Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Zdążyć przed Elonem. Nowy kontrakt na F-35

Fabryka F-35 w Fort Worth
Fabryka F-35 w Fort Worth
Autor. Lockheed Martin

Pentagon powierzył kontrakt o wartości 11,8 mld USD producentowi samolotów F-35, firmie Lockheed Martin. Chodzi o zamówienie na kolejnych 145 samolotów wersji A, B i C. Ponad połowa tych maszyn trafi do formacji Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych (Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej), a reszta do klientów zagranicznych. Ci ostatni kupują F-35 za pośrednictwem procedury FMS (Foreign Military Sales), a więc w ramach procedury G to G (government to government). Pentagon musi więc je zakupić, zanim zostaną odsprzedane klientowi docelowego.

Kontrakt dotyczy całej 18 partii produkcyjnej F-35 (Lot 18). 48 egz. F-35A ma być przeznaczonych dla U.S. Air Force, 16 egz. F-35B i 5 egz. F-35C dla U.S. Marine Corps, a 14 egz. F-35C trafi do U.S. Navy. Łącznie Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych otrzymają więc 83 samoloty. Kolejnych 15 egz. F-35A i jeden F-35B trafi do innych niż USA partnerów programu Joint Strike Fighter, a 39 egz. F-35A i 7 egz. F-35B do klientów eksportowych, w tym Polski.

Reklama

Oprócz tego kontrakt przewiduje zapewnienie wsparcia narzędziowego dla Japoni i Włoch, dzięki czemu będą one mogły prowadzić montaż końcowy Lightningów II. Dostawy z podpisanego właśnie kontraktu mają zostać wypełnione do 2027 roku. To nie dziwi biorąc pod uwagę, że w fabryce Lockheed Martina w Fort Worth powstaje rocznie około 150 samolotów.

Czytaj też

Pozyskanie finansowania na 18 partię produkcyjną było krytycznie ważne z punktu widzenia producenta. Rozmowy trwały na temat szerszego pakietu zamówień – na 18 i 19 partię produkcyjną. Teraz partia 19 będzie miała szansę na podpisanie najwcześniej w marcu roku 2025, przy ustalaniu budżetu fiskalnego na rok 2025.

Jest to o tyle niebezpieczne, że na F-35 „zwrócił uwagę” ostatnio Elon Musk, szef nowej komisji DOGE (Department of Government Efficiency). Musk nazwał idiotami urzędników, którzy kupują samolot i zaczął snuć wizje samolotów bezzałogowych. Umknęło mu przy tym oczywiście, że F-35 jest kupowany nie tylko przez Pentagon, ale także przez wszystkie państwa na świecie, które tylko na to stać, i którym Waszyngton jest skłonny je sprzedawać.

Czytaj też

Zabezpieczenie zamówień przed objęciem władzy przez administrację Trumpa i jego kontrowersyjnego sponsora jest w wiec w tej sytuacji szczególnie ważne.

Reklama
Reklama

WIDEO: Trump na podbój Panamy, Grenlandii i Kanady I ORP Ślązak Gawronem | Defence24Week #105

Komentarze (17)

  1. Immortan Joe

    Więc Chiny oblatały w powietrzu dwa prototypy / demonstratory samolotów szóstej generacji na zdjeciach widac, że obie maszyny nie maja usterzenia pionewego ani canardów .A F-35 MOŻE W 2025 ROKU będzie miał sprawne oprogramowanie. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

  2. Immortan Joe

    w nawiązaniu do swojego wczesniejszego komentarza z 27 grudzień (08:37), pojawiły się zdjęcia drugiego typu prototypu / demonstratora technologii szóstej generacji.

  3. Immortan Joe

    Na platformie należącej do ałozyciel Tesli i Space X, i głównego inzyniera rakiety Falcon pojawił się film i zdjęcia pokazujący lot testowy chińskiego mysliwca szóstej generacji. na filmie i zdjęciach mamy do czynienia z konstrukcją w wariacji skrzydła w układzie delta pozbawionej pionowego stabilizatora. Niezły postęp. jeszcze 50 lat temu byli biedni i produkowali tandetę, a dzisiaj testuja nowy mysliwiec, gdzie F-35 Block 4, czy pierwsza wersja która mma w założeniu zapewniac wszystkie deklarowane zdolności bojowe nie jest zdolna do wykonywania zadań i nadaje sie tylko do szkolenia pilotów. A 15 grudnia minęło 18 lat a koszty przekroczone dwukrotnie.

  4. Immortan Joe

    nmc3i. Przeciez to nie są żadne urządzenia do nakładania powłok RAM, tylko zwykłe roboty do malowania. Takie same są w każdej fabryce samochodów. Nikt publicznie nie pokazał by takich urządzeń.

    1. bmc3i

      To nie jest żadna farba którą się maluje, lecz specjalna polimerowa powłoka o strukturze 3D. Jej skład i właściwości są tak tajne, że stanowią jedną z najściślej strzeżonych tajemnic F-35., w którym RAM (Radar-absorbent material) jest o 3 generacje nowoczesniejszy niż w F-22 Raptor

    2. Immortan Joe

      bmc3i, tak, materiał jest tak tajny, że sprzedaje sie samolot na prawo i lewo a czołgów Abrams z pancerzem jakie uzywa US Army nie chca sprzedawać. A maszyny do nakładania tej supertajnej powłoki pokazywane sa w internecie. . I mimo I pomimo trzykrotnielepszego pokrycia RAM F-35 ma RCS rząd wielkości wieksze niz stary F-22.

  5. bmc3i

    Z racji skali zakupów F-35 przez Europę, z racji liczby F-35 latających w Europie i czekających na realixację zamówień, w USA F-35 nazywany jest już EuroFighterem

  6. Przyszłość

    Z tym ze celem Muska jest polepszenie Armii USa a enie oslabienie jakby ktos nei wiedzial

    1. Opornik

      Dobrymi intencjami piekło jest wybrukowane

  7. bmc3i

    Musk zaś takbsie na tym zna, jak na penicylinie. PayPal nie stworzył tylko kupił, Testlę nie stworzył tylko kupił, Space X nie stworzył tylko kupił. Jedyne w czym jest genialny, to w wynajdywaniu okazji.

    1. Immortan Joe

      bmc3i, musk to wizjoner, żałozyciel Tesli i Space X, który wysyła ludzi w kosmos. A ty widziesz canardy w Su-57, nawet kiedy ich tam nie ma. Widzisz tą subtelna róznicę.

    2. Czytelnik D24

      @Joe nie sa to canardy jednak są to LEVCONy czyli leading–edge vortex controllers. Generalnie ich zastosowanie jest takie samo co dla canardów czyli kontrola przepływu powietrza przy dużych kątach natarcia i podczas przeciągnięcia.

    3. Davien3

      @Joe Musk niczego nie założył ale zwyczajnie kupił od tych co je założyli.

  8. Rusmongol

    To teraz ciekawostka. Prosta maszyna jak f16 w NATO ma gotowość bojową na poziomie od 40% do 70%. W Polsce ok 60%. F35 Izraela ma gotowość bojową na poziomie 90% maszyn. O ile amerykańskie samoloty bojowe powstawały z planowanymi resursami na 6-8 tys. godzin w powietrzu, a obecnie prowadzone są programy przedłużające je do 12 tys. godzin i więcej, o tyle radzieckie, a później rosyjskie maszyny były projektowane na 4 (MiG-29) albo 5 tys. (Su-27) godzin nalotu. Dodatkowo ponad połowa rosyjskich maszyn pamięta ZSRR i ich naloty są na wyczerpaniu. Tylko że dla Rosji samolot z przekroczonym tesursem może być git, dla f35 (i nie tylko) to niedopuszczalne. Więc same cyferki bez szczegółowych danych nic nie znaczą.... Ja tych danych troszkę wrzuciłem żeby mieć porównanie.

    1. Immortan Joe

      rusmongoł, a co to ma do rzeczyw. A wiesz o tym, że najmłodszy F-15C wzedł do słuzby w 1983 roku? Wiesz, że średnia wieku amerykańskich F-16 to 40 lat, a F-15E to jakieś 30 lat. Dlatego musza kupować F-35, jak nieudany by on nie był, bo to maja to im sie zaraz zacznie rozpadac ze starości. Europa ma najmłodsze lotnictwo.

    2. Czytelnik D24

      @Joe Coś podobnego. USA ma stare lotnictwo więc musi kupować F-35 gdy Europa ma najmłodsze lotnictwo a też kupuje hurtowo F-35 mimo że mogłaby kupować swoje Rafale, Eurofightery czy nawet Gripena.. To jest wprost niewiarygodne jak ty potrafisz stawiać tezy którm następnie zaprzeczasz w sąsiednim zdaniu. Sztuka samozaorania level hard.

    3. Immortan Joe

      Czytelnik D24, nie masz racji. Francja posiada flote Rafale, której średnia wieku jest duzo mniejsza niż floty powetrznej USA. Hiszpania kupuje Eurofightery a ich obecna flota jest młodsza od floty USA. Włosi kupuja nowe Eurofightery mimo posiadania F-35. Flota niemieckich Eurofighterów jest młodsza niż średnia wieku USA. F-35 kupuja w Europie Dania, Norwegia, Holandia, Belgia , kraje które eksploatowały do tej pory F-16A/B zmodernizowane do wersji AM/BM, które rozpadały sie ze starości. To sa fakty. F-35 w europie kupuja praktycznie tylko kraje które uzywały F-16 najstarszych wersji i Niemcy ze wzgledu na NS. TO SĄ FAKTY.

