Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraiński Nowator w nowej wersji

Novator (zdjęcie poglądowe).
Novator (zdjęcie poglądowe).
Autor. Ukrainian Armor

Przedsiębiorstwo Ukrajinśka Bronetechnika (na Zachodzie znane jako Ukrainian Armor) zademonstrowało nową odsłonę wielozadaniowego opancerzonego pojazdu Nowator 4x4. Pojazd nosi nazwę Nowator-2. Kilka miesięcy temu pojazd został zaprezentowany na kieleckich targach MSPO.

Reklama

Nowa wersja Nowatora ma odznaczać się wyższym poziomem ochrony załogi, zwłaszcza przeciw minom. Liczbę przewożonych żołnierzy zwiększono do 10 osób, chociaż na dobrą sprawę równie liczny desant mogła przewozić także poprzednia wersja. Pojazd został wydłużony o 10 cm, zaś jego masa wzrosła do 10 ton. Zaprezentowany na targach MSPO 2023 wóz otrzymał zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, który wyposażono w wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT. Uzbrojenie to jest przeznaczone przede wszystkim do rażenia celów lądowych, ale może okazać się przydatne także w walce z wszechobecnymi na froncie powietrznymi bezzałogowcami. Program modernizacyjny powstał pod wpływem doświadczeń, które Zbrojne Siły Ukrainy zebrały przez ostatnie dwa lata w wojnie na pełną skalę z Rosjanami. Ukraińska armia miała otrzymać około 40 Nowatorów pierwszej wersji produkcyjnej. Zgodnie z komunikatem producenta tuż po targach w Kielcach pojazd Nowator-2 miał zostać przekazany Zbrojnym Siłom Ukrainy w celu dokonania badań państwowych przed przyjęciem do służby.

Reklama

Nowator 4x4 pierwszej serii (eksportowa nazwa Kamrat-M) to ukraiński pojazd opancerzony produkowany przez firmę Ukrajinśka Bronetechnika (Ukrainian Armor). Został zaprezentowany publiczności w grudniu 2017 roku. W listopadzie 2019 r. przekazano pierwszą partię Zbrojnym Siłom Ukrainy, a w lutym 2021 kolejne 10 pojazdów trafiło do Gwardii Narodowej. Maszyna korzysta z popularnego podwozia Forda F-550 z napędem 4x4. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 10 ton. Nowator 4x4 przewiezie do 8 osób desantu i 2 członków załogi z prędkością do 120 km/h. Jednostkę napędową stanowi turbodoładowany silnik Diesla o mocy 300 KM, zaś zasięg operacyjny to około 500 km. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,75 m.

Opancerzona kabina zapewnia ochronę na poziomie 1 według normy STANAG 4569, zarówno w zakresie ochrony przed ostrzałem, jak i ładunkami wybuchowymi. Podobnie jak większy pojazd Warta także Nowator umożliwia dopasowanie konfiguracji wozu do potrzeb klienta. Dzięki temu pojazd może wykonywać zadania transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznawczego czy rakietowego niszczyciela czołgów wyposażonego w pociski przeciwpancerne Korsar kalibru 107 mm tudzież Stugna-P/Skif kal. 130 lub 152 mm. Wariant transportera opancerzonego może zostać wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT kalibru 12,7 mm. Możliwe jest wykorzystanie innego typu km kalibru 12,7 lub 7,62 mm tudzież granatnika maszynowego kal. 30 lub 40 mm.

Novator 4x4.
Novator 4x4.
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. kaczkodan

    No cóż, designu to nasze firmy mogłyby się uczyć od Ukraińców...

    1. Sabra

      No cóż design typowo postsowiecki, nic nadzwyczajnego, z daleka czuć wschodem. Co innego ukraiński Inguar-3 tu jestem pod wrażeniem.

  2. Seb66

    I dopiero tego TYPU pojazd powinien być podstawowym środkiem transportu WOT! Z ochroną załogi przed odłamkami i wszelką amunicją do 7,62mm. a może nawet 12,7mm? Zapewniający wsparcie ogniowe zsmu z co najmniej wkm 12,7mm i granatnikiem 40mm.

  3. kaczkodan

    No cóż, designu to nasze firmy mogłyby się uczyć od Ukraińców...

  4. KrzysiekS

    Podzespoły FORDA nadbudówka ok wizualnie ale czy nie jest to tak że dopiero w Polsce taka Oncilla uzyskała właściwe normy STANAG?