany przez firmę AgustaWestland specjalnie pod kątem wymagań tego użytkownika.

Nowa maszyna w arsenale lotnictwa włoskiego, pokazana w basie Cervia, to średni śmigłowiec na bazie znanego AW101, który będzie wykorzystywany do zadań takich jak wsparcie operacji specjalnych, ratowanie personelu wojskowego, poszukiwanie i ratunek, może też wypełniać zadania SMI (Slow Mover Interceptor). Zastąpi on w tej roli śmigłowiec Sikorsky HH-3F Pelican.

W czasie realizacji zadań bojowych maszyna może być uzbrojona w trzy karabiny maszynowe M134 kalibru 7,62 mm (dwa w drzwiach, trzeci zamontowany w tylnej rampie, opuszczany w razie potrzeby). Standardowym wyposażeniem helikoptera jest sprzęt do tankowania w powietrzu.

Włosi zamówili 12 takich śmigłowców z opcją na dostawę 3 kolejnych. Helikoptery trafią do to 21° Gruppo, obecnie stacjonującego w bazie w Grazzanise. Po zmianie wyposażenia z używanych teraz AB212 na HH-101A, dywizjon ten otrzyma przydział do 15° Stormo i zmieni miejsce dyslokacji na bazę w Cervia. W późniejszym okresie oddział wydzielony ma bazować na stałe również na lotnisku w Trapani na Sycylii.

Reklama
Reklama

Komentarze (14)

  1. Polowic

    Takiej to nawet nie było

  2. Kosa

    Jeśli chodzi o cenę tej ślicznotki w tym przetargu to waha się ona między 282mln zł za sztukę jeśli brać pod uwagę te 12 maszyn plus 3 kolejne.Bądź 350mln zł sztuka jeśli przyjmujemy że to cena za 12 maszyn bez tych dodatkowych 3. Nie jest to mało ale jak wiele osób tutaj wspomina wersja CSAR są jednymi z najdroższych.Ponadto cena w naszym przetargu na Caracala w wersji CSAR również może być podobna.

    1. Tyberios

      Primo to nie był przetarg, chciano kupić HH-101A to go kupiono bez organizowana żadnych przetargów. Secudno, jeżeli taka na wskroś nowa i nowoczesna maszyna ma mieć podobna cenę co Caracal... to ktoś tu grubo przepłaca i nie są to włosi.

  3. Michał

    Dlaczego to ?, dlaczego nie tamto ? ... ludzie opanujcie się, tu obowiązują SPECYFICZNE POLSKIE WARUNKI ZAKUPÓW !. Pójść do producenta i kupić co się potrzebuje to każdy jeden z drugim potrafi. Kupisz i co ? nie ma zabawy. A tu trzeba tak zorganizować przetarg aby zabawa była, kasa była i nikt nie złapał za rękę. Drogie to jest bo chętnych wielu. Do tego dobre wino i ośmiorniczki kosztują ! a kotleta to można sobie zjeść w domu przy herbacie ! A tych analiz i tak nikt nie czyta, ale jakby co to są tajne przez poufne. Jeden z elementów "dobrego " przetargu: kryterium NAJNIŻSZEJ CENY, a nie najlepszego produktu za cenę na jaką nas stać. To wyklucza dobre produkty, bo one z reguły nigdy nie są najtańsze. Najtańsze to można sobie kupić w Biedronce. I nigdy nie będą to polskie produkty,bo po doliczeniu ZUS-u, Urzędu skarbowego i żądań związków zawodowych cena szybuje wysoko. Drugie kryterium "dobrego" przetargu - Offset, czyli zainwestujcie, czytaj wydajcie część tego co zarobicie. Firma mówi ok, ale koszt offsetu doliczamy do ceny kontraktu. My mówimy ok, państwo zapłaci a my to zakamuflujemy jako "interes państwowy", Opłacimy przy pomocy tego Urząd Skarbowy, polityków, ZUS i związki zawodowe. Trzecie kryterium dobrego przetargu: "Dialogi techniczne', konferencje, analizy i narady. Firma mówi, ok ale doliczymy do kontraktu. My mówimy: ok, też chcemy zobaczyć pół świata i popróbować najlepszego wina ale nie samotnie !. Nie od dziś wiadomo że najlepsze jest dobre wino i zepsuta dziewczyna ! Absurd dialogów technicznych polega na tym, ze jeżeli ktoś się na tym zna, to ich nie potrzebuje negocjując po prostu kontrakt, Jeśli nie zna, powinien zając się czymś innym. NIECH NAM ŻYJĄ PRZETARGI I TRWAJĄ JAK NAJDŁUŻEJ

