Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Testy wytrzymałościowe F-16. "Ekwiwalent 27 tys. godzin lotu"

F-16 Block 50/52. Fot. Lockheed Martin
F-16 Block 50/52. Fot. Lockheed Martin

Koncern Lockheed Martin poinformował o przeprowadzeniu testów wytrzymałościowych samolotu F-16C Block 50. Uczestnicząca w próbach maszyna pomyślnie ukończyła ponad 27 000 ekwiwalentnych godzin lotu.

Firma Lockheed Martin poinformowała o przeprowadzeniu testów wytrzymałościowych myśliwca F-16C Block 50. Maszyna ukończyła ponad 27 000 symulowanego lotu. Próby miały miejsce w ośrodku testowym koncernu w Fort Worth w Teksasie.

Producent przekazał, że myśliwiec F-16C Block 50 pomyślnie ukończył 27 713 ekwiwalentnych godzin lotu, wykonanych w ramach tzw. prób "Full Scale Durability Test", mających wykazać maksymalną wytrzymałość płatowca i określić potencjalne problemy związane ze zmęczeniem materiału jego konstrukcji. W trakcie prób, przeprowadzanych w 32 rundach przez dwa lata, maszyna kilkukrotnie poddawana była obciążeniom identycznym z występującymi w czasie wykonywania lotów z pełnym obciążeniem bojowym, pomyślnie przechodząc każdą z nich.

Egzemplarz wykorzystywany do prób przechodzi teraz serię szczegółowych badań, w tym również fraktograficznych, mających pozwolić na ustalenie definitywnej wartości wytrzymałości konstrukcji. Już teraz wiadomo jednak, że będzie ona zdecydowanie wyższa niż wstępnie przewidywana wytrzymałość płatowca, określana na 8000 godzin lotu.

Dzięki testom możliwe stanie się określenie i zweryfikowanie założeń programu modernizacyjnego Service Life Extension Program (SLEP), w ramach któego amerykańskie siły powietrzne zamierzają wydłużyć resurs około 300 samolotom F-16C w wersjach Block 40 i wyższych do 12000 godzin lotów. SLEP będzie także proponowany odbiorcom zagranicznym F-16.

Dzięki tej modernizacji i powiązanej z nią modernizacji awioniki amerykańskie siły powietrzne będą nadal mogły korzystać z licznych maszyn F-16C/D, oczekując na szerokie wprowadzenie do służby samolotu F-35 Lightning II.

Lockheed Martin oferuje użytkownikom samolotu F-16, dostosowanie ich do standardu F-16V, czyli wyposażenie samolotu w stację radiolokacyjną z nową anteną z elektronicznym skanowaniem fazowym, modernizacja komputera misji i wyposażenia kokpitu, jak także możliwość wykorzystywania najnowszych rodzajów uzbrojenia. Pierwszym odbiorcą zagranicznym, który zdecydował się na modernizację swojej floty samolotów F-16 do tej wersji jest Tajwan, który zamierza w ten sposób zwiększyć możliwości bojowe posiadanych 145 maszyn F-16A/B Block 20.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. dareq

    Nakleja nalepke 12000h i zawolaja 12mln dolarow od sztuki ;)

  2. mike

    Współczynnik wytrzymałości tylko 2.25? W konstrukcji od której zależy ludzkie życie? Strach w to wsiadać.

    1. Marek

      Strach mój drogi panie jest wsiadać w drogi, stojący z powodu wysokich kosztów eksploatacji smutnie na niemieckich lotniskach i na dodatek wadliwie ponitowany euro złom.

    2. ddddddd

      Nie rozumiesz filozofii projektowania samolotów. Jeśli wytrzymałość jakiegoś elementu przekracza założenia i obliczenia, to znaczy że jest zbyt ciężki i się go przeprojektowuje żeby przy 100% obciążeniu "pękł". Jeśli producent założył sobie współczynnik wytrzymałości 2.25 - nota bene, nie wiem o co ci z tym chodzi? To tylko tyle konstrukcja ma wytrzymać. Można zrobić pancerny myśliwiec, tylko po co?

    3. Rocco

      Tak strach wsiadać że nie przypominam sobie jakiejś katastrofy F-16 wynikającej ze zmęczenia konstrukcji. Nasze F-16 są już dosyć intensywnie eksploatowane od wielu lat i też nie ma żadnych wypadków. Po to ma komputery sterowania lotem by nie przekraczać granicznych przeciążeń, a i tak są obliczone na dużo większe niż owe graniczne. Tak więc nie rozumiem o co chodzi.

  3. Wojmił

    Jeszcze 10 lat temu amerykanie kładli zupełną kreskę na F-16 oczekując F-35.. Jednak każdy inteligentny człowiek widzi, że z programem F-35 jest coś nie tak... a) opóźniony, b) przekroczone koszty, c) nie osiąga zakładanych rezultatów, d) będzie mniejsza ilość egzemplarzy (z przekroczenia kosztów wynika) niż zakładano pierwotnie... stąd te bardzo usilne starania o proces modernizacyjny F-16..

    1. Robert HH

      Dokladnie. Naturalna rzecza powinna byc modernizacja polskich F-16 do standardu V.

    2. Wawiak

      Przestań bić pianę. A bo to pierwszy w historii taki przypadek? Tak jest z każdą przełomową technologią. Zebrali doświadczenie, technologię doszlifują w trakcie eksploatacji. A Rosjanie ze swoim samolotem i tak siedzą w lesie...

    3. gregor

      Te "usilne" starania dotyczą wydłużenia czasu służby ledwie 1/3 posiadanych przez USAF F-16 w najnowszych wariantach. One też zostaną zastąpione przez F-35 ino kilka lat później niż planowano. "Jednak każdy inteligentny człowiek widzi, że z programem F-35 jest coś nie tak" - poważnie?

  4. Otek

    Ciekaw jestem jaki jest czas ekwiwalentnych godzin lotu F-35 Lightning II, dla którego panuje taki niebiański zachwyt ?

    1. gregor

      Płatowiec F-35 ma resurs 8000 h. W czasie prób zmęczeniowych wariantu A osiągnięto już 16 000 h. Docelowo - 24 000 h.

  5. Luke

    F16 jest bardzo dobru samolot i niezawodny dlatego SP musi dokupic nastepnom partie 32-48 sztuk za su-22 a w przyszlosci f35

    1. dropik

      Jesli kupimy 48 kolejnych f16 to o f35 możesz zapomnieć. Mielibyśmy wtedy ok 130-140 myśliwców czyli prawie tyle co Niemcy, UK czy Francja, a więc kraje wyraźnie od nas zamożniejsze. Tak wiec możemy kupić kolejne 48 myśliwców, ale już tylko F35 lub jeśli za drogo np 24F16 i 24 F35. - ten drugi wariant jest raczej nie realny politycznie. Żaden rząd nie pozwoli sobie na 2 zakupy myśliwców w tak krótkim czasie - nie do wytłumaczenia dla opinii publicznej. A ponieważ wojsko chce coś nowszego i perspektywicznego, to w rachubę wchodzi jedynie f35.

  6. MATT

    Nasuwa się pewna koncepcja zakupu używanych samolotów F-16 A/B w państwach europejskich w miejsce naszych su-22 i modernizacja ich do standardu F-16 V, tak jak zrobił to Tajwan.

    1. NN

      Potrzeba nam minimum 200 samolotów a nie żadne 80 nasz limit maksymalny to coś ok 450 sztuk.

    2. Maczek

      trochę bez sensu kupować i modernizować zwłaszcza ze zajeło by to kilka lat zanim stare F16 zostana wycofane z innych państw plus koszt wykupu koszt modernizacji i w sumie i ile dłużej polatają 10 lat? konstrukcja tez sie zmieniła F16 nie tylko awionika i radar