  9. user_1070603

    Muskowi nic nie umkneło i w tym problem.

    1. Rusmongol

      Musk niech wstrzyma produkcję Tesli , bo znane są przypadki tego że potrafi tam odpaść podczas jazdy zderzak czy kierownica. Ale tego pan mądrala nie zauważył. Jak już to ja zawiesił bym produkcję wersji b , która jest kłopotliwa, zawodna i skomplikowana. To już w sumie nie f35...

    2. Chyżwar

      Umknęło mu niejedno. Na przykład, że jak Tesla się zapali to dodatkowo blokują jej się drzwi.

    3. Immortan Joe

      rusmongoł., w tym co napisałes nie ma słowa prawdy. mam tesle od trzech lat i nigdy nie miałem z nią żadnych problemów.. Ty z pewnościa Tesle to widziałes tylko na zdjęciu, bo inaczej nie wypisywał bys takich rzeczy. Znajomi przyjeżdzają do mnie przynajmniej raz w roku tesla z Londynu a do polski to ponad 1400 km i nigdy nie doswiadczyli także żadnech problemów. Więc nie opowiadaj bajek.

  10. Alibi

    Najwyraźniej Elon Musk jest świetnym przedsiębiorcą. Ale ma oczywiste braki w inżynierii komunikacyjnej. Rosjanie już udowodnili, że potrafią hakować systemy komunikacji satelitarnej Starlink. A Iran udowodnił, że możliwe jest przejęcie najnowszych amerykańskich dronów wojskowych.

  11. user_1070809

    TYLKO KSZO 1929 🧡🖤💪💪💪💪💪

  12. Immortan Joe

    bmc3i, cokolwiek bys tutaj nie napisał, oficjalne amerykańskie rzadowe raporty oficjalnie stwierdzają, że F-35 to awatryjny, nie nadający się do niczego drogi w eksploatacji bubel.

    1. NocnyDemonek

      Może to jakieś raporty sprzed 10-15 lat?

    2. HataKumba

      @rusmongoł.😁 W punkt. Pierwsza armia tego oraz innych równoległych wszechświatów ma su57 - jedyny bezawaryjny i samoulepszający się w trybie ciągłym supermyśliwiec wszechczasów przy którym Gwiazda Śmierci to słaby żart 😂😂😂

    3. Chyżwar

      @Rusmongol Dokładnie. Poza tym zupełnie nie rozumiem dlaczego ruscy narzekają na te samoloty, skoro nikt nie zamierza im ich sprzedać?

  13. Immortan Joe

    mam nadzieję, że Musk skasuje program tego bubla F35.

  14. Immortan Joe

    W styczniu 2024 biuro DOT&E (Director, Operational Test & Evaluation, czyli doradca Sekretarza Obrony ds. testów oraz oceny systemów bojowych) wydało inny raport dotyczący dostępności F-35. W całym 2023 r. tylko w jednym miesiącu udało się przekroczyć cel 65 proc. dostępności F-35 i tylko w przypadku maszyn wyznaczanych do walki, dyżurów itd. Ich średnia dostępność sięgnęła 61 proc., przy zaledwie 51 proc. dla całej floty.. eszcze gorzej wyglądała zdolność do wykonywania zadań bez ograniczeń: 48 proc. dla maszyn specjalnie wytypowanych i tylko 30 proc. dla całej floty. Po raz kolejny również wskazano na problemy z silnikiem F-35, którego niewystarczające osiągi i wydajność mają być istotną przyczyną niskiej dostępności tych maszyn. Ogólnie wg autorów wersja A spełnia dwa, a wersja B zaledwie jedno z trzech kryteriów niezawodności (o wersji C nie poinformowano wprost, ale wiadomo, że żadna z wersji nie spełnia trzech kryteriów.

  15. CdM

    Jeśli Pentagon przestanie zamawiać samoloty na własne potrzeby, to inni zamawiający dostaną swoje maszyny szybciej - czyż nie? Nie sądzę, aby LM szybko zabrakło zamówień.

  16. bmc3i

    Na zdjęciu u góry artykułu jest nie tyle fabryka w Fort Worth, lecz hala pokrywania samotów powłoką RAM w Plant 4.. dwie widoczne na zdjęciu żółte maszyny, to roboty automatycznie aplikujące trójwymiarową polimerową powłokę, Owa powłoka to najbardziej zaawansowana technologicznie rzecz, której właściwości objęte są tajemnicą najwyższego poziomu, z klauzulą Top Secret. Daleko wyprzedzające powłoki zastosowane do pokrycia F-22 Raptor.

  17. bmc3i

    Trwaja już zaawansowane rozmowy nad Lot 20

Reklama