  4. Tyberios

    Dla mało kumatych... Włoskie siły Powietrzne nie robiły żadnego przetargu, dialogów technicznych ani konferencji. Poszli do producenta maszyny jaka ich interesowała, powiedzieli co w co ma być wyposażona i kiedy ma być dostarczona. NIKT INNY nie był brany pod uwagę, chcieli HH-101A to dostali HH-101A. Nie porównujcie tego do przetargu w Polsce bo włosi nie robili żadnego.

    1. bazza

      A dlaczego nie wybrali AW149 ?

  5. wt

    Dlaczego tego modelu AW nie zaproponowała Polsce??? Tylko jakiś "concept"...

    1. vvv

      z tego samego powodu dlaczego odrzucili propozycje airbusa z nh-90

    2. lel

      AW149 to jest klasa 8 ton (czyli maksymalna masa startowa nie przekracza 8t), H225m waży 5330kg, maksymalna masa startowa to 11000kg, HH-101 jest w klasie wagowej CH-53, to oznacza że masa własna maszyny przekracza 15000kg, jak chcesz takim czymś wylądować na łupinach które będzie miała MW? Brytyjskie Merliny ważą 10500kg puste, i mają maksymalną masę startową 14600kg. p.s. nie twierdzę że MW potrzebuje okrętów o wyporności od 4000t wzwyż.

  6. vvv

    raczej, czenu aw nie chcialo go zaoferowac lub nh-90?

    1. Tyberios

      Cena... obie maszyny są za drogie na "pierwotne widełki" finansowe jakie MON sobie zażyczył a w przypadku NH90 dochodzi do obłożenia produkcji na wiele lat do przodu i niemożność dotrzymania terminów dostawy.

  7. gg

    Poczytajcie matolki warunki przetargowe. Skoncze sie tepe pytania dlaczego nie NH90, AW 101 itd. Pytanie brzmi dlaczego tok zostaly zdefiniowane warunki przetargu?

  8. MajorMoon

    Czekam na pytanie: "A dlaczego my nie mogliśmy kupić tych śmigłowców?"

    1. Kosa

      Ano dlatego ze nasz MON za wszelką cenę napalił się na Caracala! I nie pisać mi tutaj ze AW101 jest drogi.Norwegia rok temu płaciła za AW101( wersja SAR zakupionych 16 maszyn) 287mln zł za sztukę plus wsparcie techniczne przez 15lat. Więc podobnie jak my za Caracala obecnie.Natomiast chyba każdy tutaj się zgodzi ze AW101 deklasuje Caracala pod każdym względem oraz jest bardziej uniwersalna?

    2. vvv

      AW101 byłby za duzy aby mogł lądować na naszych okretach. ale jest piekny smiglowiec ciut wiekszy od mi-8 ale za to z tylna rampa zaladunkowa. dluzszy o 2-3m od nh-90

    3. op

      A ktoś je oferował? Karaczany wygrały, bo konkurenci po prostu nie przedstawili odpowiednich ofert lub to dali okazało się leceważące, słabe lub w ogóle nie spełniało warunków przetargowych. Smutne, ale prawdziwe.

  9. rrrrrrrrrr

    Mój faworyt na śmigłowiec wielozadaniowy dla Polski, szkoda że nie został wzięty pod uwagę.

    1. szamot

      Może dlatego ,że 3 razy cięższy od Caracala i BH ora 2-krotnie od 149 ,do tego mający 3 silniki (wyższe koszty)

  10. ppp

    Niech wezmą A-149..., przecież to taki bardzo dobry śmigłowiec.

  11. cynik

    Swidnik nie protestuje? Nie zglasza do sadu?

  12. Ciekawski

    Dlaczego Włosi nie wciskają swoim siłom powietrznym AW-149, tylko Polakom na chama każą to latające guano kupić ?

  13. ss

    Czemu nie AW 149, taki swietny

  14. olo

    Jak to Włosi nie chcą wspaniałego AW 149 i wybrali śmiglaka którego nie chcieli przedstawić w polskim przetargu